• lompan

hjälp mig att välja ras!

Jag och min sambo har en hund sen tidigare som visade sig vara allergivänlig, det är en amstaff blandat med portugisisk vattenhund. tur var det för jag är allergisk har det visat sig! tål dock hundar som inte fäller hår och inte har så fet päls jätte bra!

Vi söker nu en hund som skulle kunna passa oss. kravet är att den ska vara allergivänlig, trofast sin ägare och gilla att kela, lugn inomhus men med energi till att gå promenad. Helst en mellanstor, men liten är okej om vi inte hittar en mellan.
    kan du rekomendera en hundras som skulle passa oss?

• Svar på tråden hjälp mig att välja ras!
  • Aniiee

En från en leksaksaffär. De har ganska stora. 

Och, ja, jag är gravallvarlig.

Bokcitat, filmcitat, musikcitat, spelcitat..... har du inget vettigt att säga själv?
  • Mijjan

Vi har en dansk svensk gårdshund. Världens mysigaste. Hur gosig som helst inne, lojal, lättlärd och massa energi när man går ut. Mannen tål inte pälsdjur men vår tik tål han... Skulle i dagsläget aldrig välja annan ras <3 så mycket hund och så mycket kärlek i en mindre förpackning!

• Aniiee
    lompan skrev 2015-05-31 19:44:55 följande:

ja... eller inte?

förväntar mig seriösa svar.

itt svar var fullständigt seriöst, även om du inte tyckte om det.
    Bokcitat, filmcitat, musikcitat, spelcitat..... har du inget vettigt att säga själv?
  • Tonensu

Strävhårig tax fäller inget. De ska trimmas. Vad det gäller motion är det en bra ras. Taxen tycker om långa promenader och är också väldigt trofast. Behöver jag nämna att jag älskar taxar? ;D

• Dexter dot com

Vad gör du om du får en reaktion av den nya hunden? Är du beredd att medicinera hårt och ta biverkningarna i 10-12 år för att kunna ha kvar hunden?

• lompan
    Dexter dot com skrev 2015-06-01 07:22:22 följande:

Vad gör du om du får en reaktion av den nya hunden? Är du beredd att medicinera hårt och ta biverkningarna i 10-12 år för att kunna ha kvar hunden?

Jag kommer inte köpa en hund som jag inte är säker på att jag tål.
  • Papito
    Aniiee skrev 2015-05-31 19:54:56 följande:

itt svar var fullständigt seriöst, även om du inte tyckte om det.

Det här med att vara oförklarligt dryg och kvadda trådar....

Var kommer det behovet från?

Du behöver inte svara, tror inte att jag kommer att bli klokare av det...
  • Dexter dot com
    lompan skrev 2015-06-01 18:16:20 följande:
    Jag kommer inte köpa en hund som jag inte är säker på att jag tål.
    Men det kan du ju aldrig veta, reaktionen kan ju komma senare och då är ju frågan hur du löser problemet. Att köpa hund när man är allergisk innebär ju att man faktiskt är beredd att må rätt dåligt, medicinera i många år och riskera att allergin blir mycket värre/utvecklar sig till astma mm.
    Jag låter förmodligen negativ men det är ett liv vi pratar om som inte ska behöva byta hem eller bli en jobbig del av ditt liv eftersom du blir sjuk av den.

Raserna som sägs vara mindre allergiframkallande och skulle passa er är Bichonraserna, Havanaiser, Maltesern och Griffon Bruxellois som är aktiva "sällskapsraser". En del pälsvård naturligtvis men det lär man sig :)
    Om du kan tänka dig att jobba och mentalt aktivera din hund finns det fler att välja på i mellanstorlek.
  • lompan

Jag är inte super allergisk. äger just nu en blandras mellan amstaff och portugisisk vattenhund och känner inte ett dugg, har även ägt en bichon frise i 13 år som jag inte kände av. det är bara hundar som schäfer å typ rottis med jätte fet päls jag reagerar mot. behöver jag förklara mig mer?

• odie

Puli är en hundras som aldrig fäller, de formar sig efter husse och matte. Är du aktiv blir hunden aktiv och lugn när du är det! Hundrasen är också otroligt intelligent.

• Erika 146

Först vill jag rekommendera att du kollar bland hundgrupperna vilka/vilken som passar er i livsstil, därefter får ni kolla upp huruvida rasen är med allergiker.
    För det andra, åk och hälsa på närliggande kennlar eller fråga runt i er närhet efter någon med en sådan ras/blandras som ni kan låna lite, kanske får den sova över, ni har den några helger osv.
    Sen vill jag påpeka att seriösa hundägare säljer inte/ger bort/ avlivar sina älsklingar bara för allergi (om den inte är livshotande typ).

Det sista talar jag av egen erfarenhet, köpte min första hund som 22 åring, har alltid haft djur, hundar hästar runt mig men det var först efter 3år som jag började få besvär och året därpå fick jag svart påp vitt att jag utvecklat allergi.
    först gick det bra med vanliga recepfria läkemedel men nu när jag är föräldraledig och hemma mer så har jag fått nässpray och receptbelagda tabletter.
    Funkar hur bra som helst, skulle aldrog göra mig av med min bebis på 40kg om det inte verkligen var högst nödvändigt. Hon blev förresetn 7år i år :)

Lycka till!

Svar på tråden hjälp mig att välja ras!