• TroubleDouble

Sjukskriven efter förlossning - hur funkar det för pappan?

Hej!

Jag och min flickvän fick barn nyligt (ligger fortfarande på BB). Hon kommer bli sjukskriben pga diverse komplikationer och jag undrar hur det påverkar mig och mina pappadagar.

Vanligtvis får ju jag som pappa 10 dagar efter förlossningen (tillfällig föräldrapenning kallas det väl om jag inte helt missuppfattat?), men jag undrar hur det blir nu när mamman är sjukskriven? Känns ju surt att spendera dom här tio dagarna på BB och sen direkt tillbaks till jobbet när vi väl får åka hem. Kan man få utökad tillfällig föräldrapenning som partner om mamman blir sjukskriven i samband med förlossningen eller måste jag ta av pappadagarna om jag vill vara hemma längre?

• Svar på tråden Sjukskriven efter förlossning - hur funkar det för pappan?
  • Dimitra

Vad tråkigt att starta mammalivet med en sjukskrivning

Skulle inte du kunna ta ut föräldraledighet nu och dina pappadagar sen när mamman får börja ta föräldraledigt?

The Dimitra universe.
  • cissi82

Vab får man bara ta ut om barnet är äldre än 240 dagar.
    Jag blev sjukskriven direkt efter förlossningen och kunde inte ta hand om våran son. Så min man fick då vara hemma och ta föräldraledigt istället.
    Först när sonen blev 241 dagar kunde min man ta vab.

Grattis till barnet!

• Lifl

Vad kan vara anledningen till att man blir sjukskriven efter en förlossning? Försäkringskassan menar väl i princip att allt som sker under en förlossning är "naturligt" och ingen grund för sjukskrivning (ja jag är bitter )

• TroubleDouble

Har nu pratat både med FSK och sjukhusets kurator och fått veta att det spelar ingen roll att mamman är sjukskriven. Hade barnet varit äldre än 8 månader (240 dagar) hade jag kunnat vabba, men inte nu. Trist att bränna dom här dagarna på BB när man hellre spenderat dom på att komma i ordning i hemmet, men jag får väl ta ut vanlig föräldrapenning istället när vi väl kommer hem.

• sportpappa
    cissi82 skrev 2015-06-03 13:37:43 följande:

Vab får man bara ta ut om barnet är äldre än 240 dagar.
    Jag blev sjukskriven direkt efter förlossningen och kunde inte ta hand om våran son. Så min man fick då vara hemma och ta föräldraledigt istället.
    Först när sonen blev 241 dagar kunde min man ta vab.

Grattis till barnet!

Aj då, det är ju sant.
    Vanlig FP får man ta ut. 

Att hon är sjukskriven behöver inte betyda att hon inte kan ta hand om sitt barn, men jag antar att så är fallet här eftersom frågan är uppe.

En lösning är att inte ta ut någon FP alls utan bara vara föräldraledig. Då har du kvar dina dagar. Dock kräver det ju att man har ekonomi för det.
  • cissi82

Vi låg inne på bb i ca 12 dagar. Då fick faktiskt min man vabba sonen. Men det var för sonen blev inskriven för sin del å kag för min.

Lifl, tyvärr kan det hända sker innan en förlossning.
    Jag fick en spontan fraktur och bröt av mig höftkulan. Så blev akut snittad och sedan till nästa operation för att spika ihop kulan med lårbenshalsen igen.
    Blev sjukskriven direkt i 6 månader...är tyvärr fortfarande sjukskriven.. Detta hände 7/4-14
    Försäkringskassan godkänner endel i samband med förlossning. Dock är väl mitt fall extremt. :/

Troubledouble, kan du inte ta föräldraledigt istället?

• Lifl

Anledningen till att jag är lite bitter är för att jag själv genomgick ett urakut snitt i april i år. Var på sjukhus nästan en vecka, och sedan fast i soffan i ytterligare 2 veckor. Men detta blir man icke sjukskriven för, trots att jag fick en skada på ena magmuskeln. Sjukt att inte bli sjukskriven när man gör en bukoperation.

• cissi82

Lifl, då förstår jag verkligen att du är bitter. Hade jag oxå varit. Väldigt konstigt att du inte blev sjukskriven...ibland undrar man vad dom tänker med. Hoppas du mår bättre nu!

I mitt fall var det inga problem att få sjukskrivning. Fick inte stödja på benet i 6 veckor bara stegmarkera med kryckor och sen ytterligare 6 veckor med kryckor. Är fortfarande på sjukhuset 2-3 gånger...väldigt tröttsamt

• liizz83

Men de 10 dagarna kan du ta ut senare så länge du tar dom inom 3 månader efter barnets födelse.

• jennyz

Jag åkte in för planerat snitt men det blev akut när de snittade och såg att moderkakan växt fast i livmodern, jag tappade drygt 9 liter blod och fick operera bort livmodern akut, var på sjukhuset ung en vecka mest sängliggandes... Jag är också lite bitter på att det ska vara svårt att bli sjukskriven, 2,5 vecka fick jag...varav en vecka på sjukhuset, hade riktig ångest när sambon började jobba, storasyster är väldigt mammig också, så lätt var det inte att bara ensam med båda!!

• sagoskog
    jennyz skrev 2015-06-04 00:06:45 följande:

Jag åkte in för planerat snitt men det blev akut när de snittade och såg att moderkakan växt fast i livmodern, jag tappade drygt 9 liter blod och fick operera bort livmodern akut, var på sjukhuset ung en vecka mest sängliggandes... Jag är också lite bitter på att det ska vara svårt att bli sjukskriven, 2,5 vecka fick jag...varav en vecka på sjukhuset, hade riktig ångest när sambon började jobba, storasyster är väldigt mammig också, så lätt var det inte att bara ensam med båda!!

Fy vilken mardröm :/ Hur tappade du drygt 9 liter blod? Man har ju bara ca 4-5 liter i kroppen. Fick du blodtransfusion samtidigt?

TS- Du kan ta av dina vanliga föräldradagar först och sen börja på dina 10 pappadagar när ni kommer hem.
  • TroubleDouble

Jo nog kan jag ta av mina vanliga dagar, men tycker det att konstigt att jag inte kan vabba när mamman är oförmögen att ta hand om barnet. Men regler är regler, antar jag.

• Cornellia
    TroubleDouble skrev 2015-06-04 12:50:04 följande:

Jo nog kan jag ta av mina vanliga dagar, men tycker det att konstigt att jag inte kan vabba när mamman är oförmögen att ta hand om barnet. Men regler är regler, antar jag.

Varför skulle det vara konstigt? 

Om mamman inte kan ta fl så får pappan göra det. Inget mer med det. 

• jennyz

Sagoskog: ja jag fick blod eftersom, så jag bytte blod 2 ggr kan man säga, tack och lov för de som ger blod, jag ska börja med det nu... Jag var vaken tills de insåg att de inte kunde rädda livmodern, jag mådde inte bra i slutet, yr och illamående och trött tills de började ge blod... Om man opererar bort livmodern utan graviditet har jag förstått det som att man blir sjukskriven ett tag, men annorlunda regler när man fått barn... ð???

• Rawr

Jag låg inne efter mitt akutsnitt i 10 dagar i höstas då jag fick en sårinfektion och en del andra komplikationer - FSK godkände inte heller min sjukskrivning trots att jag inte kunde gå utan stöd eller bära min son

Svar på tråden Sjukskriven efter förlossning - hur funkar det för pappan?