• Anonym (Maria)

vilande sgi som studerande

Hej!

Jag arbetade heltid tom 31 dec 2014. Då jag skulle börja studera mån 19 jan 2015, tog jag ut föräldrapenning med 5 dagar/veckan from 1 jan 2015 för att behålla min tidigare sgi.
    Nu ser jag att jag endast tog ut tom fre 16 jan 2015 och att det därför är 2 dagars glapp mellan föräldrapenning och studieperioden. Spelar det någon roll om jag ändå tog ut 5 dagar/v? Om inte, kan jag ansöka om föräldrapenning för 17-18 jan nu i efterhand? (Hur fyller jag då i det på mina sidor?)

Jag undrar detta eftersom jag vill att min sgi ska vara vilande under studieperioden. Jag kommer att fortsätta studera med studiestöd till höstterminen 2015.

mvh Maria

• Svar på tråden vilande sgi som studerande
  • Försäkringskassan

Hej!

Eftersom den 17-18 januari 2015 var en lördag och söndag så behöver man inte ta ut föräldrapenning för de dagarna om man tagit ut för 12-16 januari som är måndag-fredag.

En ny bestämmelse, som begränsar möjligheten att ansöka om föräldrapenning retroaktivt, ska tillämpas första gången för tid från och med den 1januari 2015. Då kan föräldrapenning inte beviljas för längre tid tillbaka än 90 dagar, räknat från det datum då ansökan kommit in till Försäkringskassan.

Men om det finns synnerliga skäl kan föräldrapenning beviljas för

längre tid tillbaka (12 kap. 12 a § SFB).

Synnerliga skäl kan till exempel vara hälsoskäl, som hindrar en förälder att

ansöka inom 90 dagar.

Hälsningar

Gerd, handläggare

Svar på tråden vilande sgi som studerande