• Anonym (hemsk?)

Är jag hemsk som överväger att välja bort en bra skola p.g.a att det går många invarndrarelever där?

Hej!

Ja, som rubriken... Det är ett tag kvar innan min dotter ska börja skolan, men vi har redan börjat titta på skolor för att vara ute i god tid. Vi kommer att välja mellan två olika skolor. Skola 1 ligger något längre bort, men ändå relativt nära. Skola 2 ligger bara 400 meter bort.
    Båda skolorna verkar bra.
    Det enda som verkar negativt med skola 1 är att barnen som går där uteslutande kommer från hem med mycket pengar och vad jag hört från andra så kan det ibland vara lite statushets där.
    Det enda som verkar negativt med skola 2 är att det går många invandrarelever där...

Är jag hemsk som vill välja bort en skola för att det går många invandrarelever där? Jag har själv erfarenhet av det och det var ingen höjdare...

Hur hade du tänkt i valet?

• Svar på tråden Är jag hemsk som överväger att välja bort en bra skola p.g.a att det går många invarndrarelever där?
  • Anonym (C)

Mina barn går i en skola där hälften av barnen har två utrikesfödda föräldrar. De flesta av min äldsta sons vänner har engelska som modersmål och pratar även engelska med min son som är helsvensk. Han går i 3:an och förstår samtal och filmer på engelska :) En väldigt positiv sak med att gå på en skola med många invandrare :) Än så länge har jag inte märkt några nackdelar. Skolan har bäst resultat av de kommunala skolorna här.

• radwanska

Tycker inte alls du är hemsk, men blir nyfiken på hur du tänker. Vad är det negativa med många invandrarelever i skolan? Du har ju själv erfarenhet så jag frågar enbart av nyfikenhet.

• Vanillaextract

Är skolan bra och invandrarna försvenskade skötsamma invandrare ser jag inget problem. Är det nyanlända eller gettosorten skulle jag definitivt välja den andra skolan.

• Anonym (hemsk?)
    Anonym (C) skrev 2015-06-09 22:48:11 följande:
    Mina barn går i en skola där hälften av barnen har två utrikesfödda föräldrar. De flesta av min äldsta sons vänner har engelska som modersmål och pratar även engelska med min son som är helsvensk. Han går i 3:an och förstår samtal och filmer på engelska :) En väldigt positiv sak med att gå på en skola med många invandrare :) Än så länge har jag inte märkt några nackdelar. Skolan har bäst resultat av de kommunala skolorna här.
    Det är inte direkt engelska det gäller här....
  • Anonym (hemsk?)
    radwanska skrev 2015-06-09 22:49:51 följande:
    Tycker inte alls du är hemsk, men blir nyfiken på hur du tänker. Vad är det negativa med många invandrarelever i skolan? Du har ju själv erfarenhet så jag frågar enbart av nyfikenhet.
    Jag tar min egen skola som exempel. Det var en väldigt bra skola, men med mycket invadrarelever kom problemen. Mycket bråk, kulturkrockar, "svenne-hora, knulla din mamma"-beteenden och sånt.
  • Rani

Jag hade helt klart valt skolan som ligger närmast. Enklast i vardagen, stlrre sannolikhet att klasskamraterna bor nära när de ska leka osv.

• Anonym (hemsk?)
    Vanillaextract skrev 2015-06-09 22:51:55 följande:
    Är skolan bra och invandrarna försvenskade skötsamma invandrare ser jag inget problem. Är det nyanlända eller gettosorten skulle jag definitivt välja den andra skolan.
    Det är ju svårt att veta helt, men det verkar inte vara försvenskade barn det handlar om.
  • Anonym (hemsk?)
    Rani skrev 2015-06-09 22:53:54 följande:
    Jag hade helt klart valt skolan som ligger närmast. Enklast i vardagen, stlrre sannolikhet att klasskamraterna bor nära när de ska leka osv.
    Vi bor i en mindre stad så långt är det ingenstans egentligen. Dagiskompisarna som bor i vårt område kommer hamna på båda skolorna så det är inget problem.
  • Sheldore

En skola med mycket invandrare som går bra ? Varför har inte media rapporterat om detta då det tidigare har visat sig att mycket invandrare på en skola = dåliga resultat ?
    Kanske dags att lyfta fram denna skola som ett bra exempel ? Vad heter skolan ?

• Anonym (hemsk?)
    Sheldore skrev 2015-06-09 22:59:19 följande:
    En skola med mycket invandrare som går bra ? Varför har inte media rapporterat om detta då det tidigare har visat sig att mycket invandrare på en skola = dåliga resultat ?
    Kanske dags att lyfta fram denna skola som ett bra exempel ? Vad heter skolan ?
    Det tänker jag inte säga, men grejen är att det går många barn från "fina" områden där också så det kanske drar upp betyget.
Svar på tråden Är jag hemsk som överväger att välja bort en bra skola p.g.a att det går många invarndrarelever där?