Byta jobb och få 5000 kr mer eller stanna och ha is i magen
Jag har hamnat i en konstig situation där jag när jag böt jobb blev "snuvad" på en rejäl löneökning på mitt gamla jobb. Lång komplicerad historia.
Men likväl, jag stortrivs på det nya jobbet, arbetstiderna och uppgifterna är intressanta, kollegorna bra. Jag stortrivs helt enkelt men inser att löneutvecklingen här kommer vara sämre än det gamla och de här 5000 kr kommer det ta år innan jag kommer i fatt.
Vi har en ok ekonomi, men självklart badar vi inte i pengar. Vi skulle behöva förbättra vårt sparande, det finns saker som behöver renoveras i huset etc.
I dagsläget kan jag genom ett ganska enkelt extrajobb få in den här summan i månaden och så gör jag. Extrajobbet kommer inte heller ta slut. Jag satsar kanske 10 timmar i månaden på valfri tid och det ger mig då en bra lön på strax över
40 000kr. Men det är ju inte min grundlön.
Mina alternativ är
a) gå tillbaka till det första jobbet och få den högre lönen. Men mindre frihet, mer kvällar och helger. OK jobb men inte lika utvecklande som det jag har nu.
b) stanna och bida min tid, säkerligen kommer andra liknande jobb i framtiden och då har jag byggt på min erfarenhet och mitt CV.
Hur skulle ni resonera?