• ChristianK

Myror på äppelträd

Hej! 

Det är så här att jag planterade ett äppelträd för cirka 1 månad sedan och den blomstrar och växer redan så det knakar, och är hyfsat nöjd eftersom jag precis börjat odla grejer.

Det är så att det springer svartmyror upp och ned redan nu, och jag förstår att de pysslar om sina nötkreatur som sitter på bladen. (Bladlöss) Men jag vill inte ha bladlöss, även om det är lite synd om myrorna, så jag skulle gärna vilja göra mig av med dem. 

Om jag förhindrar myrorna från att ta sig upp i trädet, försvinner bladlössen av sig själv då? Andra insekter kanske äter upp dem när inga myror finns där för att angripa dem, tänker jag.
    Har nämligen ett väldigt stort träd tio meter ifrån äppelträdet, och det sitter fullt med nyckelpigor som jag har läst gillar bladlöss, så det borde ju inte ta så långt tid för dem att hitta till äppelträdet om jag bara blir av med myrorna. 

Tack!

Mvh Christian

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-31 17:38
    För att förtydliga är min fråga egentligen HUR jag blir av med myrorna/bladlössen. Helst utan för mycket bekämpningsmedel, och isåfall ett miljövänligt alternativ.

Tack igen :)
  • Svar på tråden Myror på äppelträd
  • Ensam hemma

Antingen klämmer du mekaniskt ihjäl bladlössen, eller så blandar du såpvatten och duschar hela trädet. Du får göra det några gånger.

Svar på tråden Myror på äppelträd