• Anzil

Bjuden på studentfest - Vad för typ av pressent?

Hej!

Jag har blivit inbjuden på studentfest. Måste också erkänna att jag sällan blir bjuden på fest. Jag skulle kunna beskriva mig själv som en ensamvarg (Frivilligt)

Är absolut inte blyg, kan prata hur enkelt som helst med människor. Med det är just det här med att umgås, hitta på något och liknade som jag känner att man gärna vill hålla sig undan.

Men jag har börjat ha en vilja att förändras, att umgås, att göra saker med människor och liknade. Politik börjar bli mer och mer intressant . . .Äh, strunt samma, nu till saken!

Jag har blivit inbjuden på fest. Studentfest. Och jag vet inte riktigt vad för typ av present jag skall köpa, hon som jag vart bjuden av känner jag inte riktigt, Annars skulle det givetvis blivit lite enklare, då man vet vad personen önskar & gillar.

Men nu känner jag inte henne så väldans bra, fortfarande en bekant men en god vän till att bli min vän. Hmm . .Vad kan man köpa för present, finns det någon typisk studentpresent som kan vara gott för alla att få eller liknade?

Tack på förhand!

OBS! Jag vill gärna inte låta snål, men på grund av min ekonomiska situation så vill jag helst inte köpa en present som kosta flera hundra kronor.

TACK!

• Svar på tråden Bjuden på studentfest - Vad för typ av pressent?
  • Anzil

Det rimligaste presenten?
    Vad kan det vara?

• Rani

Alltså en studentfest som i student från gymnasiet? Är det en fest på kvällen eller en mottagning?

• Anzil
    Rani skrev 2015-06-10 23:13:48 följande:

Alltså en studentfest som i student från gymnasiet? Är det en fest på kvällen eller en mottagning?

Det sker nog på kvällen skulle jag tro.

Studentskiva, vad är det?

Student från gymnasiet var det, ja.
  • Rani

Jag tänkte om det är en mottagning med släkt och mat eller mer en fest med kompisar och dans. Om det är en mottagning så hade kag köpt en blomma. Men till en fest kanske det är mindre lyckat.

• Anzil
    Rani skrev 2015-06-10 23:25:34 följande:

Jag tänkte om det är en mottagning med släkt och mat eller mer en fest med kompisar och dans. Om det är en mottagning så hade kag köpt en blomma. Men till en fest kanske det är mindre lyckat.

Det ingen mottagning med släkt. Det är med vänner. Eller lättare sagt, EN VÄN. Är det. Som några andra bekanta är också inbjudna. Men dessa bekanta har redan tagit studenten, precis som mig.

Jag vet inte om jag nämnde det. Men jag är faktiskt en ensamvarg egentligen, och har i princip alltid varit. Så har väl inte så jättestor koll på om vad man skall ta med sig, vad finns det för ''regler''. Är det okej att komma med tomma händer, eller skulle det bara uppfattas som om jag var självisk.

Jag vill gärna inte vara oartig.

Såhär tänker jag - Jag vill inte verka konstig som kommer med en present när det egentligen bara är en fest som man bara skall dricka och dansa. Där det ingen människa har tagit med sig present. Jag vill inte vara dum.

Samtidigt är jag rädd - Om jag kommer med tomma händer, så kanske andra människor kommer med present . . .

Men det är en så kallad student-SKIVA. Vad innebär det egentligen? . .

TACK PÅ FÖRHAND!
    Du verkar vara oerhörd trevlig och snäll som svara på alla mina frågor.
  • Rani

Skiva skulle jag tolka som fest. Eftersom ni inte känner varandraoch hon tar studenten så hade jag tagit med en symbolisk "gå bort"-present. Det kan inte bli fel. Det är ju helt rimligt och normalt att man har med sig ngt litet när man är bortbjuden. T ex en liten blomma, en ask praliner eller kanske någon kokbok om hon snart ska flytta hemifrån.

• Anzil
    Rani skrev 2015-06-11 08:29:37 följande:

Skiva skulle jag tolka som fest. Eftersom ni inte känner varandraoch hon tar studenten så hade jag tagit med en symbolisk "gå bort"-present. Det kan inte bli fel. Det är ju helt rimligt och normalt att man har med sig ngt litet när man är bortbjuden. T ex en liten blomma, en ask praliner eller kanske någon kokbok om hon snart ska flytta hemifrån.

TACK!

Ehum . .Detta kanske är en dum fråga, men . .Vilken tid brukar det vara? Finns någon speciellt tid som ALLA människor vet när det är dags?

För på inbjudningskortet stod det absolut ingen tid. Det står bara plats och vilken datum.

Betyder detta att man automatiskt själv skall veta, för att studentskivan har bara en tid i sig, som man firar den?

Hm . .
  • Rani

Nej det finns ingen särskild tid. Kan vara när som. Med andra ord är det inte konstigt att fråga de andra när de tänker gå dit. Slå följe med någon så slipper du komma själv.

• Anzil
    Rani skrev 2015-06-11 21:09:50 följande:

Nej det finns ingen särskild tid. Kan vara när som. Med andra ord är det inte konstigt att fråga de andra när de tänker gå dit. Slå följe med någon så slipper du komma själv.

Väldigt smart!
    Hmm . .Vet inte vem jag skall gå med, eller hur jag skall ställa frågan. Hyfsat blyg av mig . . . .Dessutom så känner jag inte dessa människor särskilt väl. Jag började känna de, och alla blev inbjuden på denna skiva tillsammans.

Jag vet inte heller vilka som tänkt att gå. Skulle det vara fel att fråga personen själv vilken tid det är?

Skulle det vara fräckt att komma med tomma händer?
  • hondendärtjejen

Ett omvårdnadspaket kanske, resorb/vätskeersättning, skavsårsplåster, panodil, en ansiktsmask, en härlig badbomb, eller duschtvål att använda dagen efter när man är bakis efter att ha druckit massor på festen!

• Anzil

Glöm bort min senaste fråga!! Var lite för snabb att ställa den. Fick en idé vad för typ av present det skulle vara!

Glöm bort den frågan . . .MEN! Om jag tar med mig en ask med choklad/praliner, är inte det alldeles för litet?
    Borde man inte köpa någonting som man åter och återigen kan använda?

• Rani

Nej, känner man inte värden så tycker jag en blomma/en chokladask funkar jättebra. Självklart kan du kolla med värden när det är ok att dyka upp.

• Mamori

En vinflaska är väl aldrig fel tänker jag Solig Såvida du inte vet att hon är nykterist eller så, men då finns ju lyxigare alkoholfria drycker att köpa också.

• Anzil

Jag har fått bekräftelse att det är okej att fråga personen som bjudit en på studentskivan, fråga om tid.

Jag har också fått bekräftelse att det är okej att komma med en ask choklad. Ändå är jag så himla nervös för att dyka upp, nervös att fråga om tid.

Samtidigt som jag är så sugen på att gå. Kommer ju troligtvis ångra mig djup annars. . .

*SUCK*

• Anzil

Jaha, verkar som om att jag inte alls kommer gå ut ikväll. Nåväl, jag antar att det var lika bra. Skulle nog ändå kanske skämma ut mig . ..

Som sagt, jag är en ensamvarg, och kanske är det lika bra att jag inte gick.

Äh, jag vill ju samtidigt vara där, men någonting i mig säger att jag ändå kommer skämma ut mig . . .

Jag har nog varit ensam för länge.

Hur skulle man kunna lära sig att vara ''normal''? . .

Får nog skapa en ny tråd om sådant.

Svar på tråden Bjuden på studentfest - Vad för typ av pressent?