• evaeva18

Cuba..Havanna? tips?

letar efter bra tips till Cuba?
    behöver man visum?
    bra billigt hotel?
    vad ska man inte missa?
    Hur är folket i Cuba? gillar dem turister?

är klimatet bra?

när ska man åka? vinter eller? sommar?

bästa flyg ditt från kastrup?

• Svar på tråden Cuba..Havanna? tips?
  • evaeva18

Visum har jag nu kollat upp att man ska ha men vilken seriös sida ska man ansöka på?

• Ful Anka

Ta med dig egen mat. Det dom serverar ska vara oätligt.

This is my life and I don't care
  • evaeva18
    Ful Anka skrev 2015-06-09 16:21:38 följande:

Ta med dig egen mat. Det dom serverar ska vara oätligt.

??? alla mat på¨alla restauranger?
  • Ful Anka
    evaeva18 skrev 2015-06-09 16:27:47 följande:
    ??? alla mat på¨alla restauranger?
    Ja, det är vad jag har hört.
    This is my life and I don't care
  • SVejsan

Nja,
    Det är fattigt i Cuba...

Matkulturen är mycket ris, bönor (svarta), fisk och höna (kyckling?)

Paladares skall visst kunna servera hygglig mat (Paladares är små privata restauranger som från början drevs som att familjer serverade mat i sitt eget hem.)

Den bättre maten kan man få på de stora allinclusive på tex varadero. Men igen; kockarna vet inte hur den "fina" matern skall smaka" - man är snål med kryddning osv.

Problemet för restaurangerna är att få tag i bra råvaror.Handelsbojkotter har gjort att det är svårt att importera bra råvaror. Man har ju det dubbla systemet med en inhemsk valuta och en turistvaluta också... som sätter också lite pinnar i hjulen för inköpen.

För att allt skall flyta på och man skall få bra service så är det här att lämna dricks viktigt. Lämnar man dricks i turistvalutan som är värdefull för alla cubanerna  så får man bättre service. Om en cuban har turistavaluta i sna händer så kan han/hon handla i de butiker som är avsedda för turister= bättre kvalite, bättre råvaror osv

• gbgumman

Jag var på cuba för ca 25 år sedan. Fantastisk resa. Redan då fanns det gått om bra restauranger på alla platser vi besökte. Jag var bara 15 år så vet inget om resförberedelserna men minns mycket från resan. Vi hyrde bil och åkte runt. Havanna Varadero m.m. Jag gillade maten men den var inte särskilt speciell. Fantastiskt gott källvatten kunde man köpa. Mycket goda drinkar hade de tydligen även om jag inte fick någon. Inte mycket att handla men minns inte att det var svårt att få ta i mat. Människorna var underbara och bjöd gärna in en till dem.

• SVejsan
    SVejsan skrev 2015-06-18 07:40:10 följande:

Nja,
    Det är fattigt i Cuba...

Matkulturen är mycket ris, bönor (svarta), fisk och höna (kyckling?)

Paladares skall visst kunna servera hygglig mat (Paladares är små privata restauranger som från början drevs som att familjer serverade mat i sitt eget hem.)

Den bättre maten kan man få på de stora allinclusive på tex varadero. Men igen; kockarna vet inte hur den "fina" matern skall smaka" - man är snål med kryddning osv.

Problemet för restaurangerna är att få tag i bra råvaror.Handelsbojkotter har gjort att det är svårt att importera bra råvaror. Man har ju det dubbla systemet med en inhemsk valuta och en turistvaluta också... som sätter också lite pinnar i hjulen för inköpen.

För att allt skall flyta på och man skall få bra service så är det här att lämna dricks viktigt. Lämnar man dricks i turistvalutan som är värdefull för alla cubanerna  så får man bättre service. Om en cuban har turistavaluta i sna händer så kan han/hon handla i de butiker som är avsedda för turister= bättre kvalite, bättre råvaror osv

Vår resa var 2012. Vi åt på blandade ställen. Problemet för oss med maten var avsaknaden av kryddning. Och kreativitet vid matlagningen.
  • evaeva18

tack :)
    När det gäller hotel? vad som man tänka på? ska man boka allt här från sverige?

turistvaluta ska man köpa det på cuba?

Taxi och sånt? vad ska man tänka på?
    när på året är det bäst att åka?

vad ska man undvika av allt?

• SVejsan
    evaeva18 skrev 2015-06-18 13:10:24 följande:

tack :)
    När det gäller hotel? vad som man tänka på? ska man boka allt här från sverige?

turistvaluta ska man köpa det på cuba?

Taxi och sånt? vad ska man tänka på?
    när på året är det bäst att åka?

vad ska man undvika av allt?

om turistvalutan:
    www.forex.se/Reseekonomen/Varlden/Nordamerika/Kuba/Data-Artiklar/Kubas-valutor/

Vi åkte två veckor "över sportlovet" -helt ok väder.

Vi kände oss aldrig hotade, men undvek ändå en del gator i Havanna..

Får berätta vad du tänkt kring budget, hur länge , vad är intressant att se och göra?
    Vi åkte en arrangerad "gruppresa" så mycket av frågorna vet jag inte ett rakt svar på...

Nåt jag vet: Förvänta dig att mobilen inte fungerar. Wifi och Internet uppkopplingarna är obefintliga. Hittar du Internet är det dyrt, långsamt och censurerat...
  • Sephira

Jag har bott på Kuba , Havanna först i 2 månader i januari-mars 2014 och sen augusti-december 2014. Jag älskar Kuba! Folket är väldigt trevliga! Men det är väldigt fattigt och du ska se upp med att lita på vem som helst. Men det går absolut att hitta god mat, kanske inte så speciell och mycket kryddor har de inte men absolut ok. Det billigaste sättet är att hyra lägenhet eller rum från privatpersoner. Du växlar pengar till euro och på flygplatsen på

Kuba växlar du om till cuc som är turistvalutan. Rekommenderar att åka februari eller mars då det börjar bli varmare då ca 25-30 grader. December och januari tyckte jag kunde va lite osäkert väder och inte direkt bra strandväder, ganska blåsigt. I april-augusti är det riktigt varmt, och mer regnsäsong. Eller nån kraftig regnskur varje dag och varmt och kvavt! Så beror på vad du gillar!

• Sephira

Skriv gärna kring vad du vill veta så ska jag försöka hjälpa dig så gott jag kan

Svar på tråden Cuba..Havanna? tips?