• Jenzzzan

Värde på glutenprov? Sonen hade 1300!

Hej! Undrar om någon kan delge vilka värden av antikroppar era barn fick på glutenproverna. Och hur det blev sen, var det celiaki? Vi har fått svar på vår sons blodprov och han hade ett värde på runt 1300. Vad jag förstått så är det höga värden som i vissa landsting skulle vara tillräckligt höga för att sätta diagnos utan tarmbiopsi. Här är rutinen att man alltid gör biopsin men nu i semestertider så kommer vi få vänta på den och alltså fortsätta ge sonen mat med gluten hela sommaren. Nån som fått så högt värde där det sen visat sig inte vara celiaki? Nån som fått diagnos efter enbart blodprov?

• Svar på tråden Värde på glutenprov? Sonen hade 1300!
  • Blicka

Min son har också förhöjda värden, vet inte siffran dock. Ska till läkaren på torsdag angående detta så följer tråden med intresse. Om det blir tarmbiopsi blir det säkert samma för oss att undersökningen sker efter sommaren till följd att gluten ska ges som vanligt. Känns ju sådär om det är gluten som ska undvikas. Vet inte om landstinget här diagnosticerar enbart på blodprov om det är högt resultat eller om vidare undersökning måste göras.

• Jenzzzan

Känns verkligen inte kul att gå och vänta på diagnos. Om det nu är glutenintolerans så känns det ju hemskt att fortsätta servera det som gör sonen dålig. Har din son haft mycket symptom?

• Sweet Sofia

Även om ni inte fått en formell diagnos så är det väl inga problem att servera glutenfri mat om det nu är gluten som gör sonen dårlig? Varför utsätta sitt barn för något barnet inte mår bra av?

• Jenzzzan

Vi har fått instruktioner om att vi inte får ändra något i kosten eftersom tarmen kan hinna läka och då kanske de inte kan ställa en korrekt diagnos. Och vi vet ju inte om det verkligen är gluten som gör honom dålig. Men jag ska diskutera saken med läkarna och se om det inte går att snabba på diagnosticerandet

• Blicka

Vi sökte läkare för problem med nattvätning o den läkaren ville kolla gluten då hans viktkurva planat ner sedan nio månaders ålder o då morfar har celiaki. Blodprovet visade som sagt förhöjda värden. Även vi fått info om att inte utesluta ngt förrän diagnos har satts. Precis som du skriver kan tarmen hinna läka innan undersökning o visa fel resultat. Sonen klagar på magont o ingen stor matlust. Inte mkt som är gott sen väldigt känslig o trött men det kan ju ha med åldern att göra... Så vi får se vad som sker. Att kolla mjölkallergi igen känns också som ett spår. Hur märks det för er?

• Jenzzzan

Här har sonen varit trött, gnällig och haft dålig matlust några månader. Han har haft problem med magen ett tag . Idag har han knappt fått i sig nåt. Frukost, en tallrik yoghurt och kvällsvälling på hela dagen. Han äter nästan alltid bra till frukost men sen försvinner matlusten, ibland går inte ens en liten tugga av favvorätterna ner. Ska börja dagen helt glutenfritt imorgon och se om man kan märka nån liten skillnad i mående.

• Blicka

Känner väl igen min son i det du skriver om symtom... Det är jobbigt att se att ngt inte är helt bra. Hur gammal är din? När har ni nästa kontakt med sjukvården?

• Jenzzzan

Han fyllde fyra i veckan. Din? Vi ska lämna nytt prov imorgon och sen ringer de upp när svaren kommer. Idag har vi testat att inte ge nåt med gluten i. Kan säga att vi har en helt annorlunda kille hemma idag. Sen om det är en tillfällighet eller om det kan ge viss effekt så fort, det vet jag inte...

• Blicka

Min är sex år.

Bra att ni får lämna ett till prov. Precis som vi gjort. Skönt att dagen varit bra

Svar på tråden Värde på glutenprov? Sonen hade 1300!