• En struts

Ägg. Den här frågan vill jag ha svar på innan jag dör.

Om äggen blivit för löskokta, kan man koka dem vidare, från att de legat i kallt vatten, varmt vatten igen på och koka lite till, så blir det bra?
    Hur länge? Och hur ser processen ut för deras vidarekokande? Blir de liksom hårdare bara av uppvärmningen innan kokandet, och i så fall, ska de bara koka ytterst kort sen kanske?

Förresten. Nu gör jag mitt eget experiment och ser.

Det är banne mig bättre att experimentera än att spekulera ju.

• Svar på tråden Ägg. Den här frågan vill jag ha svar på innan jag dör.
  • En struts

Fan det gick ju.
    Men jag var för feg. 
    Jag tänkte att de liksom hinner stelna bara av att nytt varmt vatten kommer på, och därför ska kokas ytterst kort.
    Vad baserar jag dessa teorier på då?

Jo, vi har en sån där liten äggtimer. Och grejen är den, att denna brukar gå åt det hårdare hållet redan innan kokningen startar.
    Därför var jag försiktig i min process med experimenterandet.

• HäckHäxan
    En struts skrev 2015-06-11 18:53:42 följande:

Fan det gick ju. smile1.gif
    Men jag var för feg. 
    Jag tänkte att de liksom hinner stelna bara av att nytt varmt vatten kommer på, och därför ska kokas ytterst kort.
    Vad baserar jag dessa teorier på då?

Jo, vi har en sån där liten äggtimer. Och grejen är den, att denna brukar gå åt det hårdare hållet redan innan kokningen startar.
    Därför var jag försiktig i min process med experimenterandet.

Jag har en grej man lägger med i kastrullen när man kokar, tror det är den bästa menlösa pryl jag någonsin köpt, äggen är hårdkokta varje gång, passar mig perfekt för jag avskyr löskokt ägg
    Jag bevisar härmed min existens. Jag skriver på FL, alltså finns jag.
  • EnAnonumius

Jag kokar hårdkokta ägg så här.

1 Lägger äggen i kallt vatten med lite salt
    2 Väntar tills de bubblar upp, och när det bubblar så ställer timer klockan på 7 minuter..

Efter 7 minuters kokande så är de perfekt hårdkokta.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • En struts
    HäckHäxan skrev 2015-06-26 16:51:32 följande:
    Jag har en grej man lägger med i kastrullen när man kokar, tror det är den bästa menlösa pryl jag någonsin köpt, äggen är hårdkokta varje gång, passar mig perfekt för jag avskyr löskokt ägg
    Visst den där menlösa prylen, har verkligen hjälpt även oss att få till mediumägg.
    EnAnonumius skrev 2015-06-26 18:57:20 följande:

Jag kokar hårdkokta ägg så här.

1 Lägger äggen i kallt vatten med lite salt
    2 Väntar tills de bubblar upp, och när det bubblar så ställer timer klockan på 7 minuter..

Efter 7 minuters kokande så är de perfekt hårdkokta.

Usch, hårdkokta vill man väl inte ha. Då behöver man ju ingen timer alls.

• Hadraniel
    HäckHäxan skrev 2015-06-26 16:51:32 följande:
    Jag har en grej man lägger med i kastrullen när man kokar, tror det är den bästa menlösa pryl jag någonsin köpt, äggen är hårdkokta varje gång, passar mig perfekt för jag avskyr löskokt ägg smile2.gif
    Håller med om att ägg ska vara hårdkokta!

Men jag tycker ju i princip inte att de kan bli för hårda så brukar slänga i dem och låta dem koka länge och enbart hålla koll på så att de inte kokat för kort tid.

I övrigt behöver man ju inte ha någon större koll mer än så att vattnet inte kokar bort och de råkar bli brända eller börja brinna. Tungan ute
  • En struts
    Hadraniel skrev 2015-06-27 11:49:40 följande:
    Håller med om att ägg ska vara hårdkokta!

Men jag tycker ju i princip inte att de kan bli för hårda så brukar slänga i dem och låta dem koka länge och enbart hålla koll på så att de inte kokat för kort tid.

I övrigt behöver man ju inte ha någon större koll mer än så att vattnet inte kokar bort och de råkar bli brända eller börja brinna. Tungan ute
    Usch då. Gulan blir ju grön om man kokar den för länge.
  • Hadraniel
    En struts skrev 2015-06-27 13:07:28 följande:
    Vet inte om jag håller med om grön, men visst lite mörkare ytterst kan den ju bli i alla fall. Fast tycker inte det gör något och har ätit ägg som jag glömt bort och som kokat i över en timme utan problem. Glad
  • myskmalva
    En struts skrev 2015-06-27 11:10:28 följande:
    Visst den där menlösa prylen, har verkligen hjälpt även oss att få till mediumägg.
    EnAnonumius skrev 2015-06-26 18:57:20 följande:
    Jag kokar hårdkokta ägg så här. 1 Lägger äggen i kallt vatten med lite salt 2 Väntar tills de bubblar upp, och när det bubblar så ställer timer klockan på 7 minuter.. Efter 7 minuters kokande så är de perfekt hårdkokta.
    Usch, hårdkokta vill man väl inte ha. Då behöver man ju ingen timer alls.

Fast efter sju minuter har de bara just precis stelnat rakt igenom. Det är mycket godare än om de är överkokta!
  • EnAnonumius
    En struts skrev 2015-06-27 13:07:28 följande:
    Har aldrig haft hårdkokta ägg som gulan blir gröna på.
    Det är ju hårdkokta ägg man har på mackor på restauranger och caféer. Har du någonsin sett grönfärgade gulor på de mackorna? För jag har aldrig sett det, men dock väl så är gulorna lite mörkare gula i färgen än löskokta.

• EnAnonumius
    myskmalva skrev 2015-06-27 13:22:47 följande:

Fast efter sju minuter har de bara just precis stelnat rakt igenom. Det är mycket godare än om de är överkokta!
    Precis..
    Och det är just det man är förhoppningsvis ute efter för att få en perfekt äggmacka med kaviar. (Ja enligt mig då)...

Vem vill ha överkokta ägg så att gulan blir grön liksom? Kräks
Svar på tråden Ägg. Den här frågan vill jag ha svar på innan jag dör.