• Anonym (a-kassa)

Avgångsvederlag + a-kassa

Sagt upp mig och fick i samband med uppsägningen lön i 4 månader. Har sökt till kommunal a-kassa och om man säger upp sig själv har man 45 dagars avstängning från ersättning. Dock pratade jag med en kvinna på a-kassan precis innan när jag sökte som nämnde att om man fick avgångsvederlag blir man inte avstängd. 

Någon som vet om detta stämmer? 
    (Startade ny tråd då förra inte tillät anonyma svar)

• Svar på tråden Avgångsvederlag + a-kassa
  • Anonym (*)

Fast lön under uppsägning är inte samma sak som avgångsvederlag. Är det verkligen avgångsvederlag du fått? Det brukar ju utbetalas om det är arbetsgivaren som säger upp folk.

• Sweet Sofia

Det är inte avgångsvederlag du fått utan du får lön under uppsägningstiden. Helt normalt. A-kassan räknas från din första arbersslösadag och sedan 45 dagar framåt. Din första arbetslösa dagenr dagen efter din sista dag från uppsägningen.

• Anonym (a-kassa)
    Sweet Sofia skrev 2015-06-14 19:12:10 följande:

Det är inte avgångsvederlag du fått utan du får lön under uppsägningstiden. Helt normalt. A-kassan räknas från din första arbersslösadag och sedan 45 dagar framåt. Din första arbetslösa dagenr dagen efter din sista dag från uppsägningen.

Även om man varit föräldraledig efter sista dagen? 
    Det står avgångsvederlag i uppsägningskontraktet
  • Anonym (*)
    Anonym (a-kassa) skrev 2015-06-14 19:18:48 följande:
    Även om man varit föräldraledig efter sista dagen? 
    Det står avgångsvederlag i uppsägningskontraktet
    Fast du skriver ju att du fått lön i samband med uppsägningen i 4 månader.

Dvs du har inte fått avgångsvederlag.
  • Anonym (a-kassa)
    Anonym (*) skrev 2015-06-14 19:35:47 följande:
    Fast du skriver ju att du fått lön i samband med uppsägningen i 4 månader.

Dvs du har inte fått avgångsvederlag.
    Ja, jag skrev lön då det var baserat på min ordinarie lön men i kontraktet står det "avgångsvederlag" på flera ställen. Det är ju kontraktet a-kassan kommer utgå ifrån.
  • Anonym (*)
    Anonym (a-kassa) skrev 2015-06-14 19:37:17 följande:
    Ja, jag skrev lön då det var baserat på min ordinarie lön men i kontraktet står det "avgångsvederlag" på flera ställen. Det är ju kontraktet a-kassan kommer utgå ifrån.
    Ja, om de räknar det som avgångsvederlag så är reglerna samma som om du blivit uppsagd, dvs ingen karens.
  • Anonym (NN)

Avgångsvederlag betalas inte bara ut om arbetsgivaren säger upp arbetstagaren. Jag har själv sagt upp mig och haft rätt till avgångsvederlag. Det har med anställningsavtalet att göra.
    Om du, TS, har avgångsvederlag har du inte rätt till A-kassa under tiden och om du sagt upp dig själv kommer du att få karensdagar från sista betaldag och tills dess att du får A-kassa.

Svar på tråden Avgångsvederlag + a-kassa