Underhållsstöd
Hej,
Jag har en fråga. Min två barn (9 och 11) bor hos mig men varannan helg hos sin mamma. Hon betalar underhållsstöd för dem (ca 1100 per barn per månad), jag får barnbidragen och även underhållsstöd. När hon har dem varannan helg skickar jag alltid med kläder som de kan använda hos henne.
Men nu skall hon ha dem 2 veckor under lovet och vill ha kläder för hela vistelsen. Jag sa att en veckouppsättning kan jag skicka med och att hon får tvätt dem så att de kan använda dem igen men att jag vill ha dem tvättade tillbaka. Tidigare år har jag skickat med kläder för två veckor men det försvinner alltid något och föra sommaren fick jag tillbaka alla kläder smutsiga så att de fick gå i gamla, försmå kläder här innan jag hade fått ordning med tvätten.
Vad är det som egentligen gäller? Vad är jag skyldig att skicka med till henne? Saker som jag köpt så som surfplattor, mobiltelefoner och spel får de alltid ta med dit så länge det kommer tillbaka. Saker som hon har köpt får de aldrig ta med hit, vilket resulterar i att de har spel och leksaker där som de växer ifrån innan de knappt hunnit använda dessa.
En sak till, när det är helg vill hon att jag ska skicka hela kläder, och då räknar hon även lagade byxben som trasiga kläder och blir arg för att jag skickar med "trasiga" kläder. Grabben spelar fotboll som en tok så i stort sätt samtliga plagg är sönder på knäna men jag lagar dem i takt med att jag hinner. Hon säger att det är min skyldighet eftersom hon betalar mig pengar, att barnen ska ha hela kläder att ta med när de ska till henne, och är det fest vill hon ha finkläder som de inte har använt hos henne tidigare. Hon betalar absolut inget annat utöver stödet, förutom mat under tiden som de är hos henne. Alla skolavgifter, fritids, försäkringar, barnkalas, fritidsaktiviteter osv får jag för.