• Mats83

Resetidsersättning

Hej,

Jag jobbar som konsult och till och från jobbet tar det mig 3h och 10 minuter varje dag, jag fick höra att man kan skriva allt över en timma som arbetstid men är osäker. vet att konsult bolaget jag jobbar för har IT kollektiv avtal (tjänstemanna avtal). är det någon som vet något om detta eller vart man kan hitta mer info kring det ?

Tack på förhand
    Mats

• Svar på tråden Resetidsersättning
  • Gladskit

Be att få en länk till kollektivavtalet, om det inte finns på din arbetsgivare intranät eller liknande. Normalt sett har man inte rätt till restid under sina vardagliga resor till och från arbetet, utan det förväntas man lösa själv, det är liksom inte arbetsgivarens problem.

Däremot just när man är konsult och kan bli tilldelad uppdrag som ligger längre bort geografiskt, än den vanliga arbetsplatsen, så kan det finnas andra skrivelser eller lokala överenskommelser.

Har du pratat med din HR-avdelning eller chef?

• sportpappa

Hur lång tid tar det att åka från kontoret och ut till kunden? Arbetsgivaren bryr sig som sagt inte om var du bor. Jag har för mig att när jag jobbade som konsult så var det bestämt att restid över 1 timme bort från kontoret enkel väg fick debiteras. Om det nu var kollektivavtal eller bara något de själva bestämt vet jag inte.
    Börja med att prata med din chef.

• Aniiee

Kolla i ditt avtal. Jag har reseersättning i mitt, 1h+ restid från kontoret så får jag ersättning. Även hem, men jag vet att det är ovanligt.

I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Mats83

Tack alla för svaren :)

från kontoret tar det 1 timma och 29 min enkel väg enligt SL, ville få lite information innan jag snackade med min chef. jag vet att de har sagt annat om andra saker till andra konsulter för att spara pengar. lite fula när det kommer till sånt. Borde jag kontakta facket om sånt innan jag tar upp det med min chef ?

Mvh
    Mats

• sextiotalist

Det beror på avtalet ni har. Hur du debiterar resvägen beror även på avtalet med kunden.

Svar på tråden Resetidsersättning