• Anonym (jojo)

Du som är snål, är du medveten om det?

Jag har aldrig klarat av snåla människor. Jag har ingen snål nära vän och om jag märker att nya bekantskaper är snåla så kommer vi aldrig utveckla en nära relation eftersom jag verkligen inte klarar snåla människor. Och det där med ekonomin köper jag inte, jag har vänner som skulle ge mig det sista dom har i kylskåpet även om dom inte hade råd att köpa nytt. Snål har enligt mig inget att göra med vilken ekonomi man har utan det har med ens personlighet. Men nu till saken. Ni som är snåla och är medvetna om det, varför är ni det?? Tycker ni inte det är en dålig egenskap eller bryr ni är inte? 

• Svar på tråden Du som är snål, är du medveten om det?
  • Anonym (logisk kullerbytta)

Det tror jag inte att jag är, har aldrig fått höra det.
    Men om jag nu vore snål och omedveten om det, hur ska jag då kunna berätta om det för dig?Glad

• Anonym (jojo)
    Anonym (logisk kullerbytta) skrev 2015-06-01 15:11:09 följande:

Det tror jag inte att jag är, har aldrig fått höra det.
    Men om jag nu vore snål och omedveten om det, hur ska jag då kunna berätta om det för dig?Glad

Men dom som är medvetna. det finns ju folk som är snåla och är medvetna om det men är liksom okej med det. Det tycker jag är konstigt.
  • sextiotalist

Det som är snål i ens ögon kan vara sparsam i andras ögon. Vi har periodvis varit väldigt sparsamma och nej, jag hade inte gett bort det sista i kylskåpet, varför? För att vi själva inte ska ha mat hemma.

Nej, jag tycker inte snålhet är illa (om det är sparsamhet), då är det betydligt värre med girighet, att förvänta sig att andra delar med sig.

• Anonym (öööö)

Jag är snål mot mg själv men skämme bort mina barn en del.

Hur menar du att det påverkar dig?

• Anonym (jojo)
    Anonym (öööö) skrev 2015-06-01 15:21:46 följande:

Jag är snål mot mg själv men skämme bort mina barn en del.

Hur menar du att det påverkar dig?

Det är ju klart att det påverkar mig om min man, mina vänner osv är snåla. Hur skulle det inte påverka mig? 
  • sextiotalist
    Anonym (jojo) skrev 2015-06-01 15:32:20 följande:
    Det är ju klart att det påverkar mig om min man, mina vänner osv är snåla. Hur skulle det inte påverka mig? 
    Du måste definiera snålhet bättre, är snålhet för dig att du inte får gå i deras kylskåp och äta vad du vill, är snålhet för dig att folk helt enkelt inte har råd. Är snålhet för dig att andra inte bjuder på saker som du själv kan betala?
    Du skriver att det inte har med ekonomi att göra, det har väl i högsta grad med ekonomi att göra, är det fint med en människa som ger bort alla sina pengar så han/hon inte kan betala räkningarna eller ha mat på bordet.
    Har en person som har det bra ställt skyldighet att betala för andra?
    Är det snålt, när man har ont om pengar och väljer vid en utekväll att äta billigt och avstår från alkohol, för att kunna få pengarna att räcka månaden ut, att inte dela notan rakt av, utan vill bara betala för sin del?
  • sextiotalist
    Anonym (jojo) skrev 2015-06-01 15:32:20 följande:
    Det påverkar inte alls er, så länge ni inte är näriga och förväntar sig att andra ska betala för er.
  • Anonym (!!!!)

Jag har blivit snål efter att alltid varit den som ställt upp med både pengar när vännerna inte haft och när jag har skjutsat vänner och inte får tillbaka pengarna som jag har lagt ut. Speciellt när jag vill ha pengar för bensin och liknande och de inte tycker det är värt dom pengarna så har de kanske gett 1/4 eller 1/2 av pengarna jag begär att få och få tillbaka

• sextiotalist
    Anonym (!!!!) skrev 2015-06-01 15:45:22 följande:

Jag har blivit snål efter att alltid varit den som ställt upp med både pengar när vännerna inte haft och när jag har skjutsat vänner och inte får tillbaka pengarna som jag har lagt ut. Speciellt när jag vill ha pengar för bensin och liknande och de inte tycker det är värt dom pengarna så har de kanske gett 1/4 eller 1/2 av pengarna jag begär att få och få tillbaka

Jag tror det inte alls är ovanligt, att folk som varit generösa och blivit utnyttjade sedan blir snåla (enligt andra).
    Så närighet är värre än snålhet i mina ögon, betydligt värre
  • Tihi

Du får nog definiera snålhet bättre innan jag kan uttala mig.

• Anton Chigurh
    sextiotalist skrev 2015-06-01 15:38:30 följande:
    Du måste definiera snålhet bättre,

är snålhet för dig att du inte får gå i deras kylskåp och äta vad du vill, är snålhet för dig att folk helt enkelt inte har råd. Är snålhet för dig att andra inte bjuder på saker som du själv kan betala?
    Du skriver att det inte har med ekonomi att göra, det har väl i högsta grad med ekonomi att göra, är det fint med en människa som ger bort alla sina pengar så han/hon inte kan betala räkningarna eller ha mat på bordet.
    Har en person som har det bra ställt skyldighet att betala för andra?
    Är det snålt, när man har ont om pengar och väljer vid en utekväll att äta billigt och avstår från alkohol, för att kunna få pengarna att räcka månaden ut, att inte dela notan rakt av, utan vill bara betala för sin del?
    Precis, det som är snålhet för en är sparsamhet för en annan, jag är inte snål men vore bankkontot nollat så skulle jag fanimej inte ge bort den sista liter mjölk jag hade i kylskåpet, det skulle mycket till isf. Väldigt mycket.

Däremot är jag in i helvete prismedveten, jag kan springa, eller gå, jag går för det mesta, mellan COOP, ICA, Willys, osv, vid samma shoppingrunda då, om jag vet att dom saluför det jag har för avsikt att inhandla. 

Skitsamma vad jag skall handla, igår tex, skulle jag köpa mig två pulversläckare, hittade dom på Biltema, en 6 kilos för 399 kr, kunde tom välja mellan vit, röd eller blå för samma pris, alltså 399 kr, och tvåkilos för 199 kr, men jag hade för mig att Clas Ohlsson hade bättre pris på sina släckare, så....Classe nästa. (Inte alltid alla priser redovisas korrekt på nätet, bättre att kolla på plats !!! ).

Väl framme hos Classe hittade jag deras variant av 6 kilos pulversläckare, till 499 kr, 599 kr ifall jag vill ha den i vit, och dom tog 399 kr för deras 2 kilos pulversläckare. Dubbelt upp för 2 kilos släckaren, således, och 100-200 kr mer för 6 kilos släckaren.
    Åkte jag tillbaka till Biltema !!! ....eller åkte jag tillbaka till Biltema.

Prismedveten. Inte snål.

Jag bjuder gärna vänner å bekanta på både det ena och det andra, men förväntar mig att förr eller senare bli bjuden tillbaka, under förutsättning att vederbörande har en ekonomi som tillåter så förstås, skulle den eller dom jag bjuder inte bju tillbaka utan "förutsätta" att jag fortsätter i samma spår, då lär dom åka på att diska på restaurangen när jag bara betalar för mitt kränge. Typ. OM NI FATTAR !!!

MVH //Anton
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Anonym (pix)

Det händer att jag är snål mot mig själv men det kanske mer har med mitt ekonomiska sinne att göra, så ja, jag är medveten om det. Just nu skulle jag vilja köpa en solstol för 7.000, men tycker det är för mycket pengar. Andra ser mig nog som generös (eller korkad) när jag gav bort en bil värd 30.000.

• sportpappa
    Vad är snålhet? 

Jag har alltid sett mig som ekonomisk. Jag köper inte onödig skit. När jag köper något så köper jag bra genomtänkta saker som jag verkligen behöver. Priset är ganska ointressant även om det så klart finns gränser. Det är funktion och kvalitet som är intressant.
    Anonym (jojo) skrev 2015-06-01 15:08:07 följande:

jag har vänner som skulle ge mig det sista dom har i kylskåpet även om dom inte hade råd att köpa nytt. 

Det där låter snarare som dumhet. "Jag ger dig min sista mat och sen får jag svälta."
  • Anonym (SparaOchSlösa)

Mitt motto är "fuck yourself and keep the money" = jag gör hellre allt jag kan själv än att jag skulle anlita någon, exempelvis tapetsera, måla, trädgårdsmästare, så länge det är något som jag faktiskt kan göra, tex renovera badrum är över min nivå.

Och aldrig att jag skulle gå på julbord för 500 kr, de är vad det brukar kosta verkar det som, 500 kr är ju mat för 2 veckor! Men när jag handlar orkar jag inte springa hit och dit bara för att en produkt kan vara 5 kr billigare på Konsum.

• Fånga dagen

Visst finns det snåla människor!

Har en väninna som jag ej längre orkar umgås med på grund av det. Hon skulle aldrig drömma om att ge bort något som hon själv inte längre har användning för. Det ska alltid säljas, även till vänner, så hon kan tjäna en slant. Hon har god ekonomi, men är alltid väldigt om sig och kring sig. Hon är känd för sin snålhet, och förlorar sina vänner genom att vara sån.

Kunde ofta komma när det var middagsdags, och på så sätt äta gratis. Kom man hem till henne så dukades det aldrig fram något. Finns mycket att berätta om henne. Men jag nöjer mig med ett exempel.

En gång satt jag på en servering och fikade när hon gick förbi. Hon stannade och slog sig ner vid mitt bord. Jag frågade om inte hon skulle ta en fika också. Men hon var inte sugen sa hon. När jag druckit upp mitt kaffe sneglade hon på min kopp och frågade om jag skulle ha påtår. Det skulle jag inte. Då tog hon koppen och sa - äh, då tar jag din påtår... Påtår kostade bara 2kr. Så ja, det finns riktigt snåla människor.

• Anonym (?!)

Du får förklara mer vad snålhet är för att jag ska kunna svara.

• Anonym (zanna)

Jag är nog ganska snål.
    Själv ser jag mig som sparsam, har en del problem i livet som gör att jag måtse spara mycket pengar. Men det är inget som syns utåt så alla tror nog bara att jag är snål.

Svar på tråden Du som är snål, är du medveten om det?