• Hoppsan72

Någon som vet vad testet til Medicinsk sekreterare 2015 innehåller??

Hej!!

Jag hoppas på att få en fingervisning om vad testet till Medicinsk sekreterare innehåller, är kallad till Campus i Varberg och i kallelsen står det att antagningstestet ska innehålla datorkunskap och textbehandling.
    Funderar på vilka kunskaper jag ska damma av!! Datorkunskap - är det att kunna exell, PowerPoint, Word mm? Textkunskap - är det att kunna skriva snabbt rätt eller att kunna behandla en text??
    Tycker det är konstigt om inte det ska inne hålla något svenska test??
    Någon som kanske hr gjort provet och vill vara vänlig att dela med dig till mig och säkert andra också som undrar??
    VILL DETTA SÅ VÄLDIGT GÄRNA!!!!

• Svar på tråden Någon som vet vad testet til Medicinsk sekreterare 2015 innehåller??
  • c4trin

Jag kan inte svara på vad deras test innehåller men jag har gått utbildningen i Hbg och då gjort testet där.

Vi hade prov i datorkunskap:
    Väldigt enkel datorhantering, du ska typ kunna göra väldigt basic saker som skapa ny mapp, göra dokument osv

Svenska:
    Vi fick en uppgift att skriva en uppsatts om vårt drömjobb.

Engelska:
    Överätta glosor och meningar till svenska

N 140128
  • Multignutten

När jag sökte i Gbg för över 2 år sedan testades vi i skrivhastighet, läsförståelse (svenskatest) och sedan var det en personlig intervju där de hade en lapp med ett scenario från en vårdcentral, min uppgift var att svara på hur jag skulle lösa de problem som de läste upp för mig.

• Hoppsan72

Tack så väldans för era svar =) det är ju verkligen super intressant då det onekligen skiljer sig jättemycket åt mellan de olika skolorna. Hade ni fått information i kallelsen om tex svenska test eller intervju?
    Det kluriga är att i min kallelse står enbart datorkunskap och textbehandling?
    Jag ska skriva provet nu på onsdag så fortsätt gärna berätta om vad ni har blivit testade i!

• c4trin
    Hoppsan72 skrev 2015-06-07 19:49:41 följande:

Tack så väldans för era svar =) det är ju verkligen super intressant då det onekligen skiljer sig jättemycket åt mellan de olika skolorna. Hade ni fått information i kallelsen om tex svenska test eller intervju?
    Det kluriga är att i min kallelse står enbart datorkunskap och textbehandling?
    Jag ska skriva provet nu på onsdag så fortsätt gärna berätta om vad ni har blivit testade i!

Vi gjorde test i första omgången. Efter detta gick vi vidare till intervjuer och sedan kom man in. Textbehandling är kanske svenskatestet?
    N 140128
  • zeebran
    Testet i Varberg bestod av ett svensktest som var texter där det fattades ord som man skulle skriva in. Vid datortestet fick man ett papper med text, bilder etc. och man skulle försöka göra en kopia av det. Efter det gjordes det en kort intervju. 

Själva testen var i mitt tycke busenkla, det som skapade nerver var tanken på att av alla som var där och gjorde testen var det bara en som kom in ;) (man gör testen olika dagar, ca 35 pers per gång). Sedan tycker jag testen är lite missvisande då de egentligen inte säger någonting om hur vidare en person kommer att klara studierna. Visst bör man ha god svenska, bra it-kunskaper, kunna skriva snabbt osv. Men jag skulle påstå att den främsta kunskapen man bör ha är förmågan att lära sig språk.
Svar på tråden Någon som vet vad testet til Medicinsk sekreterare 2015 innehåller??