• therese

Inga rabatter runt huset - megabalkonglåda på marken istället??

Jaha, nu håller alla fina lökar på att komma upp längs söderväggen.
    MEN - vi måste gräva upp alla rabatter runt huset eftersom vi har stora problem med fukt i källarväggarna.
    Det är ju inte aktuellt att sätta spaden i jorden ännu men hur sjutton kan man göra för att ha lite blomsterprakt runt huset, utan att ha en rabatt??
    Funderade på om man kan snickra nån slags jättelåda, djup och lång men inte så bred, och sätta växter i... som en slags balkonglåda i jätteformat...

Undrar om det finns någon annan som inte heller kan ha rabatter längs huset, och hur har ni isåfall gjort?

/Therese

• Svar på tråden Inga rabatter runt huset - megabalkonglåda på marken istället??
  • Lisa T

Krukor i olika storlekar kanske? Olika storlekar men samma färgskala. Jag tycker att det är snyggt med några krukor arrangerade lite här och var utmed husväggen och inte på rad. Själv skulle jag vilja ha en bänk i trä med lådor på var sin sida, plus en spalje för klätterväxter. Jag tror att Willab haft något liknande. Mysigt att sitta på den bänken, som dessutom går att flytta. Man kan ju också ta och göra en grus- eller stengång utmed väggen och gräva en rabatt så nära man vågar. Det blir lite omvänt men är snyggt om man gör en fyllig rabatt som böljar på utsidan.

• Smokie

Man kan även göra det fint med olika tillbehör som tex en skottkärra fylld med blommor. Vackra gammeldagsstolar som pidestaler kanske. Krukor i olika storlekar.

• Miss W

Såbänkar är inte så svårt att göra själv. Krukor torkar så lätt.

• therese

Tack för tips! Har funderat lite i de banorna men tror att det kanske blir lite torrt åtminstone på solsidan, med bara krukor.
    Tänkte därför på en sådan låda - det är det som kallas såbänk alltså?
    Hur gör man då för att inte vattnet man vattnar med ska rinna ur lådan, kan man täta med ngn slags plast eller så? Och hur skall man fylla den, jag antar att man bör ha någon slags lecakulor i botten eller kanske rentav grovt kompostmaterial??

*full av funderingar*

• Lisa T

Om du ska ha lådor ute, så är deet nog nödvändigt med hål för avrinning. Annars dränks rötterna. Jag brukar blanda i kompost men kan då kanske räkna med att ogräsfröer m m överlevt komposteringen.

Såg förresten en kul idé i en trädgård. En gammal träeka hade delvis grävts ner och fyllts med blommor. Hur fint som helst! Passar kanske bäst på landet...

• dockan1

Vet inte hur du tänkt dig rabatterna, men jag har tagit bort alla.

För ens eget bästa ska man inte ha rabatter nära huset. Vattnet som växterna vill ha och som kommer dit förstör grunden på huset.

Har flyttat mina rabatter längre ute i trädgården.

• therese

dockan1: Jo, det blir nog så det blir i slutändan.

Det blir nog grus närmast husväggen och en bit ut, och som tipset ovan kommer jag nog sätta lite större krukor med (krydd)växter i längs husväggen där det är varmt.

Längre ut kommer vi gräva nya rabatter. Så blir det mindre gräsmatta att klippa också!

• therese

Det blir pallkrage i trädgårdslandet - eller rättare, potatisen och morötterna kommer få växa i pallkrage.
    Övriga grönskaer ska jag försöka odla i drivbänk.
    Men runt huset blir det krukor!!

• dockan1

Hjälp.......vad är pallkrage?

• VIXIE

Efter ni har stökat färdigt med rabatterna, lägg markväv,grus och fina runda stenar i stället för växter,allt. kan ni låta bli att lägga stenar överallt och plantera några såna växter som inte kräver mycket vatten,taklök,timjan,trampnarv mm ev vissa gräs om du vill ha mer höjd.Även stoppa dit nån stor sten för höjdens skull.
    vixie

Svar på tråden Inga rabatter runt huset - megabalkonglåda på marken istället??