Ja, det verkar vara ett navelbråck. De är egentligen ofarliga, men det finns en viss risk för "inklämning". Det händer om det som finns i bråcket (ofta fett, men kan vara tarm vid stora bråck) svullnar och inte går att peta in igen. Det gör riktigt ont, och man bör då åka till akuten för åtgärd direkt (hjälp att putta in det, eller operation).
De flesta kirurgkliniker brukar anse att navelbråck skall opereras, så det borde inte vara svårt att få till en operation om du är intresserad. Gå till din vårdcentral och be att de skickar remiss till en kirurgmottagning. Du får sedan komma dit och visa upp din navel, samt få info om ev operation, och möjlighet att tacka ja eller nej (om de anser att en operation kan genomföras). Det kostar inte mer än vanliga läkarbesök.
Jag har själv ett litet bråck efter två graviditeter, men tänker inte operera mig. De flesta operationer går bra, men samtidigt finns risk för kvarstående smärtor pga nervskador, eller pga att ett nät läggs in under huden. Alla operationer har risker, och i mitt fall tycker jag inte bråcket stör mig just nu. Blir det större kanske jag tänker om.