• Anonym (Babblarna)

    Tillfällig FP

    Hej,

    Min son är sjuk idag så jag har anmält VAB för första gången och undrar lite hur det fungerar. Jag är arbetssökande och kommer därför inte kunna leta jobb under hans sjukdom som kommer hålla i sig minst till imorgon fredag. Jag har redan ansökt om vanlig FP för samtliga lördagar och söndagar denna månad. Måste jag ändra det när jag VABBAR? Vad händer om han fortfarande är sjuk nästa vecka? Kan jag VABBA tors-fre, vanlig FP lör-sön och sen eventuellt VABBA igen början på nästa vecka om han inte blir frisk? Idag är den första dagen med sjukdom. När behövs det läkarintyg? Det står 8 dgr men är det med helgen elr utan?

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Tillfällig FP
  • Försäkringskassan

    Hej!


     


    Ja, du kan vabba om du är arbetslös och går miste om dagpenning från a-kassan när barnet blir sjukt. Man kan endast ansöka om vab måndag-fredag. Din föräldrapenning som du har under helgen behöver du inte ändra på.


     


    När ett barn är sjukt mer än 7 dagar i följd (inkl lördag-söndag) behöver man ha ett läkarintyg på 8:e sjukdag. Är barnet fortfarande sjukt nästa torsdag behöver du ha ett läkarintyg på barnet från den dagen och hur länge.


     


     


    Hälsningar Asta, handläggare


     

Svar på tråden Tillfällig FP