• thek

Behöver lite hjälp

Hejsan, jag är en kille på 20 år som börjar bli trött och förvirrad på mitt egna beteende och skulle gärna vilja ha hjälp att ändra på mig. Därför ber jag på förhand om ursäkt för den kommande långa och smått förvirrade texten.

Jag impulsköper ofta, kan gå in för att köpa ett par strumpor och kommer ut med två par mjukisbyxor och en adidas top. Det känns som att jag har avdomnade känslor, som att det mesta bara rinner av mig. Jag antar att det går upp och ner för dom flesta men för mig är det mer en som en rak linje med mycket små ups and downs. Men när jag är med vänner och folk i allmänhet är jag ofta glad och ler och skrattar men sällan när jag är ensam. Och vissa dagar kan jag bli arg, irriterad eller frustrerad på små saker ofta när jag är ensam. Det beteendet förstärks också när jag dricker och det känns som det blir som ett utlopp. Jag är väldigt sluten och ogillar att prata om känslor. Men samtidigt vill jag att folk ska veta och förstå mig utan att jag ska behöva säga någonting. Det är också att jag har väldigt svårt att ha relationer till tjejer framförallt. Det blir lätt att jag 'flyr' från dom, bryter helt kontakten och lämnar dom som stora frågetecken utan en förklaring typ när dom kommer mig för nära.

Jag brukar ofta rättfärdiga de mesta jag gör för mig själv som att jag förtjänar det och jag är väldigt självgod och projicerar en bild av självsäkerhet, kanske för att jag som sagt sällan bryr mig om vad folk säger tänker och tycker om mig. Det är sällan jag ångrar något jag gjort. Jag hatar att planera mer än en dag i förväg och jag har en väldigt beroende personlighet, fastnar lätt i ytliga nöjen. Och jag tror jag är allmänt destruktiv beteende och relations mässigt. Jag gillar också att tycka synd om mig själv.

Ja jag vet inte riktigt vad jag vill ha ut av den här texten men jag vill gärna ha hjälp att förstå varför jag är så och hur jag kan ändra på det.

Ber än en gång om ursäkt för att det hela kan vara ganska osammanhängande

• Svar på tråden Behöver lite hjälp
  • hellothere87

Byt kön. Du låter som en kvinna i mina öron.

• BCH52

Det jag undrar är, hur är din relation till dina föräldrar? Det är i relationen till föräldrar och syskon man bygger upp sin självbild. Fick du vara ledsen för dina föräldrar, eller blev du bortstött/ignorerad när du var ledsen men accepterad och sedd när du var glad. Lärde du dig där att stänga av känslor och visa en glad yta mot omgivningen? Lärde du dig att starka känslor inte var accepterade. Eller bråkade de ofta så att du känner obehag av att visa/känna starka känslor?

Några frågor du kan börja fundera på, du har ju redan kommit en bit på väg när du ställer frågan till dig själv "varför är jag såhär"? Första steget mot att förändra sig själv, det är inte lätt och man har många bakslag. Handlar det kanske om en bristande självkänsla i grunden? Inte självförtroende, för det verkar du ha, utan självkänsla.

Med det sagt så bör man också acceptera att man har en viss personlighet i grunden, allt kan man/ behöver man inte ändra på,

Svar på tråden Behöver lite hjälp