• Linahedman

Valp 8 månader kissar i sängen mitt framför ögonen på mig!

Jag bryter snart ihop!

Doris kissar inne jämt, och bajsar!

Hon är 8 månader och kissar inne så fort hon får chansen, nu för några minuter sedan så satt hon i sängen å kissa mitt framför ögonen på mig! Bästa stället är tydligen att kissa i soffan! Kan ha varit ute och gått med henne i 30 min å hon har kissat flera ggr, ändå så dröjer det typ 20 min efter att vi kommit in så kissar hon. Hon kissar aldrig i soffan då jag ser det. Bajsa i soffan gör hon oxå, eller rättare sagt, hon bajsar där hon får chansen! Plockar upp bajs minst en ggr om dagen å kiss (stora pölar) minst 3 ggr om dan. Vi är en väldigt ute familj, så vi är ute väldigt mycket, bor på landet så hon är även ute själv väldigt mycket. Va bla hos mamma å hälsade på, alla var ute å då springer hon in å bajsar på köksgolvet!! Hon är med oss precis överallt, och det är mycket bus och lek. Det är inte de att hon inte kan hålla sig, för hon är med mig på jobbet, och kan då sitta i bilen i 4 timmar utan problem. På natten sover hon i sin bur, för annars får vi städa kiss å bajs precis överallt, men hon ligger snällt där å säger inte ett ljud på hela natten! VARFÖR VARFÖR VARFÖR gör hon såhär?

(Hon har haft första löpen)

• Svar på tråden Valp 8 månader kissar i sängen mitt framför ögonen på mig!
  • mjau5

Steg 1 brukar att vara att ta henne till en vetrinär, kissar hon så ofta som du beskriver kan det vara urinvägsinfektion.

Har du tränar henne att kissa ute? Vid 8 månader brukar de flesta hundar vara mer eller mindre rumsrena. Beröm henne när hon gör ifrån sig ute. Skäll inte på henne för att göra ifrån sig inne. En känslig hund kan missförstå och tro att du är arg för att hon kissar, vilket leder till att hon hellre kissar där du inte ser.

Det är förbjudet att ha en hund instängd en bur inomhus, även om hunden kissar annars.

• Dexter dot com

Börja med att utesluta fysiska problem och börja sen om med rumsrenhetsträningen.
    Stress,frustration och osäkerhet är ofta en anledning till att hundar gör sina behov inne. Hur aktiveras hunden? Är det en stressig miljö hos er eller är det lugnt och tyst så hunden får vila ifred? Många osäkra hundar gör sina behov där dom känner sig trygga dvs inomhus, hur är hon mentalt?

Säger som tidare, det är olagligt att ha hunden i bur både inne och 4 timmar i bilen. Försök hitta en bättre lösning tex dagmatte och en stor kompostgallerhage nattetid eller ett kompostgaller i dörröppningen. Går ni inte ut med henne när hon vaknar på nätterna?

• Anonym (Beror på)

Tänkte också direkt på att bur hemma är olagligt i Sverige men ang bilen så hoppas jag att hunden inte sitter där själv, utan att ts jobbar som chaufför av något slag?

• Anonym (lilla jag)

Börja om från början. Alltså durekt ut efter lek, sov och mat. Ha med godis och beröm/belöna när hon gjort sina behov ute. Du sa ni bodde på landet, e de så att dörren är öppen så hon kan springa ut och in som hon vill? Isf kan hon ha svårt å se vad som är vad.

Som flera skrev så gör ett besök hos veterinären. Låt inte maten stå framme så hon kan gå och småäta utan plocka bort den om hon inte äter direkt. På så sätt e de lättare å veta när hon ska göra sina behov. En ide är oxå att inte låta henne vara i tex soffan eller sängen. Då slipper ni iaf att hon gör sina behov där.

• Dexter dot com
    Anonym (Beror på) skrev 2015-06-10 06:48:12 följande:

Tänkte också direkt på att bur hemma är olagligt i Sverige men ang bilen så hoppas jag att hunden inte sitter där själv, utan att ts jobbar som chaufför av något slag?

Så långt tänkte inte jag men om man är yrkeschaufför och tex har hunden i bur 8 timmar  på jobbet kan det ju inte vara lagligt? Att ha hunden i bur i bilen gäller ju bara vid transport eller vid tävling/prov .
  • Anonym (Beror på)

Nej, tänkte att den satt med i bilen. Vi hade tex en hovslagare vars hund alltid var med. Sedan sprang den ju runt på gården när Hovslagaregatan skodde. Och så vidare till nästa ställe. Den mådde ju toppen förstås.

• Dexter dot com
    Anonym (Beror på) skrev 2015-06-11 06:50:32 följande:

Nej, tänkte att den satt med i bilen. Vi hade tex en hovslagare vars hund alltid var med. Sedan sprang den ju runt på gården när Hovslagaregatan skodde. Och så vidare till nästa ställe. Den mådde ju toppen förstås.

Sånna jobb är ju perfekta för en hund men TS skriver ju att hunden sitter 4 timmar i sträck i bilen.
Svar på tråden Valp 8 månader kissar i sängen mitt framför ögonen på mig!