• Vasastan11

Vårdslös bilist som sen är snorkig - ska jag bara släppa det?

Idag skulle min 3-åring och jag korsa gatan, det var en liten gata inne i stan men det fanns ändå en smal refug mitt i gatan.

Innan vi riktigt var framme vid gatan kommer en ung tjej i bil från vänster, kör över övergångsstället på vår sida refugen, gör en U-sväng och hamnar till hälften på trottoaren på andra sidan gatan, så att hon får lov att stanna.

Min son och jag börjar gå över gatan, hand i hand. Jag är säker på att tjejen ska vänta på oss eftersom hon redan har stannat efter U-svängen och ser oss, och jag tänker att hon ska lämna företräde eftersom vi är på övergångsstället. Men jag håller ändå lite uppsikt och ungefär när vi är på den smala refugen så får hon igång bilen och blåser förbi oss på den "bortre" sidan av refugen.

Då ser jag att hon hittat en parkering bara 20 meter bort, där hon backar in bilen.

Eftersom vi ändå går förbi där hon stannat så går jag fram med sonen i hand och säger genom bilrutan att "Du ska lämna företräde när vi går på övergångsstället". Jag tänker att hon ska be om ursäkt och sen är saken utagerad.

MEN istället så gör hon en snorkig min och tecken med händerna att hon inte hör vad jag säger. Jag signalerar att hon ska veva ner rutan. Då låser hon dörren, sätter i hörlurarna i öronen och vänder sig demonstrativt och tittar åt ett annat håll, som att hon inte tänker lyssna på vad jag har att säga. Hon ignorerar oss och sitter kvar.

Jag står kvar kanske 20 sekunder, sen går jag därifrån, för jag vill inte utsätta 3-åringen för något gräl (och vid det här laget var jag irriterad).

Jag är irriterad över hennes bemötande. Alla kan missa övergångsställen och vi var inte jättenära att bli påkörda, eftersom vi passade oss. Men att hon sen är så otrevlig efteråt!

Väl hemma kunde jag inte låta bli att kolla upp vem som ägde bilen, och det är ju en ung tjej med adress där i kvarteret. Hittade mobilnummer och allt.

Ska jag bara släppa det? Eller är det värt att polisanmäla att hon inte väjde, för att hon ska lära sig en läxa och inte vara så otrevlig? Jag har ju inga vittnen - jo det stod någon kvinna där men jag vet ju inte vad hon hette, eller om hon såg vad som hände.Jag ska nog bara släppa det, men nyfiken på vad andra tycker?

• Svar på tråden Vårdslös bilist som sen är snorkig - ska jag bara släppa det?
  • j a d e d

Ja herregud. Ring polisen. Kanske brandkåren också?

• Dejtande

Om du gör en polisanmälan så kommer den att läggas ner i brist på bevis. Har dock inte koll på om hon informeras om det. Gör hon det, så kan det vara en bra markering. Om inte, andas djupt och lägg det bakom dig. Världen är full av sådana människor och det är slöseri att lägga energi på dem.

• Anonym (LK)

Rätt att släppa de, för leder ingenstans.

Men ingen bagatell att medvetet köra nära barn på väg över gatan. Jag tror hon hade dåligt samvete.

• Anonym (:))

Jag tror att hon skämdes, därför satte hon demonstrativt hörlurar i öronen för att trotsa. Hon visste mycket väl att hon gjort fel men tänkte inte få utskällning. Att polisanmäla tror jag däremot inte leder någonstans. Ingen skada skedd, men om hon bor i området så sätt en typiskt svensk anonym lapp i vindrutan "se dig för nästa gång, innan någon skadas av ditt trafikvett". Även om hon inte vet vem som skrev den, så kommer hon nog att tänka över sitt beteende.

I den gatan jag bor på är det ofta trångt med parkeringar, det finns två besöksparkeringar en bit bort som alltid var lediga. Där ställde jag mig ofta om det inte fanns plats i gatan, bilen stod registrerad på min pappa som inte bodde där så jag tänkte att "ingen vet om han besöker mig ofta". Dock nån granne som såg mig köra den nån dag, en sur gammal gubbe. Nästa dag kände jag redan innan jag gick upp att det bara var en tidsfråga innan nån skulle reagera. Mycket riktigt när jag kom fram till bilen satt där en lapp "besöksparkeringen är inte till för de boende!!!!" Vet fortfarande inte vem som skrev den, är dock hyffsat säker på gubben. Jag gjorde inte det efteråt, jag visste att jag gjort fel ju :) Så även om man inte vet vem som skäller så kan en enkel lapp få  en ändra beteende. :)

• Tow2Mater
    Vasastan11 skrev 2015-05-31 21:06:13 följande:

Men jag håller ändå lite uppsikt och ungefär när vi är på den smala refugen så får hon igång bilen och blåser förbi oss på den "bortre" sidan av refugen.

Kanske man ska lämna företräde, men ni var ju knappt, om ens, framme vid refugen, vilket är mindre än vid mitten, och jag kan tycka hon hade tid att köra innan ni kom över refugen. Ditt användande av ordet "ungefär" indikerar att ni inte var helt framme vid refugen ännu. Så jag tycker du överreagerar. Och att skriva ner bilnummer och allt och sen efterforska ägaren låter lite extremt. Ni höll ju inte på att bli överkörda.

Och man ska inte hålla "lite uppsikt" i trafiken, man ska hålla full uppsikt.
  • sportpappa

Släpp det. Hon vet mycket väl vad hon gjorde för fel.

Kom ihåg att det inte är en rättighet för fotgängare att gå före fordonstrafik på ett övergångsställe. Fordonstrafik har skyldighet att släppa före. Fotgängare ska bara gå ut på övergångsstället om det kan göras säkert med avseende på trafiken.
    Vissa bilister ska man helt enkelt hålla sig undan för.

• Vasastan11

Tack för era svar! Alla svar var relevanta.

Jag har släppt det, så klart.

Sportpappa - bra poäng om att det är skillnad på "skyldighet att lämna företräde" och "rätt att gå före".

Svar på tråden Vårdslös bilist som sen är snorkig - ska jag bara släppa det?