Anonym (tradera) skrev 2015-06-12 13:54:16 följande:
Jag skickar ju inte varan i förväg även om jag inte skulle använda Klarna. Så där ser jag inget speciellt med Klarna alls. Säljaren "skyddar sig" genom att inte skicka varan i förväg och det gäller alla betalningsalternativ. Om ni däremot kunde garantera att man får sin betalning när man skickat varan, DÅ hade det varit fråga om ett säljarskydd.
Bud är ju juridiskt bindande så genom att lägga högsta budet ingår köparen ett avtal om att betala ett X antal kronor till säljaren. Sedan om ni fakturerar eller tvingar köparen att betala på ett annat sätt, skiter jag i.
Säljaren har dock ingen garanti på att denne kommer att få betalning, därmed inget säljarskydd.
När du tagit emot mejlet att varan ska skickas till köparen så har vi inte alltid hunnit genomföra betalningen till dig. Det betyder att du kommer skicka varan innan du får betalat. Där kommer vårt skydd in att vi garanterar dig att få betalt även fast du inte har pengarna på kontot innan du skickar din vara.
Så fort en annons eller auktion är avslutad får köparen alternativen med betalningsmetoderna och kan välja hur han/hon vill betala. Detta görs direkt efter auktionen avslutats och då får du informationen om att skicka varan. Vi menar inte att det tar tid efter auktionen är avslutad för detta att ske, utan i de flesta fallen genomförs det inom kort.
Säljarskyddet får du när köpet är avslutat och det är vi som är den valda betalningsmetoden.
Mvh, Madeleine