• LiLa81

Samsovning 6-12 månaders bebis

En fråga till er som samsover med er lite äldre bebisar. Ligger de stilla på natten?

Ibland när jag läser här på familjeliv så får jag intrycket att det är så smidigt med sansovning för att bebisen bara kan vända sig om, hitta bröstet och sedan amma sig till sömns. Allt detta utan att mamman vaknar..

Min erfarenhet av att sova med min 8-månaders är långt ifrån så enkel. Hon kan amma sig liggande till sömns. Fast hon rör sig konstant under amningen. När hon är klar så rullar hon bort en bit. Sedan, undan för undan rör hon sig (i sömnen) så att vi föräldrar tillslut ligger på varsin sida av sängen och balanserar på kanten. Eller så ligger hon med huvudet mot väggen i huvudänden av sängen, gärna med fötterna så att jag knappt får plats. Hon är iof otroligt söt när hon ligger vriden 90 grader i sängen ;-D

Som ni förstår så finns det ju ingen möjlighet för henne att bara vrida sig och hitta bröstet när hon vill amma. Dessutom vaknar jag allt som oftast med ont i hela kroppen efter en sådan natt.. Samsovning är inget för oss helt enkelt. Nu har hon dock haft en period med förkylning, tänder och separationsångest... Inte så mycket val alltså..

Är det fler som ha det så?

Ska tillägga att hon inte ligger still i sin spjälsäng heller. Där hamnar hon allt som oftast tryckt med ansiktet mot spjälskyddet.

• Svar på tråden Samsovning 6-12 månaders bebis
  • Bubbel85

Ja du, kunde lika gärna varit jag som skrev denna trådstarten :) vad är egentligen grejen med att köra hela ansiktet in i huvudändan på sängen? Nu känns det lugnt men när hon var mindre var jag jätterädd att hon inte skulle få luft. Just för min sömn tror jag inte samsovning är så bra... Men för mammahjärtat är det underbart ;) jag sov för övrigt hos mina föräldrar till jag var typ 10år, haha så jag vet ju hur detta kommer bli!

• LiLa81

Det där med att vara rädd för att hon inte ska få luft känner jag igen. När hon var mindre så flyttade jag på henne när jag tyckte att hon var för tryckt mot spjälskyddet.. Det har jag slutat med nu.. Nu är jag istället glad för varje minut hon sover oh vill inte riskera att väcka henne.

• minerva123

Äldsta var som en propeller i sömnen i den åldern. Tack och lov gick han med på att sova i spjälsäng på nätterna, annars hade vi vaknat med blåtira var och varannan morgon. Alla motoriska utvecklingssteg (vända sig, åla,krypa, gå) märktes jättetydligt på nätterna för då blev det ännu mer livat. Det blev bättre efter 1.5-årsålder och nu vid 2 år sover han jättelugnt och stilla, däremot pratar han i sömnen rätt ofta istället.

• Mellanmjölkens land

Vår äldsta var och är en propeller. Jag flyttar inte på mig så mig sover hon ovanpå men sambon har åkt i golvet ett par gånger medan hon låg mellan oss.

Yngsta ligger i stort sett still. Lite mer rörelser efter året men fram tills dess låg hon i stort sett helt still om hon inte var kissnödig (sparkade med benen då) men gick vi upp och kissade låg hon stilla igen efteråt.

• tulip79

Samsov med båda barnen så länge de nattammades, dvs till de var ca 9 mån. De låg väldigt stilla, jag likaså. Nu vaknar dottern ibland på natten o vill över till oss. Hon ligger inte alls lika still längre (är 17 mån). Det är även ett otroligt bökande o rullande innan hon somnar om. Storebror kommer mer sällan, men han ligger superstill (3,5 år).

• Dijon

Dottern är 10 månader och ja hon rör sig rätt mycket. Hon kan även sätta sig up i sömnen då och då.

Just nu övar hon sig på att ställa sig upp från sittandes hela tiden.

Svar på tråden Samsovning 6-12 månaders bebis