Antidepp rätt för mig? Ja/nej?
Kort historia:
Jag har mått dåligt sedan barnsben. Självskadebeteende, depression osv. Gick på BUP mellan åldrarna 13-20 och sedan på vuxenpsykiatrin. Har gått på mindfulness, färdighetsträning, taktil massage, KBT, DBT osv. Testat flera olika antidepressiva/lugnande/sömn-mediciner. Ingenting har aldrig riktigt fungerat.
Jag är diagnostiserad med Emotionellt instabil personlighetsstörning och har även PTSD (inte "tillräckligt" för diagnos) samt social fobi.
Nu är jag i alla fall fri från medicin och självskadebeteende sedan ungefär 2,5 år.
I vintras gick jag in i väggen och fick byta utbildning till distansplugg i låg takt istället. Det har väl gått framåt i alla fall. Men de senaste veckorna har jag börjat må sämre igen. Känner mig på bristningsgränsen. Bryter ihop flera gånger per dag och får väldigt många impulser varje dag (t.ex. slå näven i dörrar, riva sönder böcker, skrika rakt ut). Det tar all kraft jag har att samla mig efter dessa impulsen/sammanbrott och jag vet inte riktigt vad jag ska göra. (Vill också tillägga att ilskan är riktad mot bara mig och aldrig någon annan)
Min fråga är om det kan vara lägligt att kanske testa någon medicin igen för att balansera ut mig lite. Det känns nästan som att det skulle vara bättre att vara helt matt än det här. Jag hatar verkligen att må på det här viset och min sambo är trött på att inte kunna göra något för att hjälpa mig.
Vad tror ni? Är det värt att testa igen eller ska jag testa något annat? Kom gärna med åsikter och tips. Jag ska till min terapeut på fredag och vill gärna bestämma mig innan så jag kan prata med hen om det.
Tack på förhand!