• Anonym (Lisa)

    Kraven i föräldraförsäkringen

    Hej!

    Jag har precis fått mitt första jobb efter examen. Det är en visstidsanställning på 6 månader (eventuellt möjlighet till förlängning). Jag försöker läsa på om föräldraförsäkringen men tycker att det är krångligt.

    Som jag har förstått det så får jag rätt till en SGI när jag arbetat i 6 månader. Räknas det från och med den månad jag påbörjar mitt arbete till månaden jag avslutar arbetet? Min första arbetsvecka är den här veckan (således andra veckan i juni) och fortsätter till sista veckan i november. Räknas det som 6 månader, eller räknas det som kortare tid än 6 månader med tanke på att jag inte jobbar under en vecka? 

    Sedan undrar jag om det andra kravet (240-dagarskravet). En del pratar om att det kravet innebär att man ska ha arbetat i 8 månader. Vad är det som gäller, 8 månader eller 240-dagar?

    Är det möjlighet att räkna in förra årets sommarjobb för att snabbare uppfylla 240-dagars kravet? 

    Har jag förstått det här rätt: Om jag arbetar i 6 månader och därefter är arbetssökande fram till att barnet föds så har jag rätt till föräldrapenning baserad på min inkomst först efter 180 dagar?

    Spelar det någon roll för bedömningen om jag inte arbetar 240-dagar i sträck, utan är arbetssökande efter visstidsanställningen och därefter blir anställd på nytt?

    Är oerhört tacksam för svar!

  • Svar på tråden Kraven i föräldraförsäkringen
  • Försäkringskassan

    Hej!


     


    För att få en SGI fastställd så behöver man arbeta stadigvarande i minst sex månader eller ha ett arbete som är årligen återkommande.


     


    Generellt sett så kommer ditt arbete pågå i minst sex månader.


     


    Det så kallade 240-dagarvillkoret innebär att man under minst 240 dagar i följd före barnets födelse, eller den beräknade tidpunkten för födelsen, har varit försäkrad för en sjukpenning och under hela tiden skulle haft rätt till


    sjukpenning som överstiger lägstanivån för föräldrapenning (240-dagarsvillkoret).


    Om kravet inte är uppfyllt eller hel föräldrapenning på sjukpenningnivån


    i annat fall inte överstiger 225 kronor om dagen, betalas föräldrapenning ut på grundnivå.


     


     


     


    Hälsningar


    Malin, handläggare

Svar på tråden Kraven i föräldraförsäkringen