• Anonym (HUR Gör man??)

Får man sälja saker på egen hemsida utan att ha ett företag??

Som rubriken lyder, får man ha en egen hemsida där man enbart marknadsför t.ex. hemsydda saker UTAN att ha ett företag registrerat, som en hobby men ändå med ett eget namn.

Om inte kan man registrera ett företag utan att det kostar något? Hur gör man med moms och skatt? Jag har läst någonstans att man kan få tjäna upp till ett visst belopp per år utan att skatta på hobbyverksamhet, minns inte om det var 12" eller 5+", för det står olika.

Har gjort en egen hemsida och ett instagramkonto men jag har inte "lanserat" någon av dem ännu, jag har inte sålt en enda vara, vet heller inte om jag ens skulle få något sålt. Så jag vill inte starta företag i onödan, då detta är en hobby som jag utövar då tid finnes en stund i veckan om kvällen då alla i familjen sover.

Hoppas ni förstår vad jag menar & hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig reda ut mina frågetecken Är så sugen på att dela med mig av min hemsida etc och se om någon gör en beställning

• Svar på tråden Får man sälja saker på egen hemsida utan att ha ett företag??
  • Anonym (HUR Gör man??)

Ingen som vet?

• BCH52

Snabbaste, mest korrekta svar får du om du ringer till Skatteverket på 0771-567 567. De är alltid både hjälpsamma och kunninga.

• Anonym (Nja)

Jag tycker det låter som en dålig idé, det bästa är väl annars att sälja det via ebay, tradera och blocket

• Anonym (HUR Gör man??)
    BCH52 skrev 2015-06-02 12:05:40 följande:

Snabbaste, mest korrekta svar får du om du ringer till Skatteverket på 0771-567 567. De är alltid både hjälpsamma och kunninga.

Hur säger jag då isf och kan man vara anonym?

• Anonym (Nja)
    Anonym (HUR Gör man??) skrev 2015-06-02 12:36:58 följande:
    Hur säger jag då isf och kan man vara anonym?
    om du vill ringa med dolt så skriver du #31# före numret, alltså #31#0771567567 sen struntar du i att säga vad du heter och att du bara har en fundering 
  • Anonym (HUR Gör man??)
    Anonym (Nja) skrev 2015-06-02 12:20:39 följande:

Jag tycker det låter som en dålig idé, det bästa är väl annars att sälja det via ebay, tradera och blocket

varför tycker du det? Tror det säljer bättre på hemsida än ex blocket & tradera, det är inte hemsydda saker det var bara ett exempel.
  • BCH52

Du säger att du behöver information om vad som gäller när man vill sälja saker man själv tillverkar. Du vill veta om det är beloppsgränser för hur stor omsättning man har, vad som gäller för skatt och moms.

När du fått svar på det så kan du fråga om det är annat du behöver känna till.

• Anonym (HUR Gör man??)

Tack för bra tips!

• Anonym (Nja)
    Anonym (HUR Gör man??) skrev 2015-06-02 12:44:26 följande:
    varför tycker du det? Tror det säljer bättre på hemsida än ex blocket & tradera, det är inte hemsydda saker det var bara ett exempel.
    För att det brukar krävas marknadsföring för att folk ska hitta dit, och bra säkerhet så att inte känslig information läcker om sidan blir infekterad eller hackad, och Tradera är väldigt populär så därför tycker jag att det är ett bättre alternativ.

Om det enbart hade vart en inspirationssida för t.ex inredning där det bara är bilder och länkar på smarta idéer och lösningar så hade jag rekommenderat att först starta en blogg, och om den sen hade blivit populär att du då överfört den till en egen hemsida.
  • Anonym (HUR Gör man??)

Nu har jag pratat med dem på skatteverket det räknas som hobbyverksamhet & jag får ha hemsida etc, ska spara kvitton för utlägg & ev försäljning å de sedan ska tas med i deklerationen på en sk T2 blankett.

• Anonym (HUR Gör man??)
    Kräsentrions skrev 2015-06-02 13:39:27 följande:

Nej, det är därför blocket finns.

Läs inlägget ovan ditt svar, det är helt ok & räknas som hobbyverksamhet behöver alltså inte ha företag
  • BCH52

Så fint att du fick ett klart och tydligt svar från dem. Jag vet av erfarenhet att Skatteverkets kundtjänst är suveräna på att ge klara besked.

Lycka till med din hobby

Svar på tråden Får man sälja saker på egen hemsida utan att ha ett företag??