• Anonym (ej kristen)

Jobba med kristna?

Det här är ett verkligt problem även fast det kanske verkar löjligt. Jag har fått ett nytt jobb på ett ställe som jag först nu har upptäckt är rätt så "kristet". En stor del av de som jobbar där är aktivt kristna. Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det. Jag är ingen motståndare till kristna, men är väl nån slags ateist själv. Jag har inte stött på så många religiösa människor genom livet, i alla fall inte öppna. Alltid förut när jag stött på kristna (eller andra religiösa) har jag tänkt för mig själv att här har vi en människa som är lite halvt hjärntvättad. Eller någon med en psykisk instabilitet som har ett stort behov av känna ett sammanhang i livet. Förlåt mig för mina fördomar. Hur är man när man är kristen? Kan man gå på after work och ta några öl? Vad händer om jag råkar svära? Ser man ner på mig som inte är kristen? Jag är snäll och god i övrigt :).

• Svar på tråden Jobba med kristna?
  • Hannananana

Jag har liknade erfarenhet så jag gjorde praktik på en kommunal grundskola på en rätt religiös ort. Om man inte tar upp religion eller i dagligt tal drar lite grövre skämt borde det gå bra. Jag hade inte kunnat fortsätta jobba på min praktikplats. Inte för att jag har nåt emot kristna utan för att jag tyckte det var obehagligt med så pass vinklad syn på religion i skolan trots skollagen (något som jag tog med mig vidare uppåt och analyserat).

Religiösa är inte så annorlunda från oss som inte är det och det viktiga är helt enkelt att respektera varandra. De flesta kristna följer inte bibeln så noga o min handledare som var kristen o pratade en hel del om Jesus (......) tog gärna några glas vin, var skild ett par gånger, hade utomäktenskapliga barn och besökte inte kyrkan ofta. Däremot tyckte jag ibland att hennes personliga tro gjorde henne lite olämplig i sin yrkesroll ibland men det finns många som är olämpliga av andra skäl med.

• Anonym (Olika)

Det finns inget svar på frågan hur man är som kristen. Vissa är superliberala,dricker alkohol och bor sambo medans andra är strikt högkyrkliga och sen finns tusen varianter däremellan. Dessutom är det väl inget som ö.h.t påverkar arbetsplatsen eller ens dryftas där så varför bry dig? Glad Om det varit idel veganer-hade du brytt dig då? Eller idel kommunister? Sköter de jobbet och du ditt jobb så funkar det ju.

• Anonym (Kristinna)

Hej du! Grattis till nya jobbet och hoppas att du skall uppskatta att få lära känna några medlemmar ur den högst heterogena gruppen som kallas kristna , vilken även jag tillhör.

Jag ska försöka svara på dina frågor.

Vi är väldigt olika. Vissa super, knullar runt , svär och gör dumheter. Andra är absolutister, bevarar oskulden tills de är gifta, svär aldrig och försöker följa de tio budorden till punkt och pricka. De flesta är nog lite mittemellan.

Det som förenar oss är att vi någon gång bestämt oss för att aktivt ta reda på vem Jesus var och så kommit fram till att han måste ha varit den han sa sig vara.

Som du säkert förstått är svaret på dina frågor beroende på vem av oss du träffar. Jobbar du med en typ kan hen kanske fler fula ord än dig och super dig under bordet på en firmafest ... Och vem vet vad mer ni gör efteråt?;)

Jobbar du med en annan kan det säkert bli stillsamma samtal, skratt och promenader.

Hade du mött mig, hade jag inte reagerat på att du svurit. Jag hade följt dig på Afterworken och druckit vin, vatten eller vad jag varit sugen på. Jag gillar inte öl. Jag hade säkert tyckt om dig, för jag tycker om de flesta människor . Jag hade inte försökt missionera, men hade du frågat om min tro hade du fått svar. Och kanske hade du då ändrat dina åsikter om att vi är lättlurade och hjärntvättade.

Jag tror inte att du kommer till helvetet , för jag tror inte att det är så djupt att Gud inte kan sträcka sig ned och tömma det.

Jag tror att du kommer få ditt livs gladaste överraskning när du dör och får konstatera att " Tack gode Gud, de kristna hade rätt"

Ha det fint!

• Rikard

En mycket stor grupp svenskar är kristna, så nästan oavsett arbetsplats är det troligt att det finns kristna där. Och det är väl inga stora problem med det, så länge de inte börjar tjata om sin religion i tid och otid. Då blir det ett gissel. Men det gäller inte bara kristna. Det gäller även politiskt aktiva, veganer, ateister eller nästan vem som helst som använder arbetsplatsen som en plattform för att plädera för sin sak. På arbetet ska man arbeta, inte tvinga på andra människor sin tro.

Jesus första trolleritrick var att förvandla vatten till vin och jag tror inte avsikten var att koka en vitvinssås. Och bland det sista han gjorde var att servera vin till sina lärljungar. Så total nykterhet är uppenbart inte något nödvändigt inom kristendomen.

Svar på tråden Jobba med kristna?