• Copyjulia

Föda för tidigt andra barnet/grav.diabetes

Jag funderar på att resa bort 3 dagar i v 36 men är orolig för att förlossningen skulle komma igång just då. Mitt första barn kom inte för tidigt. Jag har ev graviditetsdiabetes (har inte gjort belastningstestet än men har för hög blodsockernivå) och har hört att det kan göra att barnet kommer tidigare. 

• Svar på tråden Föda för tidigt andra barnet/grav.diabetes
  • Toffee

Du kan vara lugn tycker jag. Om du inte har fått några restriktioner från din barnmorska eller gyn och att du mår bra för övrigt så anser jag väl att risken för prematurbarn är ytterst liten. Jag själv hade GD under alla mina graviditeter med insulin och ingen kom i v. 36. Det andra barnet kom 1v. Tidigare de andra 2, några dagar senare än BF. Ta du det lugnt och stressa inte upp dig.

• Minza83

De brukar väl inte komma tidigare spontant, däremot är väl risken för igångsättning större. Risken för preeklampsi är också större..

• Copyjulia

På sidan niomånader (och flera andra sidor) hittade jag detta: Undersökningar har också visat att kvinnor med graviditetsdiabetes löper en fördubblad risk att förlösas med kejsarsnitt eller att föda för tidigt.

Nu ska jag göra ett planerat kejsarsnitt av andra orsaker så just det bekymrar mig inte. Jobbigt om det kommer igång för tidigt och man är ute på resa dock. 

Svar på tråden Föda för tidigt andra barnet/grav.diabetes