• Vegapunk

Underhållsstöd

Hej,

Jag har en fråga. Min två barn (9 och 11) bor hos mig men varannan helg hos sin mamma. Hon betalar underhållsstöd för dem (ca 1100 per barn per månad), jag får barnbidragen och även underhållsstöd. När hon har dem varannan helg skickar jag alltid med kläder som de kan använda hos henne.

Men nu skall hon ha dem 2 veckor under lovet och vill ha kläder för hela vistelsen. Jag sa att en veckouppsättning kan jag skicka med och att hon får tvätt dem så att de kan använda dem igen men att jag vill ha dem tvättade tillbaka. Tidigare år har jag skickat med kläder för två veckor men det försvinner alltid något och föra sommaren fick jag tillbaka alla kläder smutsiga så att de fick gå i gamla, försmå kläder här innan jag hade fått ordning med tvätten.

Vad är det som egentligen gäller? Vad är jag skyldig att skicka med till henne? Saker som jag köpt så som surfplattor, mobiltelefoner och spel får de alltid ta med dit så länge det kommer tillbaka. Saker som hon har köpt får de aldrig ta med hit, vilket resulterar i att de har spel och leksaker där som de växer ifrån innan de knappt hunnit använda dessa.

En sak till, när det är helg vill hon att jag ska skicka hela kläder, och då räknar hon även lagade byxben som trasiga kläder och blir arg för att jag skickar med "trasiga" kläder. Grabben spelar fotboll som en tok så i stort sätt samtliga plagg är sönder på knäna men jag lagar dem i takt med att jag hinner. Hon säger att det är min skyldighet eftersom hon betalar mig pengar, att barnen ska ha hela kläder att ta med när de ska till henne, och är det fest vill hon ha finkläder som de inte har använt hos henne tidigare. Hon betalar absolut inget annat utöver stödet, förutom mat under tiden som de är hos henne. Alla skolavgifter, fritids, försäkringar, barnkalas, fritidsaktiviteter osv får jag för.

• Svar på tråden Underhållsstöd
  • mammalovis

Det låter som en girig mamma eller också har hon ytterst dålig ekonomi eller bara kommit på att hon kan nyttja dig. Dock finns det nog inga egentliga regler om hur det minst ska vara mer än beloppet för underhåll. Dock tycker jag det är rimligt att hon själv köper kläder som behövs för de regelbundna umgängena vh. Att kräva olagade kläder och för mer än en vecka känns som idioti. En sak vore väl om de ska på 2-veckors semester, men ska de bara vara hemma en del, så måste ju mamman också kunna tvätta.

Jag har en bonusdotter på 10 år. Hon är vh här plus ca 2 veckor på sommaren då männens semestrar sammanfaller samma veckor, annars har vi ju egentligen rätt att ha henne 4 veckor ... Sambon betalar 1273 kr genom försäkringskassan plus bidrar extra till vinterkläder, glasögon och lite dyrare grejer som de kommer överens om. Mamman får barnbidraget plus flerbarnstillägg då hon har fler barn med sin nya.

Vi står för ca 3-4 uppsättningar toppar, leggings och kjolar lite fler trosor och strumpor. Lite finkläder har hon valt att köpa för födelsedagspengar, men innan fick mamman skicka med finkläder och skor då det behövdes. Dock har vi inte haft några krav på att det skulle vara nyheter till varje kalas, utan hon väljer själv eller i samråd med mamman.

Vid en vistelse på en vecka under sommaren får mamman skicka med lite extra shorts och andra sommarkläder då hon inte har det här då de används så kort tid. Hinner vi tvätta emellan så lämnas det rent, annars känns det bättre att kläderna kommer tillbaks direkt. Tanken är att tösen själv håller koll på sina kläder, men det händer att vi får efterlysa saker åt båda håll, då sambon är dålig på att tvätta hennes kläder och hon är lika slarvig hos mamman med att lägga kläderna i tvätten trots att vi tjatar INNAN hon åker igen.

Helgkläderna har vi märkt då hon har samma märken på leggings hemma och mamman innan har påstått att de varit trasiga och vi fått köpa nya, vilket inte känns okej. Hon har hunnit använda kläder här enstaka gånger innan de gått sönder hos mamman, men nu funkar det bättre.

Kläder anpassade för vintern och vid regn förutsätter vi att mamman/hon själv tar med. Dock brukar hon sällan ha vettiga skor på fötterna utan går mest i illaluktande tygskor.

• Brumma

Det finns inga tydliga regler. Tyvärr, eftersom jag tror att det skulle minska många konflikter för många... Praxis säger att boendeföräldern skickar med kläder men att umgängesföräldern har iallafall ngt ombyte hos sig. Många, inklusive vi, har dubbla garderober.

Det innebär att det är sjysst om du skickar med kläder men att det INTE finns några krav på det. Definitivt inte på vilken sorts kläder du ska skicka med. Sedan måste det ju vara ok att fråga men inte kräva..

Min bonus mamma skickade i början med kläder men då det aldrig var tillräckligt eller rätt sorts kläder så bestämde vi oss för att det är bättre att bonus har kläder hos oss också. Ett tag köpte vi kläder och skickade med mamman med tanken att de skulle komma tillbaka igen, men efter att vi en sommar köpt en hel garderob och sedan inte såg ett plagg slutade vi med det.. Min man betalar naturligtvis underhåll men vi vill att livet skall fungera så bra som möjligt även här hos oss för bonus och då underlättar självklart kläder :)

Mitt tips är att du fortsätter skicka med kläder som barnen använder även hos dig. Dvs att lagade kläder är HELT ok så länge de är i rena och i rätt storlek ;)

Vill mamman ha hela kläder får hon köpa det själv. Gällande finkläder - säger hon till i god tid så ser jag väl ingen anledning till att inte skicka med.. Men att du o barnen skall skicka med finkläder som de aldrig haft med sig tidigare är lite mer än vad som kan begäras.. skicka med det du o barnen vill...

Gällande semestern.. ska de resa iväg? Oftast när man reser för två veckor packar man ju för att slippa hålla på o tvätta.. ska de vara hemma tycker jag absolut att det räcker med en veckas kläder.

För att underlätta att allt packas med hem så skicka med en lista som hon kan pricka i när hon packar efter umgänget. Meddela att det är viktigt att du får hem allt igen och om det den här gången igen fattas kläder så kommer du inte skicka med några alls i fortsättningen.

Gällande att hon inte betalar ngt annat. Helt förståeligt. Du har 7300:- varje månad att lägga på barnen (medräknat att du lägger lika mkt som ett underhållsstöd - som ligger på 1273 inte 1100.., betalar hon 1100 är det inte underhållsstöd..)..7300 borde räcka till det mesta..

• Vegapunk

Tack för alla svaren!

Jag har sagt att jag skickar med de kläder som jag anser att de kommer att behöva och som barnen själva vill ha med sig. Vinterkläder, regnkläder osv skickar jag givetvis med vid behov.

Vad jag menade med att hon inte lägger några mer pengar på dem förutom pengarna som jag får är att hon aldrig hittar på något med dem, på sin höjd blir det 2-3 badhusbesök under ett år, kanske 1-2 på ishallen, presenter och julklappar är minimalt, ca 300kr/barnet, och hon tjänar bra, bra mycket bättre än mig som studerar och jobbar lite extra.

Jag tycker gott att barnen kan ha en liten uppsättning kläder hemma hos henne, inte mycket men så att de klarar några dagar.

Har redan börjat oroa mig över studenten, även om det är många år tills dess, det kostar mycket och vi har stor släkt, hon kommer inte vilja hjälpa till. Har inte velat betala till ett enda barnkalas så här långt.

• mammalovis

Tyvärr är det ju så att om man väljer att vara inte vara boendeförälder så har man ju ganska få skyldigheter, egentligen bara att betala 1273 kr per barn och månad, umgänge eller ej är ju upp till föräldern. Sedan finns det ju även umgängesföräldrar som av praktiska skäl eller ger efter för den andres krav att bara ha vh, men kanske bidrar lite mer ekonomiskt.

Här betalar vi inte heller för barnkalaset som hålls hos mamman, vad jag vet, men självklart har vi kalas för tösen med pappans släkt.

Jag kan också fundera på hur vi löser det praktiskt vid ev konfirmation och student, då firandet bara är en speciell dag och vi nog blir uppåt 50 personer ... Ekonomiskt kan vi nog lösa det gemensamt, men det är mer det praktiska med var och hur vi fixar med mat, så båda sidorna av familjerna blir nöjda. Hur mina föräldrar gör blir en annan femma, de träffar henne ju bara några gånger om året. Present lär hon ju få i alla fall.

Sedan kan inte vi heller påstå att vi åker oftare till varken badhus eller ishall, men det beror väl på att sambon är stomiopererad så bad är inte så smidigt och skridskor vet jag inte ens om han har. Presenter lägger vi heller inga jättepengar på då hon ändå får så mycket på båda sidor med farmor och mormor som ger plus 5 kusinfamiljer på vår sida och från mina föräldrar plus mammans släkt som också är några kusinfamiljer plus hennes nyes sida. Likadant gör vi med de andra två barnen som bor heltid här (ett gemensamt).

Så på ett vis blir ju snarare bonusbarnen mer privilegierade än vanliga kärnfamiljsbarn om man ser till både aktiviteter, presenter och semestrar, då de kan få dubbelt av allt med vettiga föräldrar. Sedan förstår jag att du tycker att mamman som tjänar mer borde bidra mer och frågan är varför ni inte kör med försäkringskassans minimibelopp? Jag kan tycka min tös pappa kunde ha ett ombyte i reserv om hon skitar ner sig, men han tvättar hellre och tar på henne en av sina t-shirtar som klänning. Farmor håller dock med mig.

• Brumma
    Vegapunk skrev 2015-06-14 20:47:15 följande:

Tack för alla svaren!

Jag har sagt att jag skickar med de kläder som jag anser att de kommer att behöva och som barnen själva vill ha med sig. Vinterkläder, regnkläder osv skickar jag givetvis med vid behov.

Vad jag menade med att hon inte lägger några mer pengar på dem förutom pengarna som jag får är att hon aldrig hittar på något med dem, på sin höjd blir det 2-3 badhusbesök under ett år, kanske 1-2 på ishallen, presenter och julklappar är minimalt, ca 300kr/barnet, och hon tjänar bra, bra mycket bättre än mig som studerar och jobbar lite extra.

Jag tycker gott att barnen kan ha en liten uppsättning kläder hemma hos henne, inte mycket men så att de klarar några dagar.

Har redan börjat oroa mig över studenten, även om det är många år tills dess, det kostar mycket och vi har stor släkt, hon kommer inte vilja hjälpa till. Har inte velat betala till ett enda barnkalas så här långt.

Tanken med underhåll är ju att det faktiskt ska täcka det mesta. Tillsammans med barnbidrag och boendeförälderns del naturligtvis.

Om du är student och har två barn boende hos dig på heltid borde du få bostadsbidrag? Och högre studiebidrag/lån också. Även om det inte är mkt...

har du möjlighet att sätta undan lite varje månad? Vi har inte många kronor över men 200 per arn lyckas vi spara. Det blir några tusen innan studenten menar jag..
Svar på tråden Underhållsstöd