• SpanskaFlugan

    Vet du vad en Kramforskaka är?

    Utan att googla, vet du vad en Kramforskaka är? (säg inte vad det är i tråden tack)

    När jag växte upp kallade min värmländska mormor alltid kakan för Kramforskaka, jag kallade den för mormorskaka (så klart :) ). Det var först i vuxen ålder jag insåg att den kallades något annat av andra. Nu blev jag lite nyfiken, hur många använder namnet Kramforskaka idag?


    Egentligen ska man inte klaga över allt hat vi får från SDtrollen. Tänk så mycket värre det skulle vara att få deras godkännande
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vet du vad en Kramforskaka är?
  • Rani

    Kramfors har jag fin relation till men Kramforskaka vet jag inte vad det är. Det ligger ju rätt långt från värmland så det vore konstigt om det var något värmländskt.

  • Aniiee

    Inte den blekaste.

    När jag var liten kallade jag den för guldkaka, för de hade bladguld (?) på den en gång på ett bröllop. Men oftast fick man den förstås utan guld =P


    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • SpanskaFlugan
    Rani skrev 2015-06-08 00:24:38 följande:

    Kramfors har jag fin relation till men Kramforskaka vet jag inte vad det är. Det ligger ju rätt långt från värmland så det vore konstigt om det var något värmländskt.


    Jag har inte den blekaste varför den kallas Kramforskaka och jag vet inte om det är specifikt för Värmland (trots avståndet till Kramfors), kanske flyttade någon från Kramfors till Värmland, eller så är det en generationsfråga så att min mormors generation kallade den för Kramforskaka och sen har den fått nya namn senare.
    Egentligen ska man inte klaga över allt hat vi får från SDtrollen. Tänk så mycket värre det skulle vara att få deras godkännande
  • Anonym (Lina)

    Jag är från värmland och så också mina äldre släktingar och jag har aldrig hört talas om kramforskaka.

  • Duckan

    Okej, trött och korkad en måndag morgon. Nej är svaret, jag använder inte ordet, men vet vad det innebär.

  • SpanskaFlugan
    Anonym (Lina) skrev 2015-06-08 08:59:21 följande:

    Jag är från värmland och så också mina äldre släktingar och jag har aldrig hört talas om kramforskaka.


    Mormor flyttade från Värmland till Stockholm när hon var 16 så då kanske det är något stockholmskt istället. Intressant att dina släktingar inte använder det, det är nog inte värmländskt då.

    Hennes man var konditor så det kan också vara något man använd främst på bagerier under 50-talet.
    Egentligen ska man inte klaga över allt hat vi får från SDtrollen. Tänk så mycket värre det skulle vara att få deras godkännande
  • SpanskaFlugan

    Det är så pass många som röstat nej så det verkar som att namnet nästan helt försvunnit ut vårt språkbruk.

    Kramforskaka är samma sak som snoddas/kärleksmums/mockarutor (kärt barn har många namn).


    Egentligen ska man inte klaga över allt hat vi får från SDtrollen. Tänk så mycket värre det skulle vara att få deras godkännande
  • fluu

    Kände inte till. Har alltid sagt snoddas.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Paulina P P
    SpanskaFlugan skrev 2015-06-08 09:29:10 följande:

    Det är så pass många som röstat nej så det verkar som att namnet nästan helt försvunnit ut vårt språkbruk.

    Kramforskaka är samma sak som snoddas/kärleksmums/mockarutor (kärt barn har många namn).


    Så otippat!
  • Anonym (tja)

    Som gammal Kramforsbo kan jag inte låta bli att le när jag såg rubriken.

  • Anonym (S)

    Oj, ingen aning, och då är jag ändå uppvuxen 10 mil från Kramfors och hade en farmor som bodde där...

  • Fobiker

    Trots att jag är uppvuxen inte långt ifrån Kramfors kan jag inte komma på att jag har hört det förut... Skäms på mig!Skäms

  • IsDimma

    Jag vet. Jag hade en farmor som använde det namnet. Fast jag är annars uppvuxen med namnet snoddaskaka. Uppvuxen i Hälsingland med en farmor från samma ort.

Svar på tråden Vet du vad en Kramforskaka är?