• Anonym (Dyspepsi?)

Magkatarr? Vad ska jag göra?

Vet inte om jag har magkatarr/dyspepsi och vad jag ska ta mig till! 

Symptomen är:
    -Rapar hundratals gånger per dag
    -Blir mätt genast jag äter
    -Uppblåst mage
    -Yrsel och illamående, åksjuka
    -Även känt av andnöd och tungt att andas

Detta kände jag av i mindre skala för en par veckor sedan efter att ha ätit 100g Marabou vit choklad. Då släppte det efter en par dagar och var inte så kraftiga symptom och jag funderade på laktoskänslighet.

Nu slog det till med full kraft förra tisdagen efter jobblunch bestående av friterad klyftpotatis med stekt fisk och kaffe. Förmiddagen innan lunchen fick vi kaffe med croissant och efter att ha fikat fick jag konstig yrselkänsla en par sekunder. Känslan mot hur panikångest beskrivs (har inte någonsin haft problem med panikångest eller ångest överhuvudtaget).

Jag är 42 år gammal.Graviditetstestet visade negativt.

Har den här veckan ätit enbart skonsam kost. Proviva blåbär, puread potatis-morot soppa, mogen banan, ljummet eller varmt vatten, kokt ris med kyckling bakad i ugnen. Och vilat vilat vilat. Har lämnat bort laktos, gluten och socker förutom det som finns i provivan. Och jag rapar vidare, direkt från det jag vaknar. Minst rapningar på kvällen.

toabesöken fungerar normalt.

Vilka är era erfarenheter? Någon gissning vad jag har? Och tips på vad jag ska göra?

Var till doktorn i måndags för yrseln främst och blev då sjukskriven tre dagar och kollad i öron, hals, nacke-axlar muskler och blodtryck. Vanliga blodstatusen tagen samt även värden för sköldkörteln. Svar på de kommer idag. Och tyvärr är jag nog inte i form för jobbet imorgon :(

• Svar på tråden Magkatarr? Vad ska jag göra?
  • Anonym (-)

Testa omeprazol 20mg per dag i ett par veckor. Det borde ge lindring redan efter ett par dagar. Finns receptfritt på apoteket.

• Anonym (Dyspepsi?)

Har inte halsbränna eller sura uppstötningar, är det vettigt att testa omeprazol ändå? Och biverkningarna verkar vara liknande/värre till symptomen jag har nu. Fast man måste kanske testa för att veta om det funkar eller inte förstås...

• Anonym (-)

Ja, det är vettigt att testa ändå. Jag känner ingen som fått biverkningar, och har själv tagit det vid flera tillfällen.

• Anonym (Yr jag med)

Jag sökte också hjälp för yrsel och fick beskedet ångest av läkaren. Trodde inte på det först men äter nu SSRI preparat och min yrsel är försvunnen, liksom den depression jag hade.

Har för övrigt magkatarr och äter omaprazol sen i december. Har funkat bra för mig och man måste inte ha halsbränna för att ta det.

• Anonym (Dyspepsi?)

Tack för era kommentarer! Har nu påbörjat en kur med omaprazol och hoppas på under...  Och att undret sker fort.

• Anonym (Dyspepsi?)

De underbara tabletterna verkar fungera!!! Ohh så ljuvligt! Snart ett dygn sen första tabletten togs och besvären har minskat radikalt och jag mår så otroligt mycket bättre. Ser lovande ut så här långt. Tack för tipset!

• Anonym (-)
    Anonym (Dyspepsi?) skrev 2015-06-05 07:42:10 följande:
    De underbara tabletterna verkar fungera!!! Ohh så ljuvligt! Snart ett dygn sen första tabletten togs och besvären har minskat radikalt och jag mår så otroligt mycket bättre. Ser lovande ut så här långt. Tack för tipset!
    Toppen!
    Om de fungerar bra verkar det som att du har just magkatarr. Behandla gärna i 3-4 veckor. Blir du inte helt av med besvären bör du kanske söka på din vårdcentral för att få göra en gastroskopi. Kommer besvären tillbaka efter en tid kan man köra en ny kur.
Svar på tråden Magkatarr? Vad ska jag göra?