• Hårfagre

Fem myror... Alla döda

Nu har Magnus Härenstam gått bort. Så himla trist att ingen finns kvar av Magnus, Brasse och Eva :( Vad har ni för tankar kring detta ? Känner mig hel deppig....

• Svar på tråden Fem myror... Alla döda
  • viseversa

Känner du dig lika deppig över att Lisa Holm bara fick leva i 17år? Att någon mördade henne. Att en 4årig flicka dog när en bil sprängdes? Att en 2årig pojke blev påkörd av en glassbilen igår och dog? Eller är Magnus död värre?

• Gardnerella
    viseversa skrev 2015-06-14 07:43:09 följande:

Känner du dig lika deppig över att Lisa Holm bara fick leva i 17år? Att någon mördade henne. Att en 4årig flicka dog när en bil sprängdes? Att en 2årig pojke blev påkörd av en glassbilen igår och dog? Eller är Magnus död värre?

????
  • viseversa
    Gardnerella skrev 2015-06-14 09:03:32 följande:
    Skulle vara en tumme upp. Inte massa frågetecken. Det har varit en svart helg. smile4.gif
    Ja fruktansvärt. Men att Magnus härenstam dör vid 72 års ålder är tydligen värre än att Lisa bara fick leva i 17 år eller att två SMÅ barn knappt fick börja sina liv. 
  • Guldrosen
    viseversa skrev 2015-06-14 09:36:15 följande:
    Ja fruktansvärt. Men att Magnus härenstam dör vid 72 års ålder är tydligen värre än att Lisa bara fick leva i 17 år eller att två SMÅ barn knappt fick börja sina liv. 
    Alla, även TS tror jag, skriver under på att det varit en svart helg.
    Men jag förstår vad TS känner och tänker, tror jag. I mitt fall är det så att jag är uppvuxen med "Fem myror?" och med "Magnus och Brasse" shower och tycker att det är lite sorgligt att dessa "figurer" gått ur tiden.
    Jag och fler med mig upplever nog att vi kände Magnus och blir lite ledsen. Alla normal begåvade människor tycker att det som hänt Lisa 17 år m m är fruktansvärt. Men att ställa det mot Magnus Härenstams bortgång, tycker jag är fult och empatilöst. Händelserna spelar inte i samma division. Magnus dog av sjukdom och ålder.
    Jag ser ingenstans att TS skriver att Magnus bortgång skulle vara värre än de andra tragiska händelserna.
  • Haskel
    Med samma resonemang, är det tydligen värre att någon gjort ett inlägg på FL, än att en 17-årig flicka bragts om livet för dig.

Magnus Härenstams död kan inte jämföras. Att börja påstå att det ena skulle vara värre, bara för att det nämnts måste vara ett nytt lågvattenmärke för dig min vän.

Allting är INTE enbart "svart eller vitt".
  • micromat

TS har ju knappast sagt att det är värre med Magnus död. Vart utläser du det?
  • kenneth768768

Men då drar jag till med att i IS korsfästs barn, vad säger du om det i jämförelse?

Kan man inte hålla flera tankar i huvudet samtidigt?

Kommer du aldrig mer klaga över nånting nu, med hänvisning till det du skrev?

• micromat
    Hårfagre skrev 2015-06-14 04:16:04 följande:

Nu har Magnus Härenstam gått bort. Så himla trist att ingen finns kvar av Magnus, Brasse och Eva :( Vad har ni för tankar kring detta ? Känner mig hel deppig....

Visst är det sorgligt. En epok har gått i graven skulle man kunna säga. 5 myror är fortfarande ett väldigt älskat barnprogram. Tänk vad dom gjort för barn under flera årtionden. Imponerande!
  • viseversa
    kenneth768768 skrev 2015-06-14 10:35:07 följande:

Men då drar jag till med att i IS korsfästs barn, vad säger du om det i jämförelse?

Kan man inte hålla flera tankar i huvudet samtidigt?

Kommer du aldrig mer klaga över nånting nu, med hänvisning till det du skrev?

Ja att IS korsfäster barn är också betydligt värre än att Magnus gått bort vid 72 års ålder. Finns MYCKET man kan deppa ihop för mer än att han gått bort faktiskt.
  • kenneth768768
    viseversa skrev 2015-06-14 10:51:46 följande:
    Ja att IS korsfäster barn är också betydligt värre än att Magnus gått bort vid 72 års ålder. Finns MYCKET man kan deppa ihop för mer än att han gått bort faktiskt.
    Ja, men får man bara klaga på det ALLRA värsta, eller hur menar du att det borde funka?

IS korsfästning överskrider som sagt 2- och 4-åringen.

Jag tycker man kan få klaga över olika saker, i olika kontexter. Detta var Magnus-och-brasse-och-eva-kontexten.

Ska man bara hålla sig till "mordkontexten" och "hemskheter i världen"-kontexten blir det ju ganska märkligt.

Spik i foten? Under franska revolutionen högg de huvet av hela franska adeln! De skulle varit jävligt glada om de hade en spik i foten!

• Voluptuous Shalimar
    kenneth768768 skrev 2015-06-14 11:33:30 följande:
    Ja, men får man bara klaga på det ALLRA värsta, eller hur menar du att det borde funka?

Jag tycker man kan få klaga över olika saker, i olika kontexter. Detta var Magnus-och-brasse-och-eva-kontexten.

Ska man bara hålla sig till "mordkontexten" och "hemskheter i världen"-kontexten blir det ju ganska märkligt.

Spik i foten? Under franska revolutionen högg de huvet av hela franska adeln! De skulle varit jävligt glada om de hade en spik i foten!

• Hårfagre

Du förstår vad jag ville få sagt med mitt inlägg :) tack för det !

Guldrosen skrev 2015-06-14 10:14:40 följande:

Alla, även TS tror jag, skriver under på att det varit en svart helg.

Men jag förstår vad TS känner och tänker, tror jag. I mitt fall är det så att jag är uppvuxen med "Fem myror?" och med "Magnus och Brasse" shower och tycker att det är lite sorgligt att dessa "figurer" gått ur tiden.

Jag och fler med mig upplever nog att vi kände Magnus och blir lite ledsen. Alla normal begåvade människor tycker att det som hänt Lisa 17 år m m är fruktansvärt. Men att ställa det mot Magnus Härenstams bortgång, tycker jag är fult och empatilöst. Händelserna spelar inte i samma division. Magnus dog av sjukdom och ålder.

Jag ser ingenstans att TS skriver att Magnus bortgång skulle vara värre än de andra tragiska händelserna.

• Aniiee

Men suck....Ni som skriker "men, men, men, men,..... BARNEN I AFRIKA DÅ?"

Ja, det är hemskt med allt hemskt som händer i hela världen, men som jag skrev i en annan tråd så handlar det om beröringsgrad, 

Jag tänker inte skriva det inlägget igen, den som vill kan gå och läsa det

kenneth768768 skrev 2015-06-14 11:33:30 följande:

Ja, precis.

Så alla som säger "det finns värre" kan aldrig öppna munnen. För det finns de som har bättre saker att säga.
    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • fluu
    Haskel skrev 2015-06-14 10:23:50 följande:
    Med samma resonemang, är det tydligen värre att någon gjort ett inlägg på FL, än att en 17-årig flicka bragts om livet för dig.

Magnus Härenstams död kan inte jämföras. Att börja påstå att det ena skulle vara värre, bara för att det nämnts måste vara ett nytt lågvattenmärke för dig min vän.

Allting är INTE enbart "svart eller vitt".
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Satra

Ja det är tråkigt att alla är borta. Minns hur sorgligt jag tyckte det var när Eva Remaeus gick bort (1993) alldeles för tidigt, till följd av en hjärntumör, endast 42 år.

Svar på tråden Fem myror... Alla döda