• scanmia

Blodfläckar

Vi har haft några blodiga månader här hemma: näsblod, blodiga knän och armbågar, lösa tänder, mensblod, etc, osv. Det är helt uppenbart att mitt sätt att tvätta på är ytterst ineffektivt när det gäller att bli av med blodfläckar och om jag inte ska behöva ersätta sängkläder, handdukar och tröjor i mängder måste jag få lite tips! Så snälla berätta! Hur blir man av med blodfläckar?

• Svar på tråden Blodfläckar
  • Lena

Tvätta så snabbt som möjligt. Skölj upp fläcken direkt. Gnugga med galltvål.

• Giovanna
    Lena skrev 2015-06-08 20:43:19 följande:

Tvätta så snabbt som möjligt. Skölj upp fläcken direkt. Gnugga med galltvål.

Ungefär vad jag tänkt svara. Använd ljummet vatten, INTE hett vatten. Då finns risk att fläcken "koagulerar fast". Som Lena säger, ta hand om fläcken så snart som möjligt eller åtminstone blötlägg.
  • Giovanna

Var försiktig med galltvål på färgade plagg så att du inte får en blekt fläck istället.

• scanmia

Tack för svar! Det verkar som om jag har gjort helt fel när jag har tvättat i så hett som möjligt för att liksom ta i ordentligt... Suck ja det finns i alla fall utrymme för förbättring.
    Finns det något att göra åt "fastkoagulerade" fläckar?

• Giovanna

Jag har tyvärr inget bra knep för koagulerade fläckar, lycka till i fortsättningen istället!

• Fia 28
    scanmia skrev 2015-06-08 23:56:28 följande:

Tack för svar! Det verkar som om jag har gjort helt fel när jag har tvättat i så hett som möjligt för att liksom ta i ordentligt... Suck ja det finns i alla fall utrymme för förbättring.
    Finns det något att göra åt "fastkoagulerade" fläckar?

Om det är vita lakan så kan du ju badda området med klorin, men annars har jag inget knep för fastkoagulerade fläckar.
Svar på tråden Blodfläckar