• Anonym (25-årig man)

"Friendzonad" p g a mitt utseende...

Träffat en del kvinnor i mitt liv, de senaste har inte velat ha sex med mig, utan endast velat ha mig som vän.

Detta tolkar jag som att de gillar min personlighet, men finner mitt utseende oattraktivt. Bl a därför att då jag givit dem komplimanger för deras utseende har jag inte fått något dito tillbaka.

Personligen föredrar jag "Friends with benefits"-relationer med kvinnor.

Hur bör jag resonera? Bör jag ge mig fullständigt hän som vän till dem? Eller söka mig sex hos någon annan, för att slippa känna mig fysiskt obekräftad?

Eller helt enkelt både och? Hur mentalt besvärligt det ju än må vara.

• Svar på tråden "Friendzonad" p g a mitt utseende...
  • Anonym (Anna)

En del kvinnor vill nog ha mer ett förhållande än att välja mellan vän eller kk. Är du inte intresserad av det?

• Anonym (mi)

kan du inte vara vän med någon utan att ha möjlighet att få sex?! 

vad är ditt "mål" med vänskapen, att umgås, ha trevligt etc - eller bara att få sex?

• Kereza

Jag vet inte, faktiskt - jag har haft samma problem själv; verkar som att varenda man i världen antingen vill ha ett förhållande, eller så är de helt enkelt inte fysiskt attraherade av mig. 

Till slut så gav jag upp och tummade på min "regel" om att enbart ha KK-relationer och testar ett monogamt, och mycket seriöst, förhållande istället. Det funkar hyfsat hittills (två år) även om jag kan känna mig fångad och inlåst och begränsad rätt ofta. 

That said; "friend zone" finns inte, utan det handlar helt enkelt om att man inte KAN vara sexuellt eller romantiskt intresserad av alla - det handlar inte ens alltid om utseende, utan att personen helt enkelt inte vill ha ett förhållande med en.

Om du tänker på saken så blir du knappast kär i alla du möter, du heller - och särskilt om du är man så borde du vara VÄL medveten om att kvinnor måste välja sina partners noga om de inte vill stämplas som "horor" än idag. Ja, det är fel och sjukt, men det är tyvärr ändå så många (av bägge kön) ser det. En tjej som legat med mer än en handful är "smutsig" och potentiella partners vill inte ha henne. 

Alltså prioriteras potentiella partners/långvariga relationer - och då måste man välja noga. Om du då är bara lite "rätt" så kan du alltså väljas bort till förmån för någon som har fler "rätt"

Och, på det, men det här är bara en generaliserad pointer; om du faktiskt 1.) anser att det beror på ditt utseende, och 2.) på fullaste allvar använder uttryck som "friend zone", om så bara i dina egna tankar, så har du ändå en del uppenbart avtändande personlighetsdrag. 

• Anonym (25-årig man)
    Anonym (Anna) skrev 2015-06-08 12:19:46 följande:

En del kvinnor vill nog ha mer ett förhållande än att välja mellan vän eller kk. Är du inte intresserad av det?

Inte som det ser ut i mitt liv nu. Dessa kvinnor har dessutom varit noga med att poängtera att de inte heller söker ett förhållande.

Åh! Jag blir galen på att inte, som jag upplever det, förstå vad kvinnor ibland vill / känner kring den här sortens saker.
  • Anonym (25-årig man)
    Anonym (mi) skrev 2015-06-08 12:31:19 följande:

kan du inte vara vän med någon utan att ha möjlighet att få sex?! 

vad är ditt "mål" med vänskapen, att umgås, ha trevligt etc - eller bara att få sex?

Jo då, visst kan jag det.

Naturligtvis att ha det trevligt - om det är det de vill. Det är bara det att jag inte anser att det räcker, jag behöver fysisk närhet. Då skulle man ju kunna tänka sig att man kan ha både vänskap och sex, men med olika personer. Tyvärr tänder jag sexuellt på dessa kvinnor som endast vill ha vänskap, också.

Hur skall jag bära mig åt?
  • Anonym (25-årig man)

Någon med en lösning?

• Schnaa
    Anonym (25-årig man) skrev 2015-06-08 13:02:25 följande:

Inte som det ser ut i mitt liv nu. Dessa kvinnor har dessutom varit noga med att poängtera att de inte heller söker ett förhållande.

Åh! Jag blir galen på att inte, som jag upplever det, förstå vad kvinnor ibland vill / känner kring den här sortens saker.

Kvinnor är ju individer de med. Att sitta och generalisera fungerar i en del lägen men när du har en individ framför dig fungerar det inte lika bra längre. Då måste du vara spot on. Om det framgår att snubben kör ner mig i ett fack trots att jag inte känner igen mig i det kommer jag omedelbart finna honom frånstötande, oavsett hur det ligger till i verkligheten. Du kan lika gärna lämna in dig för kemisk kastrering om du inte kan kommunicera med kvinnor utan att få dem att känna sig objektifierade på det viset. En hel del kvinnor har en närmast övermänsklig analytisk förmåga när det gäller beteenden, ej att underskatta.

Många män påstår att de kan dölja sina föreställningar om kvinnor men det är enligt mina empiriska studier oerhört svårt vid en vänskapsrelation där det sker ordväxling under en tid. Man gör sig snabbt en bild över den andres värderingar föreställningsvärld, och reagerar därefter.

Om du egentligen är ute efter sex och maskerar det med vänskap, kommer det sannolikt inte resultera i något annat än att kvinnorna blir less på män som gör som du, vilket leder till att de lägger märke till detta tankemönster ännu snabbare fortsättningsvis. Vad girlfriendzoning är, är det fler och fler som lär sig.

Det du kan göra är att jobba med dig och vara tydlig redan inledningsvis med att ditt intresse handlar om något _mer_ än vänskap. Samt att hålla fast vid dina egentliga preferenser oavsett hur desperat du är, det visar på integritet och det finner många attraktivt.
    It takes a fool to remain sane
  • Anonym (Girl next door)

Det behöver inte alls vara utseendet. Jag har många killkompisar som jag tycker har trevliga men oattraktiva personligheter så därav vill jag inte ligga med dem utan bara vara vänner. Men vissa av dem är jättesnygga rent fysiskt.

• Anonym (25-årig man)
    Schnaa skrev 2015-06-08 14:17:44 följande:

Kvinnor är ju individer de med. Att sitta och generalisera fungerar i en del lägen men när du har en individ framför dig fungerar det inte lika bra längre. Då måste du vara spot on. Om det framgår att snubben kör ner mig i ett fack trots att jag inte känner igen mig i det kommer jag omedelbart finna honom frånstötande, oavsett hur det ligger till i verkligheten. Du kan lika gärna lämna in dig för kemisk kastrering om du inte kan kommunicera med kvinnor utan att få dem att känna sig objektifierade på det viset. En hel del kvinnor har en närmast övermänsklig analytisk förmåga när det gäller beteenden, ej att underskatta.

Många män påstår att de kan dölja sina föreställningar om kvinnor men det är enligt mina empiriska studier oerhört svårt vid en vänskapsrelation där det sker ordväxling under en tid. Man gör sig snabbt en bild över den andres värderingar föreställningsvärld, och reagerar därefter.

Om du egentligen är ute efter sex och maskerar det med vänskap, kommer det sannolikt inte resultera i något annat än att kvinnorna blir less på män som gör som du, vilket leder till att de lägger märke till detta tankemönster ännu snabbare fortsättningsvis. Vad girlfriendzoning är, är det fler och fler som lär sig.

Det du kan göra är att jobba med dig och vara tydlig redan inledningsvis med att ditt intresse handlar om något _mer_ än vänskap. Samt att hålla fast vid dina egentliga preferenser oavsett hur desperat du är, det visar på integritet och det finner många attraktivt.

När jag säger kvinnor så menar jag de kvinnor jag träffat. Den som generaliserar här är du som utgår ifrån att jag generaliserar över kvinnor bara för att det är vanligt att män gör det. Därför är du visserligen förlåten, jag var dessutom kanske litet otydlig när jag sade "kvinnor".

Men, hursomhelst, kan du förklara mera kortfattat och konkret vad du menar vore lösningen till mina problem?
  • Anonym (25-årig man)
    Anonym (Girl next door) skrev 2015-06-08 14:35:23 följande:

Det behöver inte alls vara utseendet. Jag har många killkompisar som jag tycker har trevliga men oattraktiva personligheter så därav vill jag inte ligga med dem utan bara vara vänner. Men vissa av dem är jättesnygga rent fysiskt.

Okej, skulle det vara okej att fråga den nuvarande tjejkompisen hur det egentligen ligger till? Då kan hon ju dock tolka det som att jag faktiskt vill ha sex med henne, vilket ju kanske inte är så bra.
  • Schnaa
    Anonym (25-årig man) skrev 2015-06-08 15:25:50 följande:

När jag säger kvinnor så menar jag de kvinnor jag träffat. Den som generaliserar här är du som utgår ifrån att jag generaliserar över kvinnor bara för att det är vanligt att män gör det. Därför är du visserligen förlåten, jag var dessutom kanske litet otydlig när jag sade "kvinnor".

Men, hursomhelst, kan du förklara mera kortfattat och konkret vad du menar vore lösningen till mina problem?

Det är klart att jag generaliserar, och det är absolut konstruktivt att göra i vissa fall. Däremot inte framför en kvinna du vill ligga med, då bör du vara spot on. Det är min poäng. Men mycket riktigt uppfattade jag "kvinnor" som hela kvinnosläktet och inte bara några enstaka i din närhet.

Skulle det inte kunna vara så att du själv har ett bättre svar på vad som går fel just när det gäller de här enstaka individerna, än vi andra som varken träffat dem eller vet hur de är och resonerar? Om inte, hur kommer det sig?

Min input är i alla fall att det nog inte finns någon kortfattad überlösning, men här är några generella lösningar:

Rubriken: "'Friendzonad' p g a mitt utseende..."

Svar: Glöm hela konceptet "Friendzone", stryk det ur ditt vokabulär. Det är ett koncept som bygger på en föreställningsvärld ohemult många kvinnor inte ens vill ta i med tång, du blir omedelbart diskvalificerad där och det framkommer. Uttala aldrig detta högt i närheten av andra levande varelser.
    Anonym (25-årig man) skrev 2015-06-08 12:13:37 följande:

Detta tolkar jag som att de gillar min personlighet, men finner mitt utseende oattraktivt. Bl a därför att då jag givit dem komplimanger för deras utseende har jag inte fått något dito tillbaka.

Så måste det inte alls vara. Många förstår din avsikt i det läget och vill bara inte ge näring den. Det kan också vara så att de finner det krystat och mindre trovärdigt att svara "detsamma".

Personligen föredrar jag "Friends with benefits"-relationer med kvinnor.

Jag med, och hade jag inte nappat på att dra det längre hade det berott på att vi inte är tillräckligt bra friends, att det skulle bli för krångligt eller att du luktar illa. Men det är ju jag.

Hur bör jag resonera? Bör jag ge mig fullständigt hän som vän till dem?

Bara om du är genuint intresserade av dem och lägger ner förhoppningarna om att det ska resultera i något mer. Annars tycker jag det är bättre att du är ärlig med vad du vill. (Utan att nämna "friendzone")

Eller söka mig sex hos någon annan, för att slippa känna mig fysiskt obekräftad?

Ja, om deras vänskap får dig att känna dig fysiskt obekräftad.

Nota bene att en del kvinnor känner sig långt mer smickrade av att en man ser dem som en jämlike och vill ha en genuin vänskap, än när män vill ha sex med dem. De känner sig tyvärr privilegierade av denna ynnest, och kommer sjunka lite känslomässigt när de inser att det aldrig var så det förhöll sig. En del andra blir förolämpade av att inte vara sexuellt åtråvärda i alla mäns ögon. En tredje, fjärde och 37:e grupp fungerar på andra sätt. Hur dina kvinnliga kontakter fungerar vet jag såklart inte.

Eller helt enkelt både och? Hur mentalt besvärligt det ju än må vara.

Skulle det vara mer besvärligt än första alternativet?
    It takes a fool to remain sane
Svar på tråden "Friendzonad" p g a mitt utseende...