• Anonym (anna)

Byta jobb och få 5000 kr mer eller stanna och ha is i magen

Jag har hamnat i en konstig situation där jag när jag böt jobb blev "snuvad" på en rejäl löneökning på mitt gamla jobb. Lång komplicerad historia.
    Men likväl, jag stortrivs på det nya jobbet, arbetstiderna och uppgifterna är intressanta, kollegorna bra. Jag stortrivs helt enkelt men inser att löneutvecklingen här kommer vara sämre än det gamla och de här 5000 kr kommer det ta år innan jag kommer i fatt.
    Vi har en ok ekonomi, men självklart badar vi inte i pengar. Vi skulle behöva förbättra vårt sparande, det finns saker som behöver renoveras i huset etc.
    I dagsläget kan jag genom ett ganska enkelt extrajobb få in den här summan i månaden och så gör jag. Extrajobbet kommer inte heller ta slut. Jag satsar kanske 10 timmar i månaden på valfri tid och det ger mig då en bra lön på strax över
    40 000kr. Men det är ju inte min grundlön. 

Mina alternativ är
    a) gå tillbaka till det första jobbet och få den högre lönen. Men mindre frihet, mer kvällar och helger. OK jobb men inte lika utvecklande som det jag har nu.
    b) stanna och bida min tid, säkerligen kommer andra liknande jobb i framtiden och då har jag byggt på min erfarenhet och mitt CV.

Hur skulle ni resonera?

• Svar på tråden Byta jobb och få 5000 kr mer eller stanna och ha is i magen
  • Anonym (*)

Oj, du tjänar över 40 000 kr i månaden, men behöver ännu mer pengar. Problemet är nog inte att du har för låg ön, utan för mycket utgifter.

Ja, om pengarna är det viktigaste, så byt jobb. Finns väl inget att fundera över.

• Anonym (anna)
    Anonym (*) skrev 2015-06-14 09:03:21 följande:

Oj, du tjänar över 40 000 kr i månaden, men behöver ännu mer pengar. Problemet är nog inte att du har för låg ön, utan för mycket utgifter.

Ja, om pengarna är det viktigaste, så byt jobb. Finns väl inget att fundera över.

som jag skrev, vi har en helt ok ekonomi ( jag skrev ju inte ett ord vad eller ens om min man har för lön, eller hur, eller hur många barn vi har, eller om vi har ekonomiska rester av någon tragedi från förr).

Otroligt avundsjukt svar känns det som av dig!
  • SupersurasunkSara

För mig är valet enkelt. Alternativ B. Friheten är viktigare än pengarna. Tiden med familjen.
    Om nödvändigt hade jag tittat på ekonomin, slösar vi någon stans? Kan vi förändra något, byta avtal osv.

• Anonym (*)
    Anonym (anna) skrev 2015-06-14 09:14:34 följande:
    som jag skrev, vi har en helt ok ekonomi ( jag skrev ju inte ett ord vad eller ens om min man har för lön, eller hur, eller hur många barn vi har, eller om vi har ekonomiska rester av någon tragedi från förr).

Otroligt avundsjukt svar känns det som av dig!
    Jag är inte ett dugg avundsjuk. Men du skriver ju själv att ni behöver mer pengar:

Vi skulle behöva förbättra vårt sparande, det finns saker som behöver renoveras i huset etc.

Så självklart har pengarna betydelse, det är ju det som din TS handlar om. Du trivs uppenbarligen bättre på det nya jobbat, med bättre arbetstiden och mer utveckling. Men funderar ändå på att byta tillbaka till ditt gamla jobb pga mer lön.

Då känns det ju konstigt att man anklagas som avundsjuk för att man kommenterar er ekonomi. Det är ju er ekonomi som är ämnet här. Hade du haft samma lön på båda jobben hade du aldrig startat tråden.

Som sagt, ett alternativ till att skaffa mer lön, är att se över sina utgifter istället.
  • Anonym (anna)
    SupersurasunkSara skrev 2015-06-14 09:25:08 följande:

För mig är valet enkelt. Alternativ B. Friheten är viktigare än pengarna. Tiden med familjen.
    Om nödvändigt hade jag tittat på ekonomin, slösar vi någon stans? Kan vi förändra något, byta avtal osv.

Det är alternativ B det lutar åt, men jag tar ändå in i ekvationen att jag måste lägga de där ca 10 timmarna för att komma upp i den lönen då.
    Vilket jag inte skulle behöva göra med alternativ A.
    Men friheten och upplägget gör iofs inte att det känns lika tungt. Tänker också att det bäddar för en bättre situation på lite längre sikt.
    Det första jobbet är nog inte lika kul om några år. Det här jobbet är mer utvecklande och kan om jag vill leda till ännu bättre tjänster.
  • Anonym (anna)
    Anonym (*) skrev 2015-06-14 09:29:39 följande:
    Jag är inte ett dugg avundsjuk. Men du skriver ju själv att ni behöver mer pengar:

Vi skulle behöva förbättra vårt sparande, det finns saker som behöver renoveras i huset etc.

Så självklart har pengarna betydelse, det är ju det som din TS handlar om. Du trivs uppenbarligen bättre på det nya jobbat, med bättre arbetstiden och mer utveckling. Men funderar ändå på att byta tillbaka till ditt gamla jobb pga mer lön.

Då känns det ju konstigt att man anklagas som avundsjuk för att man kommenterar er ekonomi. Det är ju er ekonomi som är ämnet här. Hade du haft samma lön på båda jobben hade du aldrig startat tråden.

Som sagt, ett alternativ till att skaffa mer lön, är att se över sina utgifter istället.
    ok, då misstolkade jag ditt svar, ber om ursäkt.
    Vi klarar oss bra med den här lönen, men självklart är det väl så för många av oss att mer pengar netto tryggar olika saker i livet. Nu och i framtiden som pensionär, tänker att jag med en högre lön får en högre pension och kan kanske sluta jobba tidigare och liknande aspekter.
  • Anonym (anna)
    Anonym (anna) skrev 2015-06-14 09:33:03 följande:
    ok, då misstolkade jag ditt svar, ber om ursäkt.
    Vi klarar oss bra med den här lönen, men självklart är det väl så för många av oss att mer pengar netto tryggar olika saker i livet. Nu och i framtiden som pensionär, tänker att jag med en högre lön får en högre pension och kan kanske sluta jobba tidigare och liknande aspekter.
    Hade lönen varit densamma hade det ju knappast funnits en frågeställning. Jag har tjänat ganska lite under mitt liv fram till bara för ca 6-7 år sen och jag tänker och vill inte hamna i fällan " Äh det spelar ingen roll med pengar bara det fungerar med barnen hemma"
    Det vill jag också såklart att det ska göra, men jag har ett eget ekonomiskt ansvar också. För mig själv nu och i framtiden .
  • Anonym (Pappa32)
    Anonym (*) skrev 2015-06-14 09:03:21 följande:

40 000kr/mån är inget konstigt. Man behöver något sånt för att gå runt ok.
  • Anonym (*)
    Anonym (Pappa32) skrev 2015-06-14 09:59:23 följande:
    Nej, det behöver man inte.
  • Anonym (anna)
    Och 40 000kr är alltså inte min grundlön, utan vad jag kommer upp i om och när jag jobbar extra varje månad. Blir jag ex sjuk så har jag inte den lönen längre.
    Min grundlön ligger på 34 000 kr, vilket är helt ok men inte så särskilt märkvärdigt ändå.
  • Liten ekorre
    Ok, konstigt att inte normen ligger där då...
  • Anonym (...)
    Anonym (anna) skrev 2015-06-14 10:09:08 följande:
    Och 40 000kr är alltså inte min grundlön, utan vad jag kommer upp i om och när jag jobbar extra varje månad. Blir jag ex sjuk så har jag inte den lönen längre.
    Min grundlön ligger på 34 000 kr, vilket är helt ok men inte så särskilt märkvärdigt ändå.
    2500 mer får du ut vid en löneökning på 5000. Är det värt det?
  • Anonym (anna)
    Anonym (...) skrev 2015-06-14 10:16:55 följande:
    2500 mer får du ut vid en löneökning på 5000. Är det värt det?
    nej troligen inte, men jag är inte helt säker. 5000 kr i bruttlön ökning är ändå en ganska stor summa.
  • modsey

Lite liknande situation här, jag förstår ditt dilemma.
    Vill inte heller liksom nöja mig för att det blir så bra med barnen, samtidigt så ÄR det ju det.
    Jag har gett mig själv en tre års period då jag får utvärdera om det fortfarande är värt det och vad detta val ledde till. Kanske och förhoppningsvis ger det jag förlorar nu i ekonomi, något jag ekonomiskt vinner på sett från ett lite längre perspektiv.
    Men, mer än tre år är jag inte beredd att stå tillbaka i lön för den sakens skull och mitt andra val är heller inget dåligt alternativ vill jag tillägga.

• Örjan Lax
    SupersurasunkSara skrev 2015-06-14 09:25:08 följande:

Samma här. Tid kommer aldrig tillbaka. Pengar är en förnybar resurs.
  • modsey

Jag tänker att pengar kan köpa frihet och tid, så helt lätt är det inte. Om jag tjänra x antal mer tusen per år kommer det ge mig en bättre pension exempelvis som gör att jag kan sluta jobba tidigare i livet.
    För nuet så kan x antal mer tusen i månaden kanske göra att jag kan välja att jobba deltid.
    Några hundralappar gör ju ingen skillnad, men är det tusenlappar vi pratar om så blir det ju en annan sak.

Svar på tråden Byta jobb och få 5000 kr mer eller stanna och ha is i magen