• Grande Rock

Prisskillnad badrumsrenovering, kakel vs matta

Jag har ett badrum på ca 3m^2 som är i starkt behov av renovering.

Utan att ha tagit in några offerter uppskattar jag priset på en totalentreprenad med kakel och klinkers till runt 60kkr plus porslin och armaturer.

Vad det kostar att renovera med matta och våtrumstapet hittar jag inte så mycket referenser på så jag hoppas att någon här har lite koll i ämnet.

Om jag förstått det rätt handlar det om mindre underarbete då ytskitet samtidigt är tätskiktet.

Det jag alltså är intresserad av är skillnaden i arbetskost, vad materialet kostar kan jag lura ut själv då det varierar en hel del beroende på vilken finish man vill ha.

Born to lose, live to win!
  • Svar på tråden Prisskillnad badrumsrenovering, kakel vs matta
  • Glinda
    Grande Rock skrev 2015-06-08 22:04:48 följande:

Jag har ett badrum på ca 3m^2 som är i starkt behov av renovering.

Utan att ha tagit in några offerter uppskattar jag priset på en totalentreprenad med kakel och klinkers till runt 60kkr plus porslin och armaturer.

Vad det kostar att renovera med matta och våtrumstapet hittar jag inte så mycket referenser på så jag hoppas att någon här har lite koll i ämnet.

Om jag förstått det rätt handlar det om mindre underarbete då ytskitet samtidigt är tätskiktet.

Det jag alltså är intresserad av är skillnaden i arbetskost, vad materialet kostar kan jag lura ut själv då det varierar en hel del beroende på vilken finish man vill ha.

Har exakt samma fundering som du så hoppas på bra svar!
  • StevenDiese

Beror lite på. Mitt badrum är ca 3 kvm. För 2 år sen fick jag priset 8600 (minus rotavdrag) för spackling och montering av matta på golv och väggar. Jag satte upp nytt gips själv. Det var kakel innan så det var tvunget.

Nu vet jag inte vad det slutade på eftersom den firman fick göra en hel del mer då vi la in golvvärme samtidigt. Men 8600 var alltså matta inklusive montering och spackling.

• StevenDiese

Tror att allt slutade på cirka 40-45 tusen med allt! Kanske kommit under 30 om inte golvvärmen varit inblandad.

• Grande Rock
    StevenDiese skrev 2015-06-08 22:16:40 följande:

Beror lite på. Mitt badrum är ca 3 kvm. För 2 år sen fick jag priset 8600 (minus rotavdrag) för spackling och montering av matta på golv och väggar. Jag satte upp nytt gips själv. Det var kakel innan så det var tvunget.

Nu vet jag inte vad det slutade på eftersom den firman fick göra en hel del mer då vi la in golvvärme samtidigt. Men 8600 var alltså matta inklusive montering och spackling.

Haha, läste först en nolla till på priset och fick lite hjärtsnörp här i soffan.

Tack för svar, låter som en överkomlig siffra. Sen tillkommer förstås rivning och övrigt montage.

Jag har matta idag, så jag hoppas kunna använda samma stomme.
  • StevenDiese
    Grande Rock skrev 2015-06-08 22:22:46 följande:
    Haha, läste först en nolla till på priset och fick lite hjärtsnörp här i soffan.

Tack för svar, låter som en överkomlig siffra. Sen tillkommer förstås rivning och övrigt montage.

Jag har matta idag, så jag hoppas kunna använda samma stomme.
    Du kanske kan sätta direkt på den gamla. Eventuellt behöver du byta golvbrunn dock, om du har äldre. En brunn kostar 800 spänn kanske. Med arbete så kanske det landar på 2000 efter rot.
  • Grande Rock

Jo, brunnen lär behöva bytas, den bör vara original från 1982.

Då återstår det att hitta en pålitlig entreprenör. Tack för hjälpen.

• nuharjagbytt

En sak som du ska tänka på är att väggen kan behövas förstärkas om du sätter kakel. I så fall blir det nerkostnad både med arbete och material. Dessutom så blir badrummet lite mindre.

I övrigt så vet jag inte vad det blir för skillnader.

Svar på tråden Prisskillnad badrumsrenovering, kakel vs matta