• majja5

rostfläckar på bil

Hejsan. Min fina mazda har jag sett fått en del rost fläckar på dörrar , kan jag göra
    något för att förhindra att de blir fler ? Har sett i biltemas katalog det finns rostskyddsmedel eller nåt sånt, fungerar sånt ? Jag kan ej mycket om rost och bilar. Men ni kanske kan ? Glad

• Svar på tråden rostfläckar på bil
  • Anonym (herr G)

Vansinnigt mycket jobb med det. Byt bil, det blir enklare och billigare.

• majja5

Tror du jag måste det, men det är bara lite vid dörrkanterna nedre kommit en del. Kan jag inte stryka på nåt sånt där medel tror du ?

• zZzZz

Slipa ner, plåtrent, sen lacka om, om det inte rostat för djupt, då får man skära loss en stor bit och svetsa dit ny sen grunda och lacka.. :) 

• Rabarbapuppa

Som Zzzzz säger ovan, om det inte är så farligt mycket kan du slipa ned fläckarna. Men du måste som sagt slipa plåtrent. Sen får du maskera med maskeringstejp lägga på rostkyddsfärg, eller rostkydssprimer som det kallas.

Därefter din bils kulör (det borde gå att köpa på Mazda-återförsäljaren) och så klarlack på det.

Jag har gjort så på min gamla BMW. Blir ingen jätteelegant finish men det ser visuellt lite bättre ut än att ha bruna fläckar.

/Puppa

• majja5

Tacka för tipsen. Stämmer det att om jag tvättar min bil ofta och med bilschampoo så förhindras rostangreppen ? såg i min instruktions bok för Mazda att det stod man skulle göra det regelbundet.

• Fia 28
    majja5 skrev 2015-06-29 13:45:28 följande:

Tacka för tipsen. Stämmer det att om jag tvättar min bil ofta och med bilschampoo så förhindras rostangreppen ? såg i min instruktions bok för Mazda att det stod man skulle göra det regelbundet.

Om du kör på vägar som saltas på vinter så hjälper det att tvätta bort saltet. Fågelskit är ju heller aldrig bra för lacken, men vanlig smuts gör knappast nån skillnad.
Svar på tråden rostfläckar på bil