• Evapeva

Kontakt med andra i Sthlm som tänker påbörja äggdonation 2015-2016

Hej,

Jag skulle vilja ha kontakt med andra som, precis som jag, börjat fundera och tänker påbörja äggdonation nu till hösten/vintern 2015/2016.

Jag är 40 år, har genomgått ett par missfall under ett års tid. Har nu gjort en fertilitetsutredning på Sophiahemmet. De hittade inga fel förutom att jag har dålig äggreserv (AMH 0,2). Läkaren sa att det med största sannolikhet kommer att vara mycket svårt för oss att få barn med mina ägg eftersom det inte finns så många kvar

Har blivit tipsad om äggdonation och det är mycket som snurrar i huvudet just nu..... Först och främst är det en enorm sorg att jag förmodligen aldrig kommer att få barn med mina egna ägg, att mina gener slutar med mig

Sedan är det alla tankar kring detta med äggdonation. Hur kommer det att kännas att få barn med någon annans ägg? Hur ska man hantera alla känslor, tankar om framtiden? Kommer det att kännas naturligt trots att det är en annan kvinnas ägg och gener? Och trots att barnet aldrig kommer att se ut som jag? Hur ska man berätta för barnet, för alla man känner och NÄR ska man berätta?

Vilken klinik ska man välja? Har hört mycket om Fertinova i Helsingfors/Åbo och även AVA/IVF Riga. Hur tänker ni andra?

Jag skulle gärna vilja ha kontakt med andra här i Stockholmsområdet (så kanske vi kan ses på riktigt och fika och prata om alla frågor och funderingar kring äggdonation. Det skulle kännas enormt bra, just nu känner jag mig rätt snurrig av alla tankar kring äggdonation.

Stor kram!
    Eva

• Svar på tråden Kontakt med andra i Sthlm som tänker påbörja äggdonation 2015-2016
  • Löparnörden

Hej

Jag är 38 år, bor i Stockholm och är mamma till en underbar liten äggdonationstjej på 1 år och 9 månader. Hon tillkom på vårat tredje försök på fertilitetskliniken i Huddinge och vi har gjort 2 misslyckade syskonförsök på IVF Riga i Riga. Vi fick vända oss dit då vi inte hade fler ägg i Huddinge. Planerar ett tredje försök till hösten.

Har vetat sedan jag var ca 10 år att jag inte kan få barn naturligt så det är något jag levt med större delen av mitt liv. Kan lugna dig med att jag och alla jag hört om som gjort äggdonation hela tiden känt att mitt barn är 100% mitt. Brukar tänka att dottern finns till tack vare mig och min man, givetvis med hjälp från donatorn som jag alltid kommer vara evigt tacksam. Hon har växt i min mage, jag har ammat henne och funnits för henne från hennes första sekund så hur skulle hon kunna vara annat än min.

I Sverige rekommenderas det att man ska vara öppen mot barnet om hur det tillkommit så att det är något naturligt för barnet och inte kommer som en chock och så tänker vi också. Vi tänker berätta för vår dotter så tidigt som möjlig på hennes nivå och i hennes takt. Tror benhårt att det är det bästa. För närmsta familjen och vännerna har vi varit helt öppna. Övriga tycker jag inte har med dotterns tillkomst att göra men om ämnet skulle komma på tal har jag inget emot att berätta.

• Evapeva

Hej Löparnörden

Tack för ditt svar. Skönt att höra att det gått bra för dig.....

Ja, jag är också helt säker på att jag kommer att känna helt och hållet att barnet är mitt eftersom jag kommer att vara gravid, föda barnet, amma etc. Men tänker mest på att det liksom slutar med mig......Ingen kommer att få min näsa Men det är kanske fånigt att tänka så.

Kontrolleras alla donatorer så att det inte finns några genetiska sjukdomar i donatorns släkt? Kan man på något vid vara med och välja donator? Läste någonstans i ett forum att man får titta på kort på olika donatorer som barn och utifrån fakta om t ex längd, vikt etc får man sedan vara med och välja mellan ett par donatorer. 

Såg att Finland har lag på att barnet ska få veta vid 18 års ålder vem donatorn är, medan man i Riga har dold donator.... Eftersom vi precis har börjat tänka i tankar kring äggdonation vet jag egentligen inte vad jag tycker känns bäst. 

Jag har mejlat Fertinova i Åbo för att få lite information och de har varit väldigt snabba att svara och dessutom skrivit ett väldigt långt svar Känns bra....

Jag och min man känner att vi vill åka på ett första besök till både Fertinova och Riga och bilda oss en egen uppfattning och efter det besluta om det blir Finland eller Riga. Tycker det är så svårt att känna efter vilket som är "bäst" genom att bara titta på hemsidorna....

• EssieS

Jag står i kö för äggdonation utomlands eftersom jag har en genetisk sjukdom jag inte vill föra vidare. Barnlöshet i sig är en tuff resa och ÄD-spåret är en av de svåraste utmaningar jag tagit mig an.

Jag är 33, bor i Stockholm och har aldrig varit gravid.

Vill du fika någon dag är jag på :)

Jag har inget FL-konto utan hittade din tråd via Google. Mejla mig gärna på

essieswe SNABEL-A outlook.com

• Kvinna72
    Evapeva skrev 2015-06-09 15:13:48 följande:

Hej,

Jag skulle vilja ha kontakt med andra som, precis som jag, börjat fundera och tänker påbörja äggdonation nu till hösten/vintern 2015/2016.

Jag är 40 år, har genomgått ett par missfall under ett års tid. Har nu gjort en fertilitetsutredning på Sophiahemmet. De hittade inga fel förutom att jag har dålig äggreserv (AMH 0,2). Läkaren sa att det med största sannolikhet kommer att vara mycket svårt för oss att få barn med mina ägg eftersom det inte finns så många kvar smile4.gif

Har blivit tipsad om äggdonation och det är mycket som snurrar i huvudet just nu..... Först och främst är det en enorm sorg att jag förmodligen aldrig kommer att få barn med mina egna ägg, att mina gener slutar med mig smile4.gif

Sedan är det alla tankar kring detta med äggdonation. Hur kommer det att kännas att få barn med någon annans ägg? Hur ska man hantera alla känslor, tankar om framtiden? Kommer det att kännas naturligt trots att det är en annan kvinnas ägg och gener? Och trots att barnet aldrig kommer att se ut som jag? Hur ska man berätta för barnet, för alla man känner och NÄR ska man berätta?

Vilken klinik ska man välja? Har hört mycket om Fertinova i Helsingfors/Åbo och även AVA/IVF Riga. Hur tänker ni andra?

Jag skulle gärna vilja ha kontakt med andra här i Stockholmsområdet (så kanske vi kan ses på riktigt och fika och prata smile1.gif om alla frågor och funderingar kring äggdonation. Det skulle kännas enormt bra, just nu känner jag mig rätt snurrig av alla tankar kring äggdonation.

Stor kram!
    Eva

Hej, jag känner väl igen mig som hos dig Evapeva. Vi har dock varit i ÄD tankar fram och tillbaka ett bra tag men annat har kommit emellan. Jag har varit inställd på Ava Peter eller i Riga som andra hands val men min sambo vill Finland. Så nu ska jag kolla upp lite mer om ÄD i Finland, så jag tar gärna emot tips eller erfarenheter av Er som har.
    Eller så kan vi kanske ses om det finns tillfälle och tid.
    Vi hörs!
  • Löparnörden

Förstår dina tankar Evapeva om att det slutar med dig, har dock aldrig riktigt känt så själv. Dottern är en kopia av sin pappa och det jag kan känna är att vars finns jag i det hela. Ju äldre dottern bli desto mer blir hon sin egen individ och ingen "mini me" så det är dock väldigt sällan jag känner så.

I Sverige kontrolleras donatorn och hon måste vara "frisk", är dock inte insatt i vad det rör sig om för sjukdomar. Har faktiskt inte ställt den frågan i Riga men jag förutsätter att de har liknande procedur. I Sverige får man inte veta något alls om donatorn, fertilitetskliniken sköter all matchning. När jag blev gravid fick vi veta ålder på vår donator för att kunna ta med det till ett eventuellt kub-test. Men vår dotter har i alla fall rätt att veta donatorns identitet i vuxen ålder om hon skulle vilja det. I Riga fick vi välja donator, vi fick först ange om vi hade några önskemål och sedan utifrån det fick vi förslag på två olika donatorer. Vi fick veta hår och ögonfärg, kroppsform, längd, intressen, utbildning och om hon hade barn sedan tidigare. Något kort fick vi inte se. Egentligen föredrar jag öppen donator som Sverige och Finland har men Riga hade många andra fördelar. Tycker att det känns bra att dottern har möjlighet att söka upp sin donator om hon skulle vilja. Förstår att det är många tankar som snurrar runt det för er. Det är nog väldigt vettigt att besöka klinikerna och verkligen bilda sig en uppfattning på plats. Har ni kommit så långt att ni bokat in besök?

Glömde ju skriva i förra inlägget att jag också gärna ses på en fika. Vi kan väl skicka pm om det.

• Vinterprinsessa

Hej! Jag ses också gärna på en fika i sommar! :) Känner ingen annan som gjort ÄD så det skulle vara skönt å prata med andra som varit/är i samma sitts. Har en dotter på snart 5 år via Huddinge och en dotter på 10 veckor via Umeå. Två förlorade/reducerade pojkar, en i vecka 21+6 och en i vecka 19, tvillingen till min yngsta dotter????

Svar på tråden Kontakt med andra i Sthlm som tänker påbörja äggdonation 2015-2016