Du ska alltid innan du behandlar gå igenom håret o dra bort både löss o ägg. Dom lossnar inte med bara kam utan man måste dra bort äggen med naglarna för dom sitter fast med "klister" ( äggen alltså) sedan behandlar man. Efter behandling går man igenom håret igen o kollar så att inget sitter kvar!
Beroende på vilket medel man använt ska man behandla igen men oavsett måste man se till att få bort allt (eller så gott man kan iaf ) för annars vet du inte till nästa gång om de e nya eller gamla.
Vi har haft jätte problem med löss som gått runt runt i flera månader här hos oss pga av att folk enbart går igenom med kammen, tar bort de löss de ser o sen behandlar. En del tar inte ens bort lössen för att dom räknar kallt med att dom dör av medlet. En del kammar barnens hår över ett papper o hittar dom ingen lus då nej då har barnen inga löss. Inte konstigt att detta blivit ett sånt problem. När jag kollar mina barn går jag igenom håret först jätte noga ett varv sen tar jag ett extra varv o kollar snabbt igen pga att lössen är snabba rackare. Sen brukar dom maskera sig efter hårfärg oxå så de ska bli svårare att upptäcka. För mig tar det minst 45 min att gå igenom dotterns halvlånga hår o sonens 25 min.
Så för att svara på din fråga. Du får bort dom helt genom att gå igenom håret otroligt noga, så fort du ser en lus eller ett ägg dra bort dom med naglarna (ja det luvar barnen men är enda sättet) sedan behandlar du. Beroende på vilket medel man använt är det sen olika vad man gör efteråt. En del ska behandlas igen inom 7-10 dagar.
andra räcker med en gång men då ska du ändå gå igenom håret efter behandling för att se att inget finns kvar.
Medlen är dyra, behandlingen är smärtsam för barnen o jobbig för vuxna så varför "folk" inte gör detta nogrannare är för mig en gåta.
Sen stoppar du hårborsten/borstarna i frysen minst 24 timmar så dör ev löss som sitter på de stråna. Byt påslakan! Säg åt barnen att INTE använda varandras borstar, mössor eller kepsar!!
Ja nu kommer säkert en hel del kommentera att det inte alls behöver vara så extremt som jag påstår men enligt mina erfarenheter så är det här det som har löst våra lus problem när vi varit drabbade. O det ska ni veta att en vända tog det 6 månader innan det försvann helt pga slarvande föräldrar. Så vi som faktiskt gjorde som man ska drabbades länge i onödan.
Lycka till med lus letning o hoppas det inte kommer tillbaks (risken är ju definitivt mindre under lovet för att sen öka så fort skolan börjar igen.)
Ber om ursäkt för mitt långa inlägg men av nån anledning gör lusar mig lite extra uppjagad.