8411143 skrev 2015-06-12 11:36:31 följande:
Jag var till banken idag, de sa att man hade som sagt ingen borgare, 10% kontoinsats... MEN... det krävdes 35-40k brutto/månad för att få låna 1,5-2 miljoner eller 28k brutto/månad för 1 miljon... Sinnessjukt vilken inkomst man måste ha för att få låna, herregud...
Oj det låter mycket också tycker jag. Vet många som lånat iallafall 1 miljon men absolut inte tjänar 28k/månad. Vilken bank var du hos? Gå till fler och ge inte upp

När jag köpte min första lägenhet i Stockholm så träffade jag på en så uppkäftig tant på en av bankerna som skrattade mig rakt upp i ansiktet när jag ville låna, men sedan fick jag lån hos en av storbankerna iaf

Men när vi lånade till vår nuvarande lägenhet så räknade de med (tror de flesta banker gör) att man ska ha cirka 16,000kr kvar för två personer när boendet var betalt. Singelhushåll vet jag inte hur mycket de räknar på, hälften?.
Vad sa de mer på banken? Tycker det låter konstigt att de stänger dörren så. Om du hittar en lägenhet med låg avgift i en stabil förening för 1-1,5 miljoner så låter det konstigt. Kolla med fler banker :)