MallaL skrev 2015-06-07 10:42:27 följande:
Vissa har större aptit än andra, så är det bara. Har man ett sådant barn måste man vara mer på sin vakt och ge så bra mat och sunda matvanor som möjligt för framtiden. Barn med stor aptit och svaga mättnadskänslor blir vuxna med samma egenskaper, då är det jätteviktigt att ha med sig en bra mat- och motionsvanor så man kan hålla vikten.
De barn jag känner som är lite mulliga har alla mycket god aptit, ingen av dem har familjer som äter dåligt, utan de mulliga barnen äter lite för mycket av bra mat. Sedan har de mulliga barnen svårare att begränsa sig på t ex kalas när det bjuds på onyttigheter.
Särskilt en familj i min bekantskap har kämpat mycket med sin ständigt hungrige och mullige son. Mamman har tagit ut honom på långa promenader och hon har vakat över honom på kalas. Det verkar ha fungerat för nu är han en ung man som själv vakar över vad han äter och tränar på gym och är normalviktig, men han var rund med bilringar när han var i 10-årsåldern.
Jag håller absolut med dig att man som förälder bör försöka ge så bra och sunda mat och motionsvanor som möjligt för sina barn, speciellt om de har större aptit. Men samtidigt tycker jag också att man bör fokusera minst lika mycket på barnets självkänsla och få denne att känna att man duger trots att man är lite rund.
Min kusin var ett ganska runt barn med en bror som var väldigt spinkig. Medan brodern fick äta hur mycket han ville så begränsades hon alltid och fick pikar om att det räcker med att ta en bulle och ska hon verkligen ta en portion till osv. Det är en balansgång mellan att försöka lära ut sunda matvanor och trycka till någon som inte faller inom normen av hur man bör se ut och man måste verkligen akta sig så att det inte blir fel. I min kusins fall så mådde hon jättedåligt av allt detta pikande och hade ångest vid varje måltid. Hon började också tröstäta när ingen såg, vilket ledde till viktuppgång och ännu fler pikar och dåligt självförtroende. Det var först i vuxen ålder som hon började tycka om sig själv och sin kropp och då kom också viljan att röra på sig och ta hand om den på bästa sätt. Jag tror absolut inte att hennes föräldrar ville henne något illa, men just i hennes fall så blev det där med att de skulle utveckla en sund relation till mat ganska fel.