• ssa123

arg ettåring. Fler?? behöver lite stöd

Har en flicka på 15 månader. Sen 12 månaders ålder ungefär har hon varit argaste ungen i stan. Hon får utbrott av det mesta som inte blir som hon tänkt. Kan vara allt från att jackan ska på till att nån lämnar rummet hon är i. Hon skriker rakt ut allt hon kan, spänner sig kastar sig bakåt osv.

Är faktiskt så jobbigt att jag nästan slutat gå ut med henne. Orkar helt enkelt inte med alla utbrott.

Hur kunde de bli såhär??

Har vi gjort ngt fel eller är något fel med henne?

Och inte minst, hur hanterar jag det på bästa möjliga sätt???

• Svar på tråden arg ettåring. Fler?? behöver lite stöd
  • krinkrin
    Alla är ju unika så vill inte säga nåt för specifikt om just er situation, men som snart färdig psykolog kan jag kanske ge dig några tips :) 

För det första är det rätt normalt att barn som är såpass små går igenom perioder av mycket ilska. det beror på att de inte än har lärt sig s.k. affektreglering - att reglera och hantera sin känslor, utan de bubblar upp direkt och barnen agerar därmed på impuls. Det är helt normalt, en ettåring ska inte kunna affekreglera, men det är något man successivt måste lära sig för att kunna hantera negativa känslor som rör till det i livet.

Det betyder att du måste affektreglera åt henne, och hjälpa henne i dessa situationer. Ett viktigt verktyg för inlärningen av affektregleringen är språket - att lära sig att sätta ord på sina känslor. Det är något du kan hjälpa henne med: "Nu blev du jättearg" --> Spegla den känslan hon visar genom att sätta ord på den, och bemöt henne med den känslan du vill se hos henne: Lugn. När man lär sig att sätta ord på känslorna lär man sig också att se dem i ett tidsperspektiv - och slippa bara agera impulsivt på det som upplevs i stunden. 

Ett användbart verktyg är s.k. lågaffektivt bemötande. Känslor smittar, och det är lätt att själv bli arg, men denna metod innebär att man istället bemöter med den känsla man vill smitta över till personen. Man bemöter hårt med mjukt helt enkelt. Håll dig alltid så lugn du kan, höj inte rösten själv. Det finns massor med böcker om lågaffektivt bemötande (används främst med barn och ungdomar med utagerande eller olika diagnoser som adhd, autism m.m. men är lika verksamt med friska barn såklart, beroende på ålder! din flicka är såpass liten så det finns inget säkert onormalt i hennes utveckling) 

Sen är hon såpass liten att det inte heller behöver ses som en jättestor grej, det är säkert något hon kommer växa ifrån så småningom. Försök att ta det lugnt själv, jag tänker att du säkert känner dig hopplös och trött på detta och det smittar nog också över på hennes humör. Andas några extra gånger och ge dig själv en klapp på axeln!  

Hoppas det gav dig lite stöd och tips om hur man kan tänka kring arga barn :) 
  • ssa123

Tack för bra svar!!

Ja det känns så hopplöst så jag vill gråta ibland. Känner mig trött och misslyckad som mor och har dessutom på sistone börjat få tankar i stil med att 'är detta verkligen normalt?' Är det bara utveckling eller är det rent av nått galet med henne. Det tycks då inte gå över och jag tycker alla andra ettåringar verkar så nöjda jämt

• tulip79

Min dotter är snart 17 mån o hennes akuta ilska har börjat avta. Får bara utbrott nån gång i veckan nu. Hon är superenvis o blir arg om hon inte får som hon vill. Skriker, spänner sig, stampar, ligger på golvet o bankar o skriker. Oftast sätter jag mig bredvid henne på golvet o pratar lugnt, så lugnar hon sig snart o kryper upp i mitt knä o vill gosa.

• Ramborg

Min yngsta är också 15 månader och jag blir nästan rädd för henne ibland. När hon blir riktigt arg dunkar hon pannan i väggen, eller i golvet, eller kastar sig bakåt i spjälsängen så hon slår bakhuvudet i spjälorna. Och sen tar hon sig åt det onda stället liksom förvånad, och blir arg och ledsen för att det gör ont. Hon har ett blåmärke i pannan sedan flera veckor, det går inte bort för hon dunkar på samma ställe.

Tack Krinkrin, inlägg 1, för lugnande ord om arga barn. Jag fortsätter försöka hjälpa henne sätta ord på sina känslor. Men nog är det jobbigt att behöva vakta henne från att skada sig själv.

42.
  • Flickan och kråkan

Jag har haft tre barn i den åldern. Den äldsta var gnällig och grinig och svårroad. Mellan var argare än argast, utbrott och skrik och vrål. Bets. Yngsta var bara glad och förnöjd och harmonisk. Samma föräldrar. Samma miljö. Barn är olika .

Generellt skulle jag säga att dessa drag i deras personlighet har följt dem upp genom åren på ett eller annat sätt. Mellan har alltid haft ett hett temperament och jösses vilka konflikter och utbrott vi har haft. Han fyllde 6 år nu nyligen och en härligare unge får man leta efter. Självständig, oerhört empatisk och verkligen bara genomsnäll (jätteomtyckt av alla kompisar i förskolan och den som många blyga och försiktiga tyr sig till). Men stark integritet, bestämda åsikter och kan själv .  Alla former av ilska och utbrott har förresten alltid riktats mot oss föräldrar och familjen. Sköter sig exemplariskt på alla andra håll .

• isolande

Tyckte det var en period där runt som man fattade att OJ, nu har de fått egen vilja och kan bli riktigt arga. Håll ut, du är inte ensam och det blir bättre Flört

• ssa123

Känns skönt att höra att man inte är ensam iaf!!

Känner att dottern har en enorm vilja och envis som sten!! Vill bemöta detta på rätt sätt inför framtiden....

Men hon är ju för liten att diskutera med liksom.

För övrigt var hon hos min mamma några timmar idag. Har sällan barnvakt. Där hade hon varit som en ängel...

• ssa123

Känns skönt att höra att man inte är ensam iaf!!

Känner att dottern har en enorm vilja och envis som sten!! Vill bemöta detta på rätt sätt inför framtiden....

Men hon är ju för liten att diskutera med liksom.

För övrigt var hon hos min mamma några timmar idag. Har sällan barnvakt. Där hade hon varit som en ängel...

• Likadanthär

Åh vad jag känner igen mig i det här. Min son är också 15 månader och så fruktansvärt arg så jag är helt matt nuförtiden av all ilska och allt jävla grinande här hemma.

Och det lustiga är att det är precis samma sak här, han är världens ängel på dagis och hos andra och alla säger stt han är såå snäll och fantastiskt och visst, det är han absolut! Men nuförtiden räcker det att vi kommer innanför dörren här hemma efter dagis så börjar han grina direkt och slänga sig på golvet av någon anledning som jag inte förstår. Jag är så ofantligt trött så hela kroppen och huvudet skriker men tack och lov lyckas jag hålla god min framför sonen pch försöker

• Likadanthär

Oj nu kom inte allt med...

Och försöker förklara och visa att man inte får slåss eller vad det nu är. Men ibland måste jag gå undan för att andas ut lite själv.

Ville bara stt du ska veta att du inte är ensam och det är för jävla jobbigt ibland men vi får hoppas att det snart lägger sig!

Svar på tråden arg ettåring. Fler?? behöver lite stöd