• Molli

Ge mig tip på Engelsk bok, engelsk författare, minst 100 sidor.

Har en uppgift i min engelska att läsa en Engelsk bok på minst 100 sidor,
    (Måste vara skriven av en engelsk författare, alltså inte översatt till engelska)

Tips? (Skriv gärna vilken Genre de är)

• Svar på tråden Ge mig tip på Engelsk bok, engelsk författare, minst 100 sidor.
  • Losan

Vilken genre är du intresserad av? Lättare att ge tips och roligare för dig att läsa Glad

• Kereza

Är det just engelska författare, eller är amerikaner ok också?
    Och har du några intressen/favorit-genrer?

Böcker kan jag föreslå, men det vore ju bra om det var en du fick ut något av att läsa också :) 

• Molli

Läraren sa endast att den ska vara på engelska, alltså inte översatt så spelar nog ingen roll.

Jag hatar att läsa. aldrig läst en hel bok så spelar nog inte så mycket roll vad den handlar om. Men vill ändå veta genre.

Ge alla förslag ni kan :)

• myskmalva

Själv gillar böckerna om Damernas detektivbyrå av Alexander McCall Smith. Den första i serien heter The No. 1 Ladies' Detective Agency. Det är mystrevliga historier om jordnära ting. Ganska enkel engelska också, jämfört med de gamla artonhundratalsklassikerna jag också har gett mig på.

• Losan

Som någon skrivit här ovanför, några speciella filmer du gillar, många filmer baseras ju på böcker.

• Losan

Varför är det så viktigt med genre, är det någon speciell genre ni måste välja?

• Molli

Behöver ju inte vara en extremt lång bok :)

Film, då gillar jag det mesta men inte så mycket romantik :O

• Monchichier

Varken Harry Potter (första boken) eller Sherlock Holmes är speciellt långa.

Annars har du Små blå män av Terry Pratchett
    Liftarens guide till galaxen (första boken) av Douglas Adams
    The blade itself av Joe Abercrombie
    Min morbror trollkarlen av CS Lewis
    Bilbo

Bland annat..

• Kereza

Om du aldrig läst en bok så skulle jag nog rekommendera första delen i Hitch-hikers Guide to the Galaxy (med just den titlen)

Min lillebror hatar också böcker, och är dessutom dyslektiker, men den tyckte han så mycket om att han tragglade sig igenom hela serien. Dessutom är den en klassiker utav bara fan.

Genre...ehm...komedi-scifi?

Den är rolig utav helvete och välskriven och något av ett måste.

• Pirum

Hunger Games, True Blood eller Twilightserierna? 

De två sista handlar om vampyrer och romantik kan man väl säga. Alla tre är lättlästa både på engelska och svenska.

• Kereza

Hittade en online-fil som du kan läsa/ladda hem och läsa:

Enda problemet är att i det här formatet vore det isf bara de 81 första sidorna som faktiskt är den boken (resten är de andra i serien)
    Så, om du får för dig att läsa den, kolla med läraren om den duger :)
    Sidantal är ju liksom väldigt beroende på sidstorlek och typsnittt och layout och blabla...

www.ebooktrove.com/top_ten/DouglasAdams_TheHitchhikerTrilogy_5Books1ShortStory.pdf

• No Logo

Ungefär hur gammal är du? Dvs ska boken vara på nivå för högstadiet, gymnasiet eller universitetet?

• Moderno

En superspännande och väldigt lättläst bok är The Road, av den i och för sig amerikanske författaren Cormac McCarthy. Genre: "post-apokalyps" (en pappa försöker rädda sin son i en värld som har gått under i en okänd katastrof).

Annars är ju allt av Stephen King extremt lättläst (han är dock också amerikan). Prova någon av hans novellsamlingar, där finns alla möjliga genres (mest skräck, men inte bara).

• Tilja

Wolf Brother av Michelle Paver (fantasy om en pojke som blir vän med en varg, lätt språk att läsa)

Harry Potter av JK Rowling (fantasy, lätt att komma in i efter de första kapitlen och lätt att läsa, finns även som filmer)

The Gift av Cecelia Ahern (jättemysig feelgood-bok)

The Chronicles of Narnia av CS Lewis (fantasy, finns även som filmer)

Eragon av Christopher Paolini (fantasy om drakar, finns även som film)

Falling Angels av Tracy Chevalier (följer flera olika karaktärer som berättar historien ur sina olika synvinklar)

The Golden Compass av Philip Pullman (dock är det ett ganska avancerat språk i denna så den kanske inte passar någon som inte gillar/är van vid att läsa, men den är jättebra och finns även som film)

Svar på tråden Ge mig tip på Engelsk bok, engelsk författare, minst 100 sidor.