• Äldre 4 Jun 11:37
    885 visningar
    2 svar
    2
    885

    MA i vecka 7+4, andra gången!

    Jag är gravid i vecka 8+4 idag (sista mens 1:a dag 10 april)

    Har precis varit på ett VUL, fick MA i november 2014 och idag såg det tyvärr ut som ett MA igen :(

    Gynekologen mätte fostret (embryot?) till 4 millimeter och menade att det borde vara 15 millimeter nu. Han såg någon form av hjärtljud, men misstänkte att det bara var min egen puls som syntes.  Han bokade in mig på ett nytt VUL om en vecka för att få det 100% bekräftat, men han trodde inte att det fanns någon chans.

    Jag har knappt haft symptom denna gången heller (hade inte det förra gången), förutom att jag är kissnödig oftare och mer törstig än vanligt.

    Finns det någon där ute som kan ge mig ett litet hopp? Har någon varit med om detta och att det sedan gått bra? Har någon av er haft 2 MA och sedan fått barn?
    Finns det något jag/vi kan göra för att få allt att gå bra, förutom alla "allmänna" tips och råd man kan läsa överallt? 
    Nu måste jag bestämma mig för om jag vill göra en medicinsk abort igen, eller om jag skall vänta på att det kommer ut av sig självt, vilket kan ta flera veckor, vad rekommenderar ni?

    Är så himla orolig för att detta skall upprepa sig hela tiden! 

  • Svar på tråden MA i vecka 7+4, andra gången!
  • Äldre 5 Jun 16:07
    #1

    Usch, det ser ju inte så ljust ut...Rynkar på näsan

    Om det nu bekräftas en missed abortion så skulle jag ha valt att medicinera för att skynda på förloppet. Så tänker jag, som gärna vill bli gravid igen så snart som möjligt. Det är ju en viss risk för störtblödning och det gör ibland ont men för mig har det varit skönt att slippa vänta och undra när det ska "lossna" av sig själv. 

    Lycka till framöver!


    Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Så gör något!
  • Äldre 5 Jun 17:43
    #2

    Men en läkare måste väl kunna skilja på fostrets hjärtljud och dina egna? Man ser ju hjärtat tydligt i själva fostret om det är 8 veckor... om du inte räknat fel. :(

    Jag hade två ma ganska tätt (i v 14 och v 11) och fick sedan en efterlängtad dotter så omöjligt är det inte. Många får tyvärr två eller flera missfall, så är du skapligt ung kommer det säkert att lyckas för er snart. Men det är så tråkigt när man inte kan njuta av att vara gravid utan bara oroar sig hela tiden. Det ska ju vara en härlig tid, inte ett helvete. Jag åt trombyl (för att motverka eventuella blodproppar i moderkakan) och tog progesteron (gulkropphormon) vaginalt när jag blev gravid med vår dotter, så det är värt att testas!

    Kram

Svar på tråden MA i vecka 7+4, andra gången!