sextiotalist skrev 2015-06-01 15:38:30 följande:
Du måste definiera snålhet bättre,
är snålhet för dig att du inte får gå i deras kylskåp och äta vad du vill, är snålhet för dig att folk helt enkelt inte har råd. Är snålhet för dig att andra inte bjuder på saker som du själv kan betala?
Du skriver att det inte har med ekonomi att göra, det har väl i högsta grad med ekonomi att göra, är det fint med en människa som ger bort alla sina pengar så han/hon inte kan betala räkningarna eller ha mat på bordet.
Har en person som har det bra ställt skyldighet att betala för andra?
Är det snålt, när man har ont om pengar och väljer vid en utekväll att äta billigt och avstår från alkohol, för att kunna få pengarna att räcka månaden ut, att inte dela notan rakt av, utan vill bara betala för sin del?
Precis, det som är snålhet för en är sparsamhet för en annan, jag är inte snål men vore bankkontot nollat så skulle jag fanimej inte ge bort den sista liter mjölk jag hade i kylskåpet, det skulle mycket till isf.
Väldigt mycket.
Däremot är jag in i helvete prismedveten, jag kan springa, eller gå, jag går för det mesta, mellan
COOP,
ICA,
Willys, osv, vid samma shoppingrunda då, om
jag vet att dom saluför det jag har för avsikt att inhandla.
Skitsamma vad jag skall handla, igår tex, skulle jag köpa mig två pulversläckare, hittade dom på
Biltema,
en 6 kilos för 399 kr, kunde tom välja mellan vit, röd eller blå för samma pris, alltså
399 kr, och tvåkilos för
199 kr, men jag hade för mig att
Clas Ohlsson hade bättre pris på sina släckare, så....
Classe nästa. (Inte alltid alla priser redovisas korrekt på nätet, bättre att kolla på plats !!! ).
Väl framme hos
Classe hittade jag deras variant av 6 kilos pulversläckare, till
499 kr,
599 kr ifall jag vill ha den i vit, och dom tog
399 kr för deras 2 kilos pulversläckare. Dubbelt upp för 2 kilos släckaren, således, och 100-200 kr mer för 6 kilos släckaren.
Åkte jag tillbaka till Biltema !!! ....eller åkte jag tillbaka till Biltema.
Prismedveten. Inte snål.
Jag bjuder gärna vänner å bekanta på både det ena och det andra, men förväntar mig att förr eller senare bli bjuden tillbaka,
under förutsättning att vederbörande har en ekonomi som tillåter så förstås, skulle den eller dom jag bjuder
inte bju tillbaka utan "förutsätta" att jag fortsätter i samma spår, då lär dom åka på att diska på restaurangen när jag bara betalar för
mitt kränge. Typ. OM NI FATTAR !!!
MVH //
Anton