Studie för nyblivna föräldrapar
Hejsan!
Jag är en psykologstudent som skriver mitt examensarbete om psykologisk välbefinnande hos nyblivna föräldrapar. Jag söker nu första- och flergångsföräldrapar med en nyfödd mellan fyra veckor till fem månader gammal till min studie.
Att bli föräldrar innebär för många en stor och omvälvande förändring i livet. För de flesta inbegriper det en glädje men det är också vanligt att humöret kan gå upp och ner. Det är viktigt att föräldrar upplever föräldraskapet som positivt och kan känna trygghet i sin roll. Studier har visat att inte bara mamman, utan även pappan, spelar en stor roll under barnets tidiga utveckling samt att föräldrarnas relation till varandra också kan påverka barnets mående. Det behövs en större kunskap om hur det är att vara nybliven förälder, vilka saker som är viktiga och som kan påverka välbefinnandet.
Syftet med studien är att undersöka vilka faktorer som påverkar hur nyblivna föräldrapar upplever den här livsfasen. Vi är intresserade av både mammans och pappans upplevelser av att vara förälder och anpassning till föräldraskap.
Deltagandet innebär att besvara ett formulär med frågor över mail. En liten ersättning i form av en biobiljett utgår för varje deltagare.
Vid intresse, vänligen kontakta teresa.nguyen@stud.ki.se