• MirreZ

Virus på Mac

Så nu har jag under en vecka fått upp att jag har något slags virus på min Macbook air. Jag kan säga att det enda jag går in på är Facebook, skolsidor och Swefilmer. 
    Idag fick jag när jag var inne på safari, upp ett fönster där det stod att jag uppenbarligen har porrvirus!

Vad är detta? Vad ska jag göra åt det? 

• Svar på tråden Virus på Mac
  • Binary

För det första. Hur vet du att du fått ett virus, istället för att som vanligt fått se ett skrämselmeddelande?

Ta ner ett antivirusprogram och scanna helt enkelt.

itunes.apple.com/se/app/clamxav/id430207028

www.avast.com/sv-se/free-mac-security

www.avg.com/se-en/avg-antivirus-for-mac

www.sophos.com/en-us/products/free-tools/sophos-antivirus-for-mac-home-edition.aspx

där har du ett par länkar till antivirusprogram till OSX.

sextankar.nu - En mans tankar om sex
  • Fontana

Det finns faktiskt inga egentliga virus till Macen. Det finns några trojaner och några andra malware, men det är sällan man stöter på dem. 

Kanske har du redan kört några av antivirusprogrammen som Binary tipsade om. Hoppas att de var gratis i så fall. Och ladda aldrig ner ett program som heter Mac Keeper - man blir aldrig av med det!

Börja istället med att gå in under Safari-menyn i just Safari, välj "Rensa historik och webplatsdata" och kör det. (Eventuellt tar det några sekunder längre nästa gång du går till dina favoritplatser, men det är övergående.)

Prova också att göra en Säker Start, det kan lösa en hel del problem: 
    Håll nere Shift-tangenten och välj Starta om i Apple-menyn. När datorn har jobbat färdigt kan du släppa shift-tangenten (egentligen redan när texten kommer upp: "Startar i säkert läge"). Starta sedan om datorn på vanligt vis, så är du tillbaka i normalt läge. Och i bästa fall med några problem mindre.

Svar på tråden Virus på Mac