• Maija N

Billigast möjliga företagsstart?

Vad är minimum som måste fixas när man startar en enskild firma? Registrera för 900 kr, men vad mer? Billigt bokföringsprogram? Måste man öppna företagskonto? Försäkring?

• Svar på tråden Billigast möjliga företagsstart?
  • sportpappa

900 kr är egentligen det enda.

Bokföringsprogram finns av alla olika sorter. Det finns gratis, men jag betalar för Speedledger för jag tycker det är smidigt. Du får kolla runt och testa dig fram.

Du måste inte öppna ett företagskonto, men det förenklar mycket. Eventuellt kan din bank ha åsikter om att du har ett privatkonto som företagskonto. Kolla upp det.
    Det finns ofta företagspaket där du får internetbank, bankkort, bankgiro m.m.

Om du vill ta emot betalningar så bör du ha ett bankgiro eller plusgiro som kostar en slant. Det är oseriöst att endast ha bankkonto. Du kan iofs ha via PayPal och andra betalningssystem som iZettle, Payson m.fl.. De har alla olika avgifter, men avgiften blir då på varje transaktion.

Försäkring behöver du eventuellt. Det beror på vad du gör i din firma och hur du driver den.

• Maija N
    sportpappa skrev 2015-06-11 17:40:18 följande:

900 kr är egentligen det enda.

Bokföringsprogram finns av alla olika sorter. Det finns gratis, men jag betalar för Speedledger för jag tycker det är smidigt. Du får kolla runt och testa dig fram.

Du måste inte öppna ett företagskonto, men det förenklar mycket. Eventuellt kan din bank ha åsikter om att du har ett privatkonto som företagskonto. Kolla upp det.
    Det finns ofta företagspaket där du får internetbank, bankkort, bankgiro m.m.

Om du vill ta emot betalningar så bör du ha ett bankgiro eller plusgiro som kostar en slant. Det är oseriöst att endast ha bankkonto. Du kan iofs ha via PayPal och andra betalningssystem som iZettle, Payson m.fl.. De har alla olika avgifter, men avgiften blir då på varje transaktion.

Försäkring behöver du eventuellt. Det beror på vad du gör i din firma och hur du driver den.

Tack! Vet du hur det fungerar om man börjar med ett gratis bokföringsprogram och sedan köper ett annat? För man över innehållet eller börjar jag bara på det nya?

Okej, antar att det smidigaste är att kolla med den banken jag har nu då och se vad dom säger. Antar att bankgiro mm skaffas ihop med företagspaketet?

Jag kommer arbeta hemifrån, mestadels via internet, till att börja med i alla fall.

Jag vill ju helst inte dra på mig allt för mycket kostnader innan jag börjar dra in pengar.. Har försökt googla men jag känner mig bara mer och mer förvirrad ju mer jag läser..

• sportpappa
    Maija N skrev 2015-06-11 19:24:19 följande:
    Tack! Vet du hur det fungerar om man börjar med ett gratis bokföringsprogram och sedan köper ett annat? För man över innehållet eller börjar jag bara på det nya?
    Det går nog oftast inte att föra över utan det är manuellt arbete som gäller. Enklast är att du gör byten av bokföringsprogram vid byte av räkenskapsår. Då är det bara ingående balanser som ska föras in.
  • Maija N
    sportpappa skrev 2015-06-11 19:33:46 följande:
    Det går nog oftast inte att föra över utan det är manuellt arbete som gäller. Enklast är att du gör byten av bokföringsprogram vid byte av räkenskapsår. Då är det bara ingående balanser som ska föras in.
    Okej. Men det är okej rent lagligt? Jag tänkte på att den inte ska gå att ändra i efterhand och om jag för in allt manuellt så kan jag ju det? Men som du säger, smidigast är ju att hålla fast vid samma tills nästa räkenskapsår.  
  • sportpappa
    Maija N skrev 2015-06-11 19:39:15 följande:
    Okej. Men det är okej rent lagligt? Jag tänkte på att den inte ska gå att ändra i efterhand och om jag för in allt manuellt så kan jag ju det? Men som du säger, smidigast är ju att hålla fast vid samma tills nästa räkenskapsår.  
    Du kan alltid föra in saker manuellt i en bokföring. Det är i regel så du bokför. Däremot kan och ska du inte försöka ändra något i efterhand. Möjligtvis om det finns en spårbarhet och att det då blir juridiskt korrekt. Om man vill ändra något som är tidigare bokfört så gör man ett ändringsverifikation.
  • Maija N
    sportpappa skrev 2015-06-11 23:38:21 följande:
    Du kan alltid föra in saker manuellt i en bokföring. Det är i regel så du bokför. Däremot kan och ska du inte försöka ändra något i efterhand. Möjligtvis om det finns en spårbarhet och att det då blir juridiskt korrekt. Om man vill ändra något som är tidigare bokfört så gör man ett ändringsverifikation.
    Jag menade kanske inte riktigt samma sak om dig. Om jag i efterhand skriver ner allt igen, i ett annat program så syns det ju inte om jag skriver samma sak som i det gamla eller om jag ändrar något.
    Ändra i efterhand får man ju, men då skriver man ju som sagt en ändringsverifikation (som jag har för mig ska synas som ändring på den gamla, men den gamla får inte ersättas helt)
  • Maija N
    ardath bey skrev 2015-06-12 08:29:38 följande:

Måste EF verkligen registreras?

Annars är det väl inte en egen firma, utan "hobbyverksamhet" som man skattar för i vanliga deklarationen (om man kommer upp i dom summorna)?
    Man får väl i så fall inte momsregistrera sig, bli godkänd för f-skattsedel, krångligare betalninsalternativ för kunder(?) osv. Plus att det väl ser väldigt oseriöst ut mot kunderna..
  • ardath bey

Skatteverket skriver såhär på sin webbplats: "Alla företagsformer utom enskild näringsidkare måste registreras hos Bolagsverket för att kunna starta sin verksamhet. Vill du som enskild näringsidkare skydda ditt företagsnamn behöver även du registrera dig hos Bolagsverket."

Bolagsverket skriver:"När du startar enskild näringsverksamhet ska du ansöka om att bli godkänd för F-/FA-skatt hos Skatteverket. Du kan, men behöver inte, registrera ditt företagsnamn hos Bolagsverket."
    "I en del fall måste en enskild näringsidkare anmäla företaget till Bolagsverket innan verksamheten får börja. Men i de flesta fall är det som sagt frivilligt. Läs mer om detta på sidan "Registrera eller inte?" som du hittar i menyn. "

Jag kan inte hitta att Skatteverket kräver en avgift för att man ska registrera sig hos Skatteverket.

• sportpappa

Det har du alldeles rätt i. Man behöver inte registrera enskild firma så länge man inte vill ha ett företagsnamn. Det enda man behöver göra är att ansöka om F- eller FA-skatt och momsregistrera företaget.

Däremot för att verka lite mer seriös så kan det vara bra med ett företagsnamn som står bakom tjänsten/produkten man säljer. Om du jobbar via Internet så kommer iofs webbsidan och namnet du använder där vara "företagsnamnet" även om ditt företag heter något annat.
    Du får avgöra hur trovärdig du upplevs som. Det beror mycket på vad du säljer och hur du säljer det.

• sportpappa
    Maija N skrev 2015-06-12 08:37:31 följande:
    Jag menade kanske inte riktigt samma sak om dig. Om jag i efterhand skriver ner allt igen, i ett annat program så syns det ju inte om jag skriver samma sak som i det gamla eller om jag ändrar något.
    Ändra i efterhand får man ju, men då skriver man ju som sagt en ändringsverifikation (som jag har för mig ska synas som ändring på den gamla, men den gamla får inte ersättas helt)
    Det går alltid att skriva om hela sin bokföring precis när som helst och det är säkert inte helt tillåtet, men väldigt svårt att kontrollera.

Om jag hade bytt bokföringsprogram mitt i räkenskapsåret så hade jag sett till att skriva ut hela huvudboken i det gamla systemet (och sparat i 7 år) och fört in alla verifikat på nytt i det nya systemet på samma sätt inklusive alla fel jag gjorde i det första systemet. Då tycker jag att man ansträngt sig tillräckligt för att följa eventuella lagar och regler utan att grotta ner sig i vad alla lagar och regler faktiskt säger.
  • Maija N
    sportpappa skrev 2015-06-12 10:06:59 följande:

Det har du alldeles rätt i. Man behöver inte registrera enskild firma så länge man inte vill ha ett företagsnamn. Det enda man behöver göra är att ansöka om F- eller FA-skatt och momsregistrera företaget.

Däremot för att verka lite mer seriös så kan det vara bra med ett företagsnamn som står bakom tjänsten/produkten man säljer. Om du jobbar via Internet så kommer iofs webbsidan och namnet du använder där vara "företagsnamnet" även om ditt företag heter något annat.
    Du får avgöra hur trovärdig du upplevs som. Det beror mycket på vad du säljer och hur du säljer det.

Jag hade läst lite för snabbt och tolkade det som att man utöver registreringen (som kostar 900 kr) inte behövde registrera ett namn,men nu såg jag ju att det var samma sak:)

Däremot hittar jag inte hur man kan momsregistrera utan att ha registrerat enskild firma? På verksamt ber dom mig gå vidare och registrera företag när jag klickar in på "anmälan för momsregistrering". Är den delen gratis och inte samma som att anmäla till bolagsverket eller är det så att jag måste registrera enskild firma för att kunna momsregistrera?

Mvh/
    "skulle-ha-startat-företag-direkt-efter-gymnasiet-för-100-år-sedan-då-jag-fortfarande-mindes-något-från-företagsekonomin"
  • sportpappa

Momsregistrering kostar inget. Exakt hur man går tillväga vet jag inte, men antingen genom Verksamt eller direkt till Skatteverket. Båda fungerar, men hur man gör det steg för steg och hur det ser ut kan jag inte se eftersom jag redan har en enskild firma.

• Maija N
    sportpappa skrev 2015-06-12 11:48:56 följande:

Momsregistrering kostar inget. Exakt hur man går tillväga vet jag inte, men antingen genom Verksamt eller direkt till Skatteverket. Båda fungerar, men hur man gör det steg för steg och hur det ser ut kan jag inte se eftersom jag redan har en enskild firma.

Ok. jag får kolla på skatteverket, för på verksamt verkar jag behöva registrera företaget för att komma vidare.
  • Aikido

Vill du börja på ett annat sätt finns det företag som Frilans Finans. Vet inte hur seriöst det är eller hur mycket de tar.

Svar på tråden Billigast möjliga företagsstart?