• PCO85an

Utomkveds och tvingad abort

Det känns som mitt hjärta ska brista totalt. I tre år har vi försökt och plussade för drygt en vecka sedan. Lyckan var total.

Fick lämna blodprov för att mäta hcg. När jag väl fick svaret var det inte bra. Fick komma tillbaka på VUL och lämna nytt blodprov. Hcg nivån hade förvisso ökat men jag fick komma tillbaka på VUL igen. Det var imorse. Tomt i livmodern, gulesäcken fanns och något som kunde tydas som blåsa på höger äggstock. Fick lämna blodprov igen och väntar på att min läkare ska ringa under dagen. Mitt hcg låg på 500 och jag har bara testat starkare och starkare, så jag har hoppats in i det sista.

Men jag kan inte sluta gråta. Samtidigt som jag är förtvivlad är jag livrädd. Jag blir nervös att jag måste ha operation eftersom hcg:et ligger så högt. Men sen själva grejen med abort, jag vill inte. Varken medicinsk eller skattning/operation. Jag vill inte förlora min äggledare.

Hur var det för er som haft utomkveds?

• Svar på tråden Utomkveds och tvingad abort
  • GlitterLina

Hej har tänkt på dig & undrat hur det gick sist du skulle gå reda på blodprovet. Hade provet blivit högre??

Jag va gravid nu i februari. Men slutade i utomkvedshavandeskap :(.

Så i slutet av februari fick jag åka in akut å bli opererad. Fostret hade förstört min högra äggledare såpass mycket att de va tvungna att ta bort den. Så nu har man endast en äggledare kvar å försöker bli gravid igen :(

• Mamori

Jag fick ta bort min äggledare efter ett akut utomkvedes med operation inom 20 min från att jag kommit till gyn (och då trodde jag bara att jag skulle kolla upp lite smärtor så blev väldigt omtumlande, visste inte ens att jag var gravid).

Just att ta bort äggledaren kändes jobbigt i början men inte längre. Det sänker inte fertiliteten med mer än 5% om ens det, för den man har kvar kan plocka upp ägg från båda sidorna. Jag har blivit spontant gravid trots p-medel två gånger (normala graviditeter) sedan jag tog bort den. Jag fick dessutom 15k (tror jag det var) på försäkringen.

Det värsta för mig med hela grejen är att de försökte göra en titthålsoperation men misslyckades så nu har jag som ett kejsarsnittsärr på magen som har läkt ganska fult (enligt mig, ingen annan verkar tycka det). Hade det funkat med titthålsoperationen så hade jag inte haft några men alls som jag hade känt av.

Däremot är det en bra grej att veta att man ska aldrig ta dagen-efter-piller om man haft utomkvedes för det ökar risken att det händer igen.

• Mamori

Ju tidigare du gör operationen, desto större chans att du kan behålla äggledaren förresten.

• GlitterLina

[quote=75390153][quote-nick]Mamori skrev 2015-06-05 16:15:03 följande:[/quote-nick]Ju tidigare du gör operationen, desto större chans att du kan behålla äggledaren förresten.[/

Fick du 15 kronor på försäkringen?

• PCO85an

Hej!

Min läkare ringde på eftermiddagen, mitt hcg sjunker nu och jag har börjat få blodflytningar igen. Så han vill avvakta till nästa vecka och se om min kropp stöter ut det av sig själv. Ska tillbaka på tisdag.

Men det gör så ont i hjärtat. ????

• Mamori
    GlitterLina skrev 2015-06-05 17:27:01 följande:

[quote=75390153][quote-nick]Mamori skrev 2015-06-05 16:15:03 följande:[/quote-nick]Ju tidigare du gör operationen, desto större chans att du kan behålla äggledaren förresten.[/

15000 kronor. 15k. Det är en vanlig förkortning.
  • fjanten
    GlitterLina skrev 2015-06-05 17:27:01 följande:

K är kort för Kilo som betyder tusen. Alltså 15000. Vanlig förkortning...
Svar på tråden Utomkveds och tvingad abort