• Anonym (orolig)

Min katt har skadat sig på ena ögat

Märkte nyss att min katt har blodbildning i nedre delen av ena ögat. Jag misstänker att det kan röra sig om infektion, att hon fått någonting i den eller gått in i någonting. Hon verkar inte ha speciellt ont, hon låter mig ta på henne men inte titta på ögat, vilket hon inte gillar normalt sett heller. Hon har fått det någon gång under dagen.

Veterinären har stängt och öppna imorgon på morgonen så jag har ingen att rådfråga. Tror ni att hon klarar sig över natten?

Det var bara en tidsfråga innan hon skulle få några krämpor, gudskelov har hon varit frisk för övrigt. Tur att jag har pengar hemma så det är bara att åka så fort om det behövs en tid.

Säg att det inte är farligt.
    Tänker att i värsta fall förlorar hon ena ögat, hon kommer inte att dö.

• Svar på tråden Min katt har skadat sig på ena ögat
  • Anonym (orolig)

Ingen som kan säga om det är akut eller inte?

• LauraPalmer

Jag tror inte att det är någon fara. Katter har väldigt bra läkkött så att vänta till i morgon tror jag inte gör något. Om hon blir slö och slutar äta så kan du bli orolig på allvar. Hon kanske bara har varit ute och slagits lite med någon annan katt.

• Anonym (orolig)
    LauraPalmer skrev 2015-06-05 23:22:34 följande:

Jag tror inte att det är någon fara. Katter har väldigt bra läkkött så att vänta till i morgon tror jag inte gör något. Om hon blir slö och slutar äta så kan du bli orolig på allvar. Hon kanske bara har varit ute och slagits lite med någon annan katt.

Hon är innekatt så något udda måste hon ha råkat ut för utan min vetskap. Tack snälla för svar, tänkte iaf. fråga eftersom jag vet att ögonen är extra känsliga.
  • cajsasmamma

Låt ögat vara det kan bli värre om du pillar . Ögat är en väldig känslig kroppsdel! Har du en sån tratt hemma som man sätter runt halsen ?

Annars låter du katten vila och så ringer du vet imorgon ?

• Anonym (orolig)
    cajsasmamma skrev 2015-06-05 23:26:52 följande:

Låt ögat vara det kan bli värre om du pillar . Ögat är en väldig känslig kroppsdel! Har du en sån tratt hemma som man sätter runt halsen ?

Annars låter du katten vila och så ringer du vet imorgon ?

Nej det skulle jag inte göra utan tittade bara på blödningen, hur den ser ut. Jag har tratt hemma. Tänkte du om hon skulle få för sig att tvätta sig eller så?
  • Anonym (orolig)

Bara tittade på hennes ögon igen och det verkar som det har lagt sig lite, inte lika rött nedtill, istället svagare blodbildning kring sidorna av hennes runda ögon.

• Anonym (orolig)

Nu är ögat så gott som normalt igen, bara lite mer dimmig än det andra. Vad tror ni att det kan ha varit?

• Anonym (orolig)

Hon fick blod i ögat igen senare idag och jag fick ringa veterinären i alla fall.

Det är klart att man gör det när man märker att någonting är fel och gör någonting åt saken. Och visst brukar man ringa och rådfråga innan man åker om det inte är någonting riktigt akut. Jag säger personen som tog emot samtalet och gett mig uppgifter om en ungefärlig kostnad av besöket beroende på vad som behöver göras att de pengar jag har på mig just IDAG räcker inte ens till undersökningen då jag måste reservera en summa till taxi t/r. Då säger hon att jag jag MÅSTE kunna betala, att jag isf. får skaffa mig kreditkort för att dom inte kan skriva en faktura på den ännu okända saftiga summan över flera tusenlappar tills på måndag då jag KAN överföra pengar från ena kontot till kontot jag har kort till. Jag frågade då om jag kan vänta till på måndag eftersom dom inte kan skriva faktura då slänger horan ur sig att det blir en fråga om anmälan om jag inte söker akut vård för hennes åkomma. Så den sista frågan i rad var om jag behöver rent av avliva henne för att dom inte är lite mer flexibla så säger hon som svar att jag ändå måste åka in med katten. Ok låter ju väldigt logiskt... Så hur blev det? Jag ÅKER för jag vill inte bli anmäld för djurmisshandel och VISST GICK DET att förhandla när man väl satt där efter undersökningen och sade att jag INTE HAR pengar på mig JUST NU.

Jävla idioter. Ska åka dit och betala kontant på måndag. Sug k** kärri***ävel!!!!!!

• Anonym (orolig)

Felet med min katt. Högt blodtryck och BLIND !!! på båda ögonen !!?!
    Kostade ca 5500 riksdaler för idag och mer blir det för taxiresor och uppföljning framöver. Nice. Urshäkta om jag stafat fhel!!!!!!!!!!!!!! Nu har jag annat att tänka på då jag får mata katten med piller och droppa ögonen på henne tills hon avlider.

• Anonym (orolig)
    Anonym (orolig) skrev 2015-06-06 19:37:36 följande:

Hon fick blod i ögat igen senare idag och jag fick ringa veterinären i alla fall.

Det är klart att man gör det när man märker att någonting är fel och gör någonting åt saken. Och visst brukar man ringa och rådfråga innan man åker om det inte är någonting riktigt akut. Jag säger personen som tog emot samtalet och gett mig uppgifter om en ungefärlig kostnad av besöket beroende på vad som behöver göras att de pengar jag har på mig just IDAG räcker inte ens till undersökningen då jag måste reservera en summa till taxi t/r. Då säger hon att jag jag MÅSTE kunna betala, att jag isf. får skaffa mig kreditkort för att dom inte kan skriva en faktura på den ännu okända saftiga summan över flera tusenlappar tills på måndag då jag KAN överföra pengar från ena kontot till kontot jag har kort till. Jag frågade då om jag kan vänta till på måndag eftersom dom inte kan skriva faktura då slänger horan ur sig att det blir en fråga om anmälan om jag inte söker akut vård för hennes åkomma. Så den sista frågan i rad var om jag behöver rent av avliva henne för att dom inte är lite mer flexibla så säger hon som svar att jag ändå måste åka in med katten. Ok låter ju väldigt logiskt... Så hur blev det? Jag ÅKER för jag vill inte bli anmäld för djurmisshandel och VISST GICK DET att förhandla när man väl satt där efter undersökningen och sade att jag INTE HAR pengar på mig JUST NU.

Jävla idioter. Ska åka dit och betala kontant på måndag. Sug k** kärri***ävel!!!!!!

Förlåt om jag råkade svära.
Svar på tråden Min katt har skadat sig på ena ögat