• sahara1989

Hjälp inför förskolestart!

Hej! Min dotter är 1,5 år och ska börja på förskolan i aug. Jätteroligt men efter att ha läst allt man ska köpa inför start så står jag här helt förvirrad. Jag har inte heller någon att fråga eftersom ingen av mina vänner har barn. Jag har ganska bra koll på vad som behövs men det jag undrar är vad kan man köpa billigare och vad som är bättre att köpa dyrt? Tänker då på fleecekläder, overall, regnkläder och regnskor osv. Och om det är nått märke som ni är supernöjda med så får ni mer än gärna skriva för jag är helt lost känner jag :) Massa tips tack!!! 

• Svar på tråden Hjälp inför förskolestart!
  • Orkide

Hej!

Spar inte in pengar på vinteroverall, vintervantar samt vinterskor. Viktigt att köpa varma kläder där för de är det vanligaste på mitt jobb att barnen fryser av. Personalen på förskolor kan (tyvärr) inte stanna inne med en-två ungar för att föräldrarna inte köpt varma kläder. Skulle inte heller spara pengar på höstskor.

Däremot kan man köpa billigare underställ samt fleeceställ.

Skalkläder köpta på Ahlens, Kappahl och Lindex har funkat bra för mina barn och de har bra kläder.

HM har ju bra förskolekläder, deras ta 3 betala för 2 kollektion.. Kläder slits lite mer på förskola än hemma så vill man spara pengar så är ju det ett tips.

• Fjäril kär

skippa helt tanken på "snygga" kläder.  Kläder slits väldigt mycket på förskolan så tänk praktiskt och spara dom finare kläderna till hemmabruk istället.  Det är mycket sönderåkta rumpor på overaller och galonkläder  så det brukar gå åt och rekommenderas att satsa en okej peng på bra kvalitet.   Så pass små barn är i regel mer still också och sitter i vattenpölar och sitter i snöhögar och bör ha ordentligt varma overaller och bra galonkläder som verkligen tål rätt mycket väta och ovarsam hantering. 

Något jag personligen INTE rekommenderar är overaller och överdragskläder som inte tål torkskåp.  Det finns inget värre än att hämta ett barn som har blöt overall och som inte torkar på flera timmar och kanske måste gå hem i tunn jacka för att man inte har tänkt på extrakläder för utomhusbruk.  Ingen hit heller att sätta sig på en buss och åka kommunalt hem när overallen är blöt och inte har fått torka i torkskåp.

• BigMami

En bra märkpenna! Åkpåse till vagnen, de brukar sova ute i ur & skur på de flesta förskolor (här i alla fall).

Kanske en extra vagn att ha kvar på dagis?

• Rainbow Dash

Köp billigare innekläder och satsa på ytterkläderna. Jag älskar skaloverall till små barn. Vi har haft polarns till våra och med ylleoverall under funkar den långt in på hösten. den har dagis också uppskattat.

Kan funka bra att köpa ytterkläder i andrahand men kolla så de ej är söndertvättade. Har haft dålig erfarenhet med det och föredrar nu att handla på rea istället. Ytterkläder ska generellt inte tvättas med sköljmedel.

Med overaller har dyra hållit sig bättre än billiga. Men om ni bara har tänkt ha den till ett barn brukar billiga också klara sig en vinter. Det är dock min erfarenhet och har hört annat av andra.

• nozpa

Bra skalkläder är mitt bästa tips. Då kan man anpassa mycket efter väder. Ett par gymnastikskor samt ett par gummistövlar kommer man också långt med.
    Beroende på var i landet ni bor så köp vinterkläder efter den typen av väder ni har. Bor ni i skåne behöver ni inte köpa ex isbjörn. Då ni förmodligen kommer att ha skalkläderna den större delen ändå.

• tulip79

Vi har haft turen att ärva mycket kläder från grannpojken även om vi fått komplettera en del. Perfekt med dubbla uppsättningar så man slipper släpa (ytter)kläder o stövlar fram o tillbaka. När det gäller ytterkläder är vi väldigt nöjda med de vi haft, kaxs o didrikson. Gummustövlarna från treton är kanon!

• Anonym (dyrt ytterst, billigt under)

Vi lägger pengar på ytterkläder och skor men försöker samtidigt jaga reor.
    Skalkläder från PoP köpta på sommarrean (funderar på Isbjörn eftersom årets kollektion från PoP är så tråkig men tvekar pga priset)
    Vattentäta vinterkängor (oftast viking men har testat olika märken)
    Minst vattenavstötande gympadojor för sommaren
    Stövlar, antingen ett par fodrade och ett par ofodrade eller bara ett par ofodrade med sockor i. Vad vi valt har berott på när det varit dags att köpa nya.
    Overaller har vi testat lite olika. Våra barn har långa ben och vi vill inte att overallsbenen ska glida upp när de sitter på nått så det har begränsat urvalet en del. Har annars utgått från Vi Föräldrars overallstest.
    Galon som reserv på förskolan men används aldrig. När det gäller kläder som ska stå emot vatten har vi 10 000 i vattenpelare som krav. Våra kläder får inte torkas i torkskåp och ännu så länge har jag aldrig hämtat ett barn med ytterkläder där det gått igenom så att det var blött på insidan.

Innekläder köper vi mycket begagnat på loppisar etc. Speciellt i mindre storlekar brukar det finnas massor i 10:- per plagg-prisklassen. 4åringen börjar bli svårare att hitta till eftersom de växer långsammare i den åldern och faktiskt hinner slita ut sina kläder. Annars är det Kappahl, Lindex och ibland HM och Cubus som gäller.

Svar på tråden Hjälp inför förskolestart!