Visste inte vad jag skulle säga...
Hej alla.
Jag har ett 5årigt bonusbarn som är hos oss ca 1 gång i månaden. Orsaken är eg oviktig för det jag ska skriva om men iaf så är det en överenskommelse baserad på barnets välmående och avståndet i första hand.
Ibland hämtar vi på torsdagen när vi kan för att få en dag extra iaf.
Mamman kan dock vara svår på att ändra på det viset, men ibland så.
Nåväl. Förra umgänget var en sådan gång som vi hämtade på torsdagen, dvs jag hämtade för pappan jobbar 2½ timme från barnets bostadsort och slutar 16 (kan inte sluta tidigare, då får han ta en helt ledig dag och eftersom jag är sjukskriven så är det ekonomiskt inte möjligt). Eftersom det sen tar 1½ timme hem till oss så blir det så sent för bonus, det blir snabbmacka och så i säng i princip.
Detta innebar att jag hade bonus själv från morgon till 15.30 då pappan slutar tidigt på fredagar. Vi gick till lekparken och efter ca 1 timmes lek säger bonus: "Jag tycker mer om dig som mamma".
Jag blev så paff och visste inte vad jag skulle svara men bonus fortsatt som tur var med: "Jag tycker om dig hundratusenmiljoner" så jag kunde svara: "Men så BRA, för jag tycker om dig hundratusenmiljoner också".
Det tragiska är att eftersom jag är sjukskriven för utbrändhet så har jag knappt haft något ansvar för bonus på flera umgängestillfällen mer än att jag så klart gör frukost om pappan inte vaknat än och såna saker. Pappan är inget vidare på initiativ heller så jag har under de 3½ år som vi har bott ihop testat att ta 'allt' ansvar, att delvis ta ansvar och säga till att gå ut och lek ni två nu (resulterade oftast i max 15 min utelek) till att inte ta något ansvar alls i princip. Allt i syfte att stärka pappans känslor för barnet som inte var planerat. Bäst fungerar det om jag säger att nu ska Vi gå ut och leka, men då blir det mycket att jag leker och pappan tittar på så jag kan likväl gå själv känner jag.
Men ändå säger bonus så efter endast 1 timmes lek. Jag har fått indikationer på att mamman lever med telefonen i sin hand, bla från bonus farmor som bodde där på besök (de bor 6 timmar ifrån bonus).
Förvisso har vi regler hemma som alltid är likadana, det har han inte hemma, där kan han ofta tjata till sig det han vill ha. Oftast vill han tex hellre ha macka än mat, tidigare var det hellre välling än mat, men här smakar han på allt för såna är reglerna och oftast äter han både två och tre portioner. Ibland märker vi att han verkligen inte tycker om något visst på tallriken och då slipper han äta, bara han smakar först.
Nu vet jag varken ut eller in. Jag tror inte mamman är elak på något vis, inte alls, men däremot så om hon lever med näsan i telefonen (har märkt att bonus blir oregerlig så fort tfn ringer här hos oss, då börjar han direkt med något han inte får) vilket jag då tyvärr har fått indikationer på från flera håll så är ju inte det heller bra.
Heltid hos oss istället vet jag inte om det är så bra, dels att riva upp honom från kompisar och allt, dels för att min man inte vill och också för att det isf blir jag som får ta huvudansvaret och det vete fasen om jag orkar som jag mår nu. Pappan har just fått ett nytt jobb (det innan gick i konkurs) med lång resväg = kan inte hämta och lämna på dagis och inom hans bransch får man vara glad om man hittar jobb i den här trakten som inte är säsongsbaserat.
Jag har också två egna barn, om än betydligt äldre, men de behöver också mig.
Så, vad kan man göra? Hon har redan när bonus var mindre (omkring 1½-2 år var bonus då) haft hjälp av soc, vet inte vad det kallas men de var hemma hos henne tre dagar i v i början sen en dag och även haft avlastningsfamilj varannan helg och en dag i veckan, men den familjen har slutat.
Shit, detta blev långt men jag hoppas någon orkar läsa ändå.