• Ebba 767

Täppt i näsan

Min 2-åring är nästan jämt täppt i näsan, ingen rinnsnuva, utan hårda "kråkor" som sitter fast och blockerar andningen. Jag tror han har ärvt mina känsliga och trånga nässlemhinnor, jag har också lätt att bli täppt och måste ofta skölja rent med koksaltlösning för att andas fritt. Nu till det verkliga problemet: han vägrar allt vad nässpray heter och blir helt sjövild bara jag närmar mig näsan för att försöka "peta". Han sparkar, skriker hysteriskt och gråter. Gråter Tidigare har det gått bra, han har inte direkt gillat det, men fogat sig när jag sprayat koksaltlösning, och då har kråkorna kommit ut.

I natt snarkade han så högt att jag inte kunde sova (pga nästäppan, man hör hur det visslar och piper) och vaknade nästan var tionde minut. Han använder napp, och eftersom han är täppt i näsan andas han med munnen och nappen ramlar ut i sömnen.

Det känns skitjobbigt att försöka tvinga i honom näsdroppar, men samtidigt skulle jag önska att han kunde andas fritt så att vi fick sova allihop.

Är det någon klok person som har något råd om hur man kan övertyga pojken utan våld, eller om det finns något annat knep?

• Svar på tråden Täppt i näsan
  • Anonym (Sanna)

Det är väl bara att spruta in nässpray? Låt honom blir arg och förbannad. Det är inget farligt med att bli arg. Måste man så måste man.

Svar på tråden Täppt i näsan